Sidder du og leder efter hvad ordblindhed er, og hvad betyder det for dit barn?
Du tænker måske også: ‘Hvorfor kan mit barn ikke forstå bogstaverne? Kan det forsvinde igen? Og hvordan skal jeg hjælpe mit barn videre?
Så er du er kommet det rette sted hen, for her kan jeg hjælpe dig.
“I 9. klasse fik jeg 71 fejl i diktat. I dag er jeg en glad forfatter og foredragsholder. Og jeg hjælper dig, så du kan støtte dit barn i at finde sine veje i livet med ordblindheden.”
– Jesper Sehested – Ordblind
Videoer til dig og dit ordblinde barn
Her er 5 videoer, som giver nogle nye måder at se ordblindheden på. Se dem sammen med dit ordblinde barn.
Ordblindhed er almindeligt
Ordblindhed gør det svært at lære at læse og stave.
At være ordblind betyder, at dit barn har svært ved at omsætte bogstaver til bogstavslyde, når det skal læse og stave.
Det skyldes en medfødt funktionsnedsættelse i hjernen. Den er upræcis og langsom, når den skal omsætte bogstaver til sproglige lyde.
Ikke mere. Dit barn er hverken dum, mærkelig eller syg.
Ordblindhed omtales af fagpersoner, som fonologiske vanskeligheder. I Danmark arbejder vi ud fra en definition formuleret af professor dr. phil. Carsten Elbro:
Der er ordblinde i alle klasser
I Danmark er vi ca. 400.000 ordblinde. Så dit barn er ikke alene om udfordringerne med bogstaverne. Selvom dit barn måske tror det.
Mens op til 7 pct. af befolkningen er ordblinde har op imod 20 pct. af den samlede befolkning læse- og stavevanskeligheder.
Nogle af disse vanskeligheder skyldes ikke ordblindhed.
Derimod kan de komme af, at man fx. har vanskeligt ved at forstå, hvad man læser, selvom man læser de enkelte ord. Det kan blandt andet hænge sammen med, at man har svært ved at huske, hvad man læser (lav arbejdshukommelse), eller man ikke kan aktivere forhåndsviden og forståelsesressourcer i hjernen.
Der vil være børn med læse- og stavevanskeligheder i alle klasser. Og ordblinde findes i alle kulturer og sociale klasser.
Hvis børn med læse- og stavevanskeligheder er lige fordelt på alder over hele landet, vil dit barn ikke vil være alene i klassen om at have udfordringer med bogstaverne.
Tallene svarer til, at dit barn vil gå i klasse med en anden ordblind kammerat, og yderligere tre andre vil have vanskeligt ved at lære at læse og stave.
Ordblindhed er arvelig
Dit barn er måske heller ikke alene om at kæmpe med bogstaverne i familien. Ordblindhed er nemlig arveligt. Det betyder, at ordblinde ofte har en forælder eller et familiemedlem, som også er ordblind.
Er det tilfældet i jeres familie, giver det jer en oplagt mulighed for at snakke om, hvad ordblindhed er. Og hvad det betyder for dit barn og de andre familiemedlemmer, som er ordblinde.
Arveligheden betyder ikke, at du har givet et bestemt ordblinde-gen videre til dit barn. Ordblindheden er et resultat af den sammensætning i arvemassen, som du og barnets anden forælder har givet videre til jeres barn. Det vil sige forudsætningerne for at lære at læse og stave.
Hverken du eller dit barn har gjort noget for, at dit barn er ordblind.
Det svarer til, at jeres arvemasse lige så vel kan betyde, at I eksempelvis er særligt dygtige til at løbe i jeres familie, fordi I har ben, som er formidable til det. Eller I er særligt gode til at spille musik, fordi jeres arveanlæg gør jer enestående til at opfatte toner, rytme og så videre.
Samtidig med arvelighed skal du huske på, at du kan påvirke dit barn positivt. Det er eksempelvis ved at hjælpe udviklingen af dit barns ordforråd. Du kan snakke meget med dit barn og læse bøger, så dit barn hele tiden lærer nye ord, og har dem med i bagagen, når skriftsproget begynder at drille.
Ordblindhed og dysleksi er det samme
Ordblindhed og dysleksi er to ord for det samme. Nemlig at have udfordringer med at lære at læse og stave på grund af såkaldte fonologiske vanskeligheder. Så når du møder ordet dysleksi, kan du betragte det som ordblindhed. Ordblindhed bruges mest i mundtlig tale, hvor dysleksi ofte bruges som fagudtryk i skolen.
