skolebord ordblind

Socialt kan det være svært!

Jeg har fået som opgave at skrive om mig selv og min ordblindhed. Jeg hedder J og er ordblind. Jeg er 14 år gammel og går på Nordstjerneskolen i 8. klasse, men jeg har også gået på en anden skole i Gribskov kommune. Der har jeg gået fra 0. til 6. klasse, altså i 7 år.

På den skole fik jeg i oktober 2009 tilbudt at gå til RR (Reading Recovery) hver dag i en time. RR er en intensiv læse-og skriveundervisning 30 min. hver dag i en periode på 12 til 20 uger. Men jeg rykkede mig ikke, så efter 53 gange stoppede jeg. Jeg havde det også lidt svært med min RR-lærer, så jeg havde modstand på at skulle over til hende.

Min RR-lærer havde rådført sig med eksperter udefra, fordi RR ikke udviklede mig som forventet. Derefter gik jeg til VAKS-programmet, som er en anden teknik, men det endte også efter noget tid. Og så skulle jeg til en psykolog og tage en test. Det var i december 2010, og testen beskrev mine vanskeligheder.

Efter testen var min mor og far til et møde på Nordstjerneskolen sammen med psykologen og en lærer fra Læsecenteret. Men mine forældre syntes ikke, at jeg skulle starte i Læsecenteret på det tidspunkt.

Her er en it-rygsæk …

I stedet fik jeg en it-rygsæk og lidt ekstra matematik på min daværende skole. Desværre kunne skolen ikke give den tilstrækkelige hjælp, og vi glemte også at benytte it-rygsækken. Specielt da alle mine kammerater fik iPads.

Mac , iPad eller PC som IT rygæsk

Mine forældre efterlyste mere hjælp til mig – også til matematikken. Skolen meddelte, at de desværre ikke havde resurser til begge fag. Vi prioriterede matematikken i første omgang og jeg fik 2-3 måneders hjælp i ca. ½ time, 2 gange om ugen. Jeg var meget glad for min lærer, men desværre gik hun på barsel, og jeg fik aldrig igen hjælp til matematikken.

En dag, hvor jeg gik til RR, skulle jeg som afslutning læse op for skolelederen. I 5. klasse overvejede vi kraftigt, om jeg skulle flytte til Læsecenteret, men vi vægtede højt min glæde ved skolen og mine klassekammerater.

Svært at være en del af fællesskabet

Vi mente, at det sociale betød rigtig meget. Men i næsten et år fik jeg ingen særlig hjælp af skolen, og vi indstillede til to møder – et i 5. klasse og et i 6. klasse. Vi følte ikke, at skolen gjorde nok, og da de direkte sagde, at de ikke havde de resurser vi efterspurgte, tog vi beslutningen om at flytte til Nordstjerneskolen. Det var 01.12.14, og det var ikke en let beslutning.

Tvivlen var stor, da mit halve år i 6. klasse på Nordstjerneskolen ikke var en succes. Jeg var stort set ked af det hver dag. Da jeg gik på min tidligere skole, gik jeg i én klasse, men nu går jeg i to klasser på Norstjerneskolen, og jeg synes, at det er svært at gå i to klasser.

For det er ligesom når man nu er i Læsecenteret, som den ene klasse hedder, så når man kommer tilbage i stamklassen, så har de været sammen i nogle timer. Og så er det lidt svært, fordi de så har snakket om noget, man ikke har været med til!!

Så kan man ikke lige komme ind og snakke med, for man ved ikke, hvad de har snakket om. Så har de også lavet kliker. Så er man bare en, der kommer og går!!

På den tidligere skole var det ligesom lettere, for der tilhørte jeg én klasse, og jeg var en del af fællesskabet.

Jeg har været igennem en masse forskellige tests om min ordblindhed, så jeg har dokumentation på, at jeg er ordblind. Derfor kunne jeg komme ind i Læsecenteret.

Det jeg er god til og det jeg ikke er så god til

Jeg er bedre til at læse, end jeg er til at skrive, men jeg er god til at finde på. Jeg har lidt svært ved at stave. Det er derfor jeg bruger et program, der hedder CD-ord, som hjælper mig med at finde det rigtige ord.

Jeg synes, at det er lidt svært at bruge, fordi jeg glemmer, hvad jeg vil skrive, når jeg hele tiden skal kigge over i ordforslag. Så jeg plejer at rette min tekst bagefter med CD-ord – og det fungerer ikke.

Jeg går ikke til nogen sport, men jeg har gået til mange forskellige ting. Jeg vil gerne gå til noget med hunde, hvor man skal løbe rundt i en skov med sin hund og klare nogle opgaver. Der er mange mennesker og hunde på sådan et hold. Jeg elsker hunde og ved meget om dem.

Desværre er jeg også talblind, så jeg har svært ved matematik. Jeg hader matematik og kan ikke finde ud af det. Jeg synes, at det er kedeligt. Men jeg kan godt lide dansk, fordi jeg er god til det. Det kniber bare lidt med at stave!!!! Men så skriver jeg, så jeg selv kan læse det – eller bruger cd-ord.

Hundefører i politiet eller pædagog

Mit store ønske er at komme på Holte-Hus Efterskole efter 8. klasse, og jeg er også blevet skrevet op. Lige nu venter jeg på, at de får lavet de nye klasser, som skal starte i august 2017, og jeg håber, at jeg kommer med. Så vil jeg gå 8. klasse om og derefter tage 9. klasse.

Min veninde, som også hedder J, og som jeg kender fra Læsecenteret, er også blevet skrevet op til Holte-Hus Efterskole, og vi håber, at vi begge kommer ind.

Når jeg bliver voksen vil jeg gerne være to ting. Den ene ting er pædagog, og den anden ting er hundefører indenfor politiet.

Skrevet af JP – Elev på Læsecentret på Nordstjerneskolen – Gribskov

Du kan også læse JM historie – Mere tryg og mindre genert [1|8] 

Du kan også læse OM historie – Jeg havde ingen selvtillid [2|8] 

Du kan også læse SB historie – Min lærer sagde, jeg bare var doven [3|8] 

Du kan også læse LC historie – Jeg kan sidde og bevæge mine ben [5|8] 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *