Bliv klogere på IT rygsækken

Som ordblind findes der forskellige hjælpemidler som fx IT rygsækken (IT-startpakker). It rygsækken er en bærbar computer, med programmer der kan hjælpe ordblinde med stavning og læsning.

IT rygsækken kan blive bevilget allerede i folkeskolen, gennem PPR og en ordblindetest. Går du på en ungdomsuddannelse eller højere, skal du gennem SPS og SU Styrelsen, læs mere her. Er du voksen eller på arbejdsmarkedet kan du få IT rygsækken gennem VUC eller jobcentret.

At få bevilget en IT rygsæk kræver at du også har den på det tidspunkt du har brug for den. Derfor gælder det om, at være ude i god tid ellers kan du opleve samme problemer som disse forældre. Derudover kræver det tid og undervisning at lærer ens IT rygsæk at kende, ellers kan det være svært, at få den rigtig i brug.

For skoleelever er det også vigtigt at der er et sammenspil mellem skolen, hjemmet og den ordblinde selv for at sikre det bedste udbytte. Hvordan kunne fremtidens IT rygsæk se ud? Vælg selv de hjælpemidler der passer dig og dine udfordringer.

Byg din egen IT-rygsæk

Hvis du vil i gang nu. Så kan du også bygge din egen IT-rygsæk. Måske på din smartphone eller hjemme-pc. Her kan du læse om alle de forskellige hjælpemidler der findes, som kan gøre din hverdag lettere. Oplæsning, tale til tekst eller ordforslag m.f

Plads til forbedringer

At være ordblind giver nogle udfordringer i ens hverdag. Heldigvis findes der forskellige hjælpemidler, som fx it rygsækken, som kan hjælpe med oplæsning og ordforslag. Desværre står man som ordblind også nogle gange med ekstra udfordringer, fordi man skal kæmpe mod systemet.

At det kan være et problem, er denne historie et godt eksempel på. Det er en mors fortælling om hendes kamp selv om hun har været på mærkerne fra start af.

En lang og sej kamp!

Min søn er startet på efterskole i tirsdags. Selv om han er ordblind har vi valgt en idrætsefterskole. I folkeskolen havde han en skolecomputer, med nogle redskaber han kunne bruge. Den blev naturligvis afleveret da han stoppede og en ny it-rygsæk skulle derfor søges.

Jeg startede i december med, at få undersøgt hvilke dokumenter der var nødvendige, for at han kunne have rygsækken ved skolestart. Jeg ringede rundt og fik forskellige informationer hvert sted. Heldigvis fik jeg hjælp af den “gamle” skole, som fik lavet en test der dokumenterede hans ordblindhed.

Testen var udgivet af UVM (undervisningsministeriet) selv, og kunne følge ham gennem systemet, fik jeg at vide. Det var efterskolen der skulle ansøge om rygsækken, og dette kunne tidligst gøres i maj. Jeg sendte dokumentet afsted, og ringede for at høre om det var modtaget.

En uge før min søn gik på sommerferie, får jeg en mail fra efterskolen, at UVM har bedt om en PPR-udtalelse og en ordblindetest fra en godkendt læsevejleder. Jeg ringede til PPR og beder om en efterskoleudtalelse som en hastesag (for at få det startet) hvorefter jeg tog kontakt til UVM. Jeg spurgte, hvorfor de ikke godkendte en test de selv havde udgivet.

Det kan være en sej kamp, at være ordblind, men det skal ikke stoppe dig!
Jeg er selv ordblind og i dag også forfatter til Ordblindebogen – Michael og Bogstavbjerget

Forkert format!

Det viser sig at efterskolen havde sendt dokumentet i en forkert fil, hvilket havde udløst et standardsvar til efterskolen. Jeg ringer til skolen og får forklaret, at dokumentet skal sendes i en bestemt fil. Dokumentet blev sendt igen og vi kunne tage på ferie i den tro, at det hele nu var på plads.

Ugen inden skolestart får jeg en mail fra skolen, at UVM igen beder om en PPR-udtalelse. Det viste sig dog at være en anden elev, som også må hele møllen igennem. Der var dog ingen kvittering på korrekt oplysninger eller godkendt bevilling til min søn. Vi besluttede at se tiden an, for det skulle nok komme.

Intet svar

I tirsdags skulle han så starte på skolen, og der var stadig ingen svar. Jeg ringer derfor igen til UVM for at rykke for svar. De lover at behandle den med det samme og fortæller at leveringstid for rygsækken er en lille uge. Allerede der kan jeg se at han ikke vil have “sit værktøj” til skolestart som er på mandag (denne uge er ryste-sammen-uge).

Men sekretæren på efterskolen bestilte den lige så snart bevillingen kom (tirsdag) for så ville han ikke skulle undvære den så længe. I dag ringer jeg så til skolen for at høre, om hun havde fået et leveringstidspunkt for rygsækken. Det havde hun ikke, men kunne oplyse mig om hvilken leverandør den var bestilt ved, så jeg ville ringe og høre der.

Jeg fik fat i en svensk medarbejder, der kunne fortælle at de havde mange ansøgninger og de ville få sendt afsted indenfor de næste 3 uger! Den bestilling jeg fik hastet igennem i tirsdags, var ikke blevet behandlet endnu, men hun troede måske den blev det i dag og måske ville vi få computeren i næste uge, måske først ugen efter…

Hvornår skulle jeg være startet for at min søn kunne være undervisningsparat fra dag 1? Det er godt nok op af bakke det system!!

Der kan være meget ventetid som ordblind, når man ansøger om hjælp!

Viden om it rygsækken

Så kunne man tro, at det måske var en enkel historie, men der er flere. Her er en anden historie fra en anden mor, der var tidligere ude. Alligevel havde den ordblinde ikke it rygsækken, da skolen startede igen.

Denne gang var det skolen der ikke havde god nok viden om processen, så der kan ske mange forbedringer på området. Jeg oplevede det samme, da min datter skulle starte i 10.klasse jeg gav skolen alle papirerne 4 måneder før skolestart og alligevel havde de ikke it rygsækken klar ved skolestart …

Deres undskyldning var, at de først kunne søge om den, når skolen startede Det ville jeg ikke finde mig i og gik uden om privatskolen ( de blev pissesure på mig ) og ringede direkte til undervisningsministeriet og fik dem til at fixe det på et par dage

It rygsækken og politik

Inden valget stillede VAOB spørgsmål til de forskellige partier om hvad de ville gøre på ordblindeområdet, bl.a. IT rygsækken. Ud fra deres svar, kan man håbe på bedre tider, hvor ordblinde ikke skal stå med ekstra udfordringer i søgningen om it rygsækken:

Vi ønsker at sætter mennesker først. Det gør man ikke, når ordblinde er tvunget til at skifte hjælpemidler, hver gang deres situation ændres“, svarer børne- og undervisningsordfører Daniel Rugholm fra Det Konservative Folkeparti “Resurser, der er blevet tildelt den enkelte elev med særlige behov, skal følge eleven, uanset om eleven går på en folkeskole eller en fri- og privatskole

– Børne- og undervisningsordfører fra Liberal Alliance, Merete Riisager

Derfor vil vi kigge på det, hvis det rent praktisk kan lade sig gøre, og det ikke er forbundet med for store udgifter sammenlignet med at få nye hjælpemidler ved et skifte

– Venstre folkeskoleordfører Louise Schack Elholm.

Folketingssalen

Det kan lade sig gøre!

Politikerne kan ikke komme og sige, at det ikke kan lade sig gøre. Vi har selv indrettet systemet og vi kan selv ændre det, så det er bare at komme igang! Hvis politikerne alligevel skal komme med alle deres undskyldning m.v. kan de læse denne historie, fordi det viser, at det kan lade sig gøre hvis man vil og tør!

Sikke frustrerende situation du/I har været igennem og træls for en motiveret elev at han skal begynde nyt skoleliv med at være bagud på hjælpemidler. Det kan de ikke være bekendt. Heldigvis kan systemet også fungere optimal.