Ingen ordblinde er ens
Ordblindhed er udfordringer med at lære at læse og stave på grund af såkaldte fonologiske vanskeligheder. Men det viser sig i forskellig grad hos hver enkel ordblind. Nogle har vanskeligt ved at lære at stave, men har lettere ved at lære at læse. Og omvendt.
Artiklen fortsætter herunder
Forstå dit ordblinde barn, så du kan hjælpe dit barn med at acceptere sig selv som ordblind
Du ved måske allerede hvad ordblindhed er, at det er arveligt og at mange er ordblinde?
Dét, du allermest har brug for, er støtte til, hvordan du hjælper dit barn, når bogstaverne driller?
Når du hjælper dit barn skal du have i baghovedet, at uanset om dit barns læse- og stavevanskeligheder skyldes ordblindhed eller noget andet, så er det bogstaverne, dit barn har svært ved.
Dit barns tanker og følelser er derfor ikke afhængig af årsagen til vanskelighederne.
Selvom jeg fortæller dig om ordblindhed, vil du også kunne genkende de samme tanker og følelser hos dit barn, som har læse- og stavevanskeligheder af en anden årsag. Det kunne være følelsen af ikke at kunne finde ud af noget.
Forstå dit ordblinde barns tanker
Det kan være svært at forstå, hvad der foregår inde i dit barns hoved, når stregerne på papiret er bogstaver for dig, men bare er streger uden mening for dit barn.
Alle ordblinde oplever deres ordblindhed på hver sin måde. Det er derfor svært at sige præcis, hvordan dit barn tænker, føler og handler, når stregerne på papiret bare er streger.
Mit arbejde med at hjælpe ordblinde børn og unge har vist, at der er en række fællestræk, som ofte karakteriserer vi ordblindes tanker, følelser og handlinger.
Forestil dig, at dit barn sidder i klassen med 27 klassekammerater og tror at han eller hun er den eneste, der ikke kan få bogstaverne til at give de rigtige lyde.
Så føler dit barn sig måske uden for fællesskabet og anderledes. Når hjælpemidlerne skal findes frem bliver det måske endnu værre.
Når I sidder derhjemme med lektierne og stemningen er trykket, fordi dit barn har lavet en masse krumspring for at undgå lektier, så synes dit barn måske at det er dumt. Selv matematikopgaverne giver ikke mening, fordi der er meget tekst til opgaverne.
Det hele kan påvirke dit barns selvtillid og selvværd. Eller give andre sociale og psykologiske udfordringer. Og bremse dit barns generelle indlæring og trivsel.
Det har jeg selv prøvet. Min lave selvtillid og selvværd gjorde skolen til et sted, hvor jeg absolut ikke havde lyst til at bruge mere tid end højst nødvendigt.
Det kan være utrolig svært, at se sit barn blive udfordret på den måde. Men her er det vigtigt at holde fast i den viden, vi har om ordblinde.
Dit ordblinde barn er ikke dumt, men magter ikke bogstaverne
Der ingen sammenhæng mellem ordblindhed og intelligens. Dit barn er ikke dum, fordi det er ordblind. Og ordblindhed er ikke en sygdom.
Dit barn kan ses som anderledes, når du ser på det i en skolesammenhæng. Læring i Danmark er bygget op omkring, at vi alle skal sidde stille og lære ved at læse og stave. Dét, er netop det, dit barn har svært ved. Men som menneske er dit barn lige så meget værd som ethvert andet menneske. Dit barn er dejligt som det er.
Dit barn må ikke tro at det snyder ved at bruge hjælpemidler. Det svarer til, at ingen måtte bære briller for at kunne se, hvis dit ordblinde barn ikke måtte bruge hjælpemidler, for at kunne omsætte bogstaverne til lyde.
Det er muligt at lære en masse strategier, så dit barn kompenserer for de udfordringer ordblindheden giver. De fleste børn opøver også deres egne måder at løse udfordringer på, fordi de ikke kan gøre som kammeraterne.
Desværre er ikke alle strategierne positive. Det kender du måske?
Nogle børn finder deres egne strategier såsom ballade, overspringshandlinger eller bliver indesluttet.
Jeg var selv en af dem, som opfandt min egen strategi for at slippe væk fra bogstaverne i skolen. Og derhjemme, når min mor annoncerede, at det var lektietid.
Jeg kunne ikke sidde stille og fandt ofte på en eller anden form for ballade eller klovnerier, så jeg kunne slippe væk. Til stor frustration for både mine lærer og forældre.
Det er vigtigt at huske på, at uanset, hvilken strategi dit barn har for at slippe væk fra bogstaverne, så gør dit barn det ikke, fordi det elsker at lave ballade eller lukke sig inde i sig selv. Dit barn vil bare ikke sættes i endnu en situation, det ikke magter med flere nederlag.
Artiklen fortsætter herunder
Forstå dit ordblinde barn
Det kan være svært at være forældre og hjælpe med lektierne uden at blive frustreret.
Få brugt hjælpemidlerne
Har du også tænkt, hvilke apps og hjælpemidler, der er de bedste? Så dit barn kunne få lavet lektierne uden bøvl…
Forstå ordblindetesten
“Hvornår skal mit barn testes for ordblindhed? Og hvad gør vi efter testen?”
Prøv at forestille dig at være ordblind
Hvis du ikke er ordblind, prøv først at tænke på den energi, du bruger på at læse denne tekst.
Det kræver ikke meget energi, vel?
Prøv i stedet at forestille dig, at du skulle bruge lige så meget energi, som dit barn gør, på at læse en simpel tekst. Bare det, at få ét ord til at give mening kræver mange kræfter.
Få indblik i den energi dit barn bruger på at læse ved at se på teksten nedenfor, hvor du skal gætte hvilket eventyr teksten gemmer på.
Teksten viser, hvor meget energi man som ordblind bruger på at læse en tekst. En del mere end du plejer at bruge, ik?
Det er vigtigt at være opmærksom på at bogstaverne ikke hopper og danser for ordblinde, som i denne tekst. Den viser kun ikke-ordblinde, hvor meget energi ordblinde bruger på at læse.
Hjælp dit barn med at acceptere sin ordblindhed
Uanset hvilke tanker og følelser dit barn tumler med, så kan du hjælpe dit barn med at acceptere sin ordblindhed.
Det er en vigtig forudsætning for at komme videre i livet uden, at dit barn lader sig bremse af ordblindheden.
For ordblindheden forsvinder desværre ikke.
Det er til gengæld altid muligt at blive bedre til at læse og stave med den rette faglige og forældremæssig støtte. Men dit barn skal måske en anden vej end sine ikke-ordblinde kammerater. Sin egen vej.
Den bliver lettere at finde, når dit barns tanker og følelser ikke bremser dit barns indlæring eller muligheder for at vise, hvad det brænder for og er god til.
Husk, at alle mennesker er gode til noget. Du kan altid inspirere dit barn til at se, at for at skabe et godt liv, behøves dit barn ikke at være perfekt til at læse og stave.
Du kan snakke med dit barn om, at mange både ukendte ordblinde (måske nogen i familien eller vennekredsen) og kendte ordblinde viser, at ordblindheden ikke bremser dem i at opnå, det de gerne vil. De har netop fundet deres egne veje til at komme rundt om bogstaverne ved at bruge andre styrker.
Med accept af sin ordblindhed, den rette faglige og forældremæssige støtte samt hjælpemidlerne i lommen er det muligt for dit barn at få både uddannelse og job på samme vis, som sine jævnaldrende.
“Jeg er ordblind
men først og fremmest
et menneske”
Jesper Sehested
Hjælp dit barn med at få brugt hjælpemidlerne
Du synes at hjælpemidlerne er smarte, ik?
Det er de også. De kan hjælpe dit barn med at få læst alverdens tekster op og få alle tankerne ned på papir. Altså, kompensere for dit barns ordblindhed. Hvad er der mere at forstå? Dit barn skal da bare igang med at bruge dem!
Men så simpelt er det desværre ikke for os ordblinde. Igen er vi forskellige. Måske dit barn hører til gruppen, som straks ser fidusen i at bruge dem. Så I eksempelvis kan bruge jeres tid på at hygge jer og lave andre ting end lektier.
Men du hører måske nærmere til gruppen af forældre, der er ved at hive håret af dig selv i frustration over, at dit barn ikke bruger hjælpemidