Skab en skole med åbenhed om udfordringer blandt eleverne, hvor alle lærerne i fællesskab støtter jeres elever.
Med Jesper Sehesteds foredrag sætter du gang i elevernes lyst til at udforske deres egne styrker, og lærernes og forældrenes forudsætninger for at støtte jeres ordblinde elever med brugen af hjælpemidler.
For hele din skole
Med foredraget ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’ viser Jesper, at man med åbenhed kan komme langt trods sine udfordringer. Det er muligt at fjerne sine egne begrænsninger for at opnå sine drømme, når man fortæller om sine udfordringer og ikke er bange for at fejle. Jesper fortæller om sine ‘fejl’ og strategier til at overkomme sine udfordringer med humor og selvindsigt.
Foredraget er et elevforedrag for alle elever på din skole – læs mere om foredraget ved at klikke her: ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’. Foredraget kan også holdes på dit bibliotek eller som et fællesarrangement for både elever og forældre.
Jesper fortalte sin ordblindehistorie meget fængende først for alle vores elever på mellemtrinnet og dernæst for eleverne i udskolingen. Både de ikke-ordblinde og de ordblinde elever fik en sand historie i øjenhøjde, som alle nemt kunne spejle sig i.
For alle eleverne var det befriende, at Jesper fortalte åbent og ærligt om svære følelser. De blev fænget af hans historie om, at man når længst med åbenhed og ærlighed i forhold til de udfordringer, man står med.
“Tusind tak for et godt foredrag. Det var åbent, ærligt og “helt nede på jorden”. Min søn kunne relatere til mange af de ting der blev fortalt. Det gav også anledning til en god snak herhjemme om hvad der er svært og hvordan han tackler det i skolen – det var en øjenåbner for os som forældre.”
“Det var et nærværende foredrag og med en vinkel, som vores elever ikke tidligere har fået præsenteret emnerne og problemstillingerne fra. Det var tydeligt, at de lyttede med spidse ører, og de skarpe og vigtige temaer i foredraget blev leveret med tilpas dele af humor, ærlighed og tydelighed. Tak for det.
Vi tror bestemt, at mange elever gik fra foredraget med yderligere tro på samt følelse af, at de alle nok skal klare det…og at der er mange spændende veje at vælge ud over blot “den lige vej”. ”
For alle lærerne på din skole
I foredraget ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’ fortæller Jesper om livet i folkeskolen med ordblindhed og hjælpemidler til dig og dine kollegaer. Undervejs afprøver lærerne de grundlæggende funktioner i hjælpemidlerne, så de kan støtte eleverne i egne timer efterfølgende.
Foredraget er for alle lærerne på din skole – læs mere om foredraget ved at klikke her: ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’.
“Et fantastisk foredrag der giver mig som lærer et unikt indblik i et menneskes oplevelse af at være ordblind. Et absolut ‘must’ for alle os der underviser. Tak…”
For forældrene til jeres ordblinde elever
Med foredraget ‘Mit ordblinde barn kan godt…!’ får forældrene til jeres ordblinde elever svar på deres spørgsmål om, hvad ordblindheden betyder for deres børn.
Med sit blik for de gode fortællinger og sin viden om ordblindhed giver Jesper Sehested forældrene redskaber til at støtte deres børn i dagligdagen.
Vil du skabe en ordblindevenlig skole, hvor forældrene også spiller en aktiv rolle?
Så læs mere om foredraget ved at klikke her: ‘Mit ordblinde barn kan godt…!’
Foredraget ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’ giver dine elever med udfordringer optimisme omkring deres fremtidsmuligheder. Alle elever får øjnene op for, at klassekammeraterne har forskellige evner – alle er gode til noget uanset om bogstaverne driller eller man kæmper med at være perfekte i alle fag.
Jesper tager udgangspunkt i sit eget liv med de udfordringer, som hans ordblindhed har drysset ud på hans rejse mod at få en uddannelse. Med åbenhed om sine udfordringer og vedvarende små skridt mod sine mål er Jesper blevet forfatter til bøgerne ‘Michael og Bogstavbjerget’, ‘Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster‘ og ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’. Det er selvom bogstaverne driller, når han skal læse og stave.
Med ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’ får alle lærerne på din skole en grundlæggende viden og indsigt i livet som ordblind med læse- og skriveteknologi (LST).
Alle lærerne får viden om, hvor meget tale-til-tekst, OCR, ordforslag, oplæsning og oversættelse kan hjælpe jeres ordblinde elever. Samtidig får de også indblik i, hvorfor de ordblinde elever ikke bare bruger LST, så de kan være med på samme niveau som deres klassekammerater.
Udover en grundlæggende forståelse for LST får lærerne et indblik i de følelser, som typisk er knyttet til at være ordblind og at skulle bruge LST. De får også indsigt i vaner, der skal dannes hos eleverne for, at de bruger LST hver dag og i alle fag.
Hvor: Foredragene afholdes på folkeskoler, efterskoler, ungdomsuddannelser, EUC, EUX, FGU, biblioteker og andre steder, hvor man ønsker at hjælpe med at overkomme udfordringer og ordblindhed.
Hvornår: Når det passer ind i jeres program – både i Ordblindeugen (Uge 40) og resten af året.
Hvordan: Ring til Jesper i dag på 23 72 02 31. Du er også velkommen til at skrive til jesper@etlivsomordblind.dk. Prisen på foredraget afhænger blandt andet af antallet af tilhørerer og transporttid. Når du ringer kan Jesper give dig en pris.
Jeg har min maskot ‘Bogstavbjerget’ med til mine foredrag ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’.
Alle ordblinde skriver deres navn på ‘Bogstavbjerget’ og viser, at de tør at være åbne om deres ordblindhed. Det er både elever, lærere og forældre, som skriver sig på.
Der er kommet over 2.900 navne på indtil videre og målet er at samle alle ordblinde i hele Danmark.
Vil du læse og vide mere om mine foredrag, så klik her: ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’ eller ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’
Skab øget læselyst hos ordblinde børn og unge med et foredrag på dit bibliotek
Med foredraget ‘Sådan får dit ordblinde barn lyst til at læse og lære’ får forældrene til ordblinde børn og unge svar på deres spørgsmål om, hvad ordblindheden betyder for deres børns læselyst.
Samtidig indser de også, at ordblindheden ikke er en hindring for læselyst og læring for deres børn.
Med sit blik for de gode fortællinger og sin viden om ordblindhed giver Jesper Sehested forældrene redskaber til at inspirere til øget læselyst hos deres ordblinde børn og unge i jeres kommune.
Vil du så et frø til mere læselyst hos jeres børn og unge med ordblindhed nu?
Så læs mere om foredraget ved at klikke her: ‘Sådan får dit ordblinde barn lyst til at læse og lære’
“Der har været mange positive tilkendegivelser både fra elever, kolleger og forældre!
Din hudløse åbenhed fangede rigtig mange af børnene, og en forældre har tilkendegivet, at de efterfølgende havde en god snak derhjemme, om de udfordringer man har som ordblind.
Vi kan varmt anbefale andre et foredrag fra dig.”
“Det var et fantastisk godt foredrag og jeg har fået mange positive tilbagemeldinger fra både børn og voksne.
Jeg har en dreng i 5. klasse, som er meget ordblind. Han sagde, at efter han har hørt dit foredrag, så ved han at han både kan og vil få en uddannelse – ja, måske endda flere uddannelser.”
Jesper gav en levende, vedkommende og inspirerende fortælling om sin uddannelsesrejse som ordblind, der både satte tanker i gang og fik elever, lærere og forældre til at trække på smilebåndene. Vi vil helt sikkert invitere Jesper til at holde oplæg for vores unge mennesker igen!
“Hvor var han bare utrolig sympatisk. Det slog mig hvilken ro der var i salen, ALLE lyttede. Super oplæg til alle unge der har udfordringer af den ene eller anden art.”
Har afholdt foredrag for:
Antvorskov Skole*
AOF Gladsaxe
Auraskolen
Bellahøj skole
Biblioteket i Herning
Bordings Friskole
Borgerskolen
Brattingsborgskolen
Brønderslev Bibliotek
Brørupskolen
Campusskolen Ringsted
Center for dagtilbud og skoler i Ishøj
CFU Nord
CPH 2019 – Conference on Literacy
Dueholmskolen
Ebeltoftskole
Egtved Skole
Ellebjerg skole
EUC Nordvest
FGU Haderslev
FGU Holbæk
FGU Ikast
FGU Rødekro
FGU Syd- og Vestsjælland
FGU Tønder
Firkløverskolen
Fortunaskolen
Forældrenetværket i Frederiksværk
Fourfeldtskolen
Frederiksberg VUC & STX
Fælleshåbsskolen
Gentofte Hovedbibliotek
Gladsaxe Pædagogiske Videncenter
Global Dignity Boys
Halsnæs Kommune Jobcentret
Hanebjerg skole
Havdrup Skole
Hedensted Bibliotek
Hellevad Børneunivers
Helsinge Bibliotek*
Helsingør Ungdomsskolen 10. klasse
HF & VUC FYN
Hjørring bibliotek
Holbæk Bibliotek*
Holbæk skole – Afd. Absalon og Afd. Bjergmarken
Holmegaardskolen
Holstebro bibliotek
Hotherskolen
Hovedstadens Ordblindeskole
IT Leders netværk
Johannesskolen
Kastanievej Efterskole
Kerteminde Byskole
Kibæk skole
Kildedamsskolen
Klostermarksskolen
Kragelund Efterskole
Kroggårdsskolen
Køge lille skole
Landsforeningen af Læsepædagoger (Munkebjergkonfercnen)
Mariager skole*
Nislevgaard efterskole
Nordagerskolen
Nordvangskolen
Odense Kommune
Ordblindedag på Bymarkskolen
Ordblindedag på Mors for 4.-6. klasse
Ordblindedage i Greve
Ordblindedage på Mors for 7.-9. klasse
Petersmindeskolen
Pilegårdsskolen
Poulstrup Friskole og Børnehus
Ringkøbing skole
Rågelund Efterskole
Sakskøbing Skole
Salling Efterskole
Sankt Joseph skole
Sdr. Bjert centralskole
Sdr. Omme skole
Seden Skole
Silkeborg Kommune – Pædagogisk Praksis og Læring
Sjælsøskolen
Skelgårdsskolen
Smidstrup Skærup Skole
Social & Sundhedsskolen Hernings
Solbjergskolen
Sophienborgskolen
Sophieskolen
St. Magleby Skole
Stevns Bibliotekerne
Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle GF1-elever
Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle lærere
Sønderborg Kommune
Søndre Skole
Tallerupskolen
Thy-Mors HF & VUC
Tradium
Tølløse skole
UBK Frederikssund
UngdomsCenter Vejle
Unge i Beredskabet
Varde Bibliotek
Vrigsted Efterskole
VUC Lyngby
Øster Jølby skole
Aabenraa Bibliotek
Aalborg Bibliotekerne*
Aalborg PPR – Den Mobile Indsats
Århus Tech
Er du en læsehest og vil vide mere om de to foredrag, så klik her: ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’ eller ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’