Min søn gik ud af HTX i Herning december 2014 og begyndte på hf Herning januar 2015. Her skulle han også have afleveret hans it-rygsæk og der skulle have været søgt om en ny, men heldigvis gik skolerne med på bare at overflytte den han havde fået udleveret på HTX til hf så vi var glade

En IT-rygsæk, værs´go -ordblindheden er nu væk……

Det er det, jeg som mor til 2 ordblinde børn oplever der er blevet et mantra. -og gid man kunne trylle, så nemt Hokus pokus her er din IT rygsæk og væk er alle dine udfordringer med din ordblindhed, bare brug den -og husk det nu. Tag den frem, hver time også selvom læren ikke tænker dig ind i sin undervisning, når du sidder der med din IT-rygsæk er det jo ikke noget problem at være ordblind.

Lærerne får et CD-ord kursus, eller som jeg har set det skrevet flere gange, “se det ord”-kursus. de lærer havelåger og stjerner, så kan der staves, lyder det. Et ord af gangen, og hov nu, mistede jeg så tråden i det jeg ville skrive, fordi det tager lang tid at finde det rigtige ord, imens jeg inde i mit hoved skal holde på den sætning jeg er ved at skrive, samtidig med at jeg skal arbejde med det ord jeg ikke lige kan finde, trods havelåger, stjerner og oplæsning.

tryllestaven, får ikke ordblindhed til at gå væk

Fordi man får en IT-rygsæk, forsvinder ens ordblindhed ikke.

It rygsæk en tidsrøver?

Det er ikke nok med en IT rygsæk og et hurtigt, hvordan staver jeg med CD-ord, for at IT rygsækken bliver det gode kompenserende værktøj, som den kan være. Ofte ender rygsækken med at blive en tidsrøver, fordi den jo skal bruges -du er jo ordblind.

En tung byrde som skal bæres på ryggen, sammen med ordblindheden. Et tydeligt bevis på at du ikke har lært det du kom i skole for at lære, nemlig at læse og stave. Der læres ikke noget om at matematik har sin egen stemme -som er rigtig god til netop at læse matematik højt.

Der læres ikke hvordan man kan anvende cd-ord, når man skriver en stil -en stemme til at høre om man nu har skrevet det man nu vil skrive, om det giver mening og en stemme der læser meget tydeligt op, så man kan høre om endelser og deslige er stavet rigtigt. Dette kræver også at man kan skifte mellem disse forskellige funktioner. Der er også stemmer til engelsk og andre sprog.

Mangler erfaring og rollemodel

Som ordblind elev i grundskolen mødes du oftest af lærere, der ikke selv anvender it-rygsækken og dermed ikke har nørdet med den, og kunne glædes over dens muligheder. Der er ikke nogen erfaringer, ikke nogle rollemodeler, ordblinde eller ej.

For mange af disse lærere er rygsækken en tung ballast at skulle inkludere i deres undervisning -de aner ikke hvordan. Det er en hæmsko i deres undervisning. Dokumenter scannes ikke ind, det glemmes, ingen viden om at sætte de forskellige profiler op i Cd-ord så den kan anvendes kompenserende og ikke kun som smart ordbog.

Nogle elever kommer på intensive kurser i brug af deres IT-rygsække og kommer så alene tilbage til deres klasser. Nu kan de, lyder det…. Hvem skal støtte dem når det lige driller og de sidder der, hvordan var det nu lige jeg skulle gøre her og her. Udskilt og udstillet.

efterskoler for ordblinde bruges rygsækken -også af de ikke ordblinde lære. Når de sidder og skriver på deres diplomopgaver, bruges cd-ord. Det er en god ven for dem. En ven som de kender. En ven som de kan vise til eleverne. En ven de kan lære eleverne at anvende med ildhu, så de kan kompensere for deres ordblindhed.

De er gode rollemodeller, har selv fundet glæden ved dette stykke værktøj og dets muligheder. -Ikke en hæmsko. Ingen tætskrevne kopisider udleveres til eleverne og den ordblinde sidder alene tilbage “huskede du en elektronisk udgave til mig ?”

IT-rygsækken kan blive en ven, men ikke bare fordi den udleveres. Ordblindheden forsvinder heller ikke fordi den udleveres, et stort stykke arbejde skal tværtimod begyndes, hvordan bliver den min ven

læs-sammen

Det er vigtigt at hjælpe den ordblinde i gang med IT-rygsækken.

Kommentarer:

Hvor er det godt skrevet, lige såen jeg føler der er, som mor til en ordblind dreng der ikke har fået nok kursus i brug af it-rygsækken og vi som forældre, har eller ikke fået nået kursus, Fustrerende.

-Rikke

Det er første gang jeg er inde på ordblindeforeningens side, men vores to ældste børn er lige blevet erklæret ordblinde. Vores dreng har godt nok brugt It-rygsækken i over et år og er glad for det. Vores pige på 10 skal først til at starte og det har medført en del udfordringer. Jeg blev glad da jeg læste ovenstående, for det er lige sådan jeg (og min mand) har det.

Vi er i gang med CD-ord kursus, som består i en forældredel på 3 timer og en forældre- og barn del som også består af 3 timer. Derefter er vi så superbrugere af It-rygsækken… Vores dreng har efterspurgt noget mere undervisning i Cd-ord, for han ved programmet kan en del, og prøver sig også frem, men det er bare ikke helt nok, hvis han skal have det bedste udbytte ud af den.

Vi skal til møde på skolen i den kommende uge, og det er heldigvis hos nogle lærer der er lydhøre, men det er også en ekstra opgave for dem.

– Hanne

Jeg synes denne mor har ret og jeg synes det er på sin vis rigtigt det hun skriver og jeg synes lærerne skal have bedre kurser til at lære it-rygsækken af kende for jeg kender følelsen af at en lære ikke aner hvordan han/hun bruger en it-rygsæk men jeg synes ikke en ordblind skal sidde i en almindelig klasse men en it-rygsæk for man læger ikke noget af det. -Kim

Det er rigtig godt at it-ryggsæken er blivet op fundet til de børn som er ordblinde. Nu kan en ordblin selv hjælpe sig i timerne med sin it-ryggsæk. Jeg syntes at it-ryggsæken hjælper mange ordblinde.

– Emil

Jeg gå på nislevgår og at gå de har har hjulpet mig maget. Jeg synes at min IT,rygsæk er maget nyti men jeg vil ikke sige at jeg er bliver minder ordblind af at ha den men du har rad i at den hjælper mega maget til alt skole ting. Til det har inlæk har jeg ikke valt at bro CD-ord fordi at jeg vil vise mig som jeg er og med mine ord ikke det ord som CD-ord har rettet for mig.

-Daniel Thystrup

Hej Jeg er 34år og har for to år siden sluttet min uddannelse som værktøjsmager det var med blod sved og tårer, jeg fik også udleveret en it pakke da jeg fik den udleveret fik jeg 10 minutters kursus og så skulle jeg så finde ud af resten selv.

Jeg følte at jeg ikke kunne bruge det til noget så jeg kunne jo lige så godt bruge min egen pc til opgaven og en anden ting jeg er også tal blind og der kan du slet ikke bruge den pc til noget godt jeg hade nogle gode klasse kammerater.

Men lære viste heller ikke noget om den it pakke og hvad den kunne og skal kunne rat opsagt jeg kunne ikke bruge det til noget. Til min svende prøve fik jeg et flot 7 tal.

– Martin Døssing

Paragraf

Det er vigtig at have styr på ansøgning, så ens sag ikke bliver udsat

Søg IT-rygsæk på Ungdoms- og Videregåendeuddannelser?

Jeg har hørt om personer der har haft problemer i starten på deres uddannelsesforløb efter folkeskolen, fordi de ikke kunne søge om IT-rygsækken inden studiestart. Dette kan være rigtig hårdt, fordi man starter på noget nyt og ukendt, og så skal man samtidig kæmpe en ekstra kamp.

Men heldigvis er det ikke sådan mere i dag, fordi nu kan man søge om hjælpemidler (IT-rygsæk) allerede  når du er optaget:

Du kan søge om SPS, så snart du er optaget på en uddannelse.”, dette betyder, at så snart du har fået brevet om du har fået uddannelsespladsen. For at gøre dette endnu mere let er det en ide at “allerede når du søger om optagelse på uddannelsen, gør opmærksom på, at du eventuelt vil få behov for SPS for at kunne gennemføre uddannelsen.”.

Start tidligt

Da der kan være lang behandlingstid på ens ansøgning, skal man få styr på ansøgning så hurtigt som muligt, så er muligheden for at havde sine hjælpemidler til studiestarten størst.

Derudover er det også rigtig vigtigt at du selv har styr på alle de dokumenter (ordblindetest m.m.) du har omkring din ordblindhed, det er ikke sikkert du skal bruge det, men heller have det, så din ansøgning ikke bliver udsat fordi der mangler noget.

Nu er det tid til, at finde ud af hvem du skal tag kontakt til. Inden man er starte kan det være svært at vide, hvor man skal gå hen. Der er flere måder at finde ud af det på, her er en. For at finde ud af hvem man skal i kontakte med, på ens nye uddannelsessted, kan man prøve at søge på “SPS-vejledere + (dit uddannelsessted)” på Google, dette burde give en, SPS-vejlederens kontaktoplysninger ellers ring til dit uddannelsessted hovednummer og spørg.

Hvis man er kommet ind på en videregående uddannelse, skal man selv udfylde SPS-ansøgningsskemaet, dette skal man ikke på ungdomsuddannelsen. Derudover skal du også udfylde en bemyndigelseserklæring, som giver uddannelsesstedet lov til at søge på dine vegne. Print alt dette ud hjemmefra, så man selv har styr på papirerne, man kan ikke altid regne med andre.

Det er vigtigt at hjælpe den ordblinde i gang med IT-rygsækken.

Aftal møde med vejleder

Nu har du fået aftalt et møde med din fremtidig SPS-vejleder, men arbejdet er ikke færdig endnu. Inden du har møde med din SPS-vejleder, er det en god ide at tænke over disse spørgsmål, for at få mest ud af mødet::

  • Hvad du ikke kan i det daglige og uddannelsen
  • Hvorfor du tror, at du ikke kan det
  • Hvilken støtte, der vil bringe dig i stand til at kunne

Herefter lave Uddannelsesstedet en ansøgning på dine vegne og sender den til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, som træffer afgørelsen. Dette kan tage noget tid, så vær hurtig ude.

Det er også en god ide at spørge om hvornår dit uddannelsessted, forventer at sende ansøgningen, så har du et tidspunkt at ringe til dem, for at sikre dig at de også har gjort det. Når afgørelsen i sagen er truffet, vil der blive sendt et brev til din e-Boks.

Her får du forhåbentlig af vide at du har fået IT-rygsækken. Du skal derefter bede dit uddannelsessted om at anskaffe støtten (IT-startpakken. Få en forventet dato, så du hele tiden kan holde dem op på den, ved at ringe og sige, hvornår kan jeg hente den i næste uge.

Klagemuligheder

Hvis du er så uheldig at få afslag, kan du klage over dette. “Klagefristen er fire uger efter, at du har modtaget en afgørelse. Du skal sende klagen til styrelsen, der sender klagen videre til Ankenævnet for Uddannelsesstøtte sammen med en udtalelse.”, men håber ikke det kommer, dertil.

At søge om IT-rygsækken, er ikke det samme som at søge om forlænget tid til eksamen. Dette er noget dit uddannelsessted skal give dispensation for, men dette er også noget SPS-vejlederen står for, så derfor kan du lige så godt tag en snak med dem samtidig, om det.

Hvis du skal til udlandet og studere kan du stadigvæk godt søge om hjælp fra SPS, til studie- og praktikophold i udlandet og til hele uddannelser i udlandet. Dette gøres på samme måde som ved, at søge til uddannelse i danmark, som beskrevet herover. Når du har fået sin IT-rygsæk, har du også ret til, at få en introduktion til hvordan den virker. Snak med din SPS-vejleder om det. For at finde flere informationer omkring at søge om SPS, så kan du læse om det her.

Har du selv søgt og har gode tips og tricks, så del dem gerne med os andre her under!

indtale-dikter

Det er vigtigt at søge så hurtigt så muligt om hjælpemidler, når du starter på en uddannelse.

Der skal helt flere end to til, når samarbejde med den ordblinde, forældre og skolen, skal fungere bedst muligt.

 

Der skal tre til en Tango!

Når en ordblind, får udleveret en it-rygsæk er det vigtigt, at man også bliver oplært i den. Dette kan være nok for nogle ordblinde, men der er også mange, hvor dette ikke er nok, især børn. Man kan ikke forvente at et ordblind barn, selv kan finde brug af it-rygsækken, hvis der ikke er hjælp og støtte i form af deres lærer og forældre.

Der skal opbakning til

Jeg har hørt historie om at lærer ikke har haft opgaver m.m. til den ordblinde i digital form, og derfor ikke kan bruge sine hjælpemidler. Dette er et stort problem, men noget der findens løsninger på, såfremt barnet har opbakning hjemmefra.

Omvendt er det også et problem, hvis forældrene ikke kan hjælpe eller bakke op, fordi så kan det være svært for den ordblinde, at få brugt sine hjælpemidler derhjemme, men kun i skolen. Det er vigtigt at man får opbygget en vane at bruge IT-rygsækken, både i skolen og hjemme (lektier). Det var et, at de problemer jeg selv havde.

Fik ikke brugt CD-ORD

Jeg har haft adgang til CD-ORD og Vital, som jeg har siddet og leget med i forbindelse med ‘Et liv som ordblind’. Da jeg tidligere havde CD-ORD (selv købt det), på HTX fik jeg det ikke brugt. I dag kan jeg godt se hvorfor,  jeg havde ikke andre til at hjælpe mig. Jeg brugte nok tid på skolearbejde, og derfor ikke overskud til at lærer noget udover.

Derudover kunne jeg ikke få hjælp hjemmefra, fordi de slet ikke kendte programmet, og mine lærer vidste slet ikke, at jeg havde programmet og de muligheder, jeg har fundet ud af programmerne kan i dag.

Samspillet vigtig

Derfor er det også rigtigt vigtigt at der er et sammenspil mellem alle tre parter, ordblinde, forældre og lærer. Der er også muligheder hvis der er to parter, men det kræver en del mere, og næsten umuligt, med kun en.

Dette kommer lidt tilbage til mit indlæg omkring ordblindhed i familien. Det kan være godt, at have en der kender problemet og bedst hvis denne person også selv bruger IT-rygsækken, fordi så kan man lærer af hinanden, og holde hinanden i gang.

Denne sparring, kan gøre at man ikke føler sig så “alene” omkring sine problemer, og derfor måske også ser lysere på fremtidens muligheder.

Har du selv fundet gode måder, at lærer programmet på eller oplevet at det er svært, hvis der ikke er noget hjælp?

Det er vigtig at samarbejde om brugen af IT rygsækken i skolen og hjemme.

TjekTasken.nu

TJek om din skole har adgang til Tjek Tasken og få adgang til CD-ORD

Tjek Tasken for CD-ORD

For at få en IT rygsæk, skal man have en ordblindetest. Men behøver man overhovedet IT rygækken? Måske ikke, mange skoler har købt adgang til TjekTasken.nu som CD-ORD er en del af.

TjekTasken giver eleverne mulighed for at bruge forskellige digitale materialer og programmer, som skolen bruger i forvejen i undervisningen, fx CD-ORD, 10Finger og Matematik i Måneby+.

For at tjekke om din skole har adgang skal du bruge dit barns UNI*login eller skolens kundekode/password for at kunne få adgang. Hvis du ikke kan logge på skyldes det nok, at skolen ikke abonnerer på Skole Aftale+.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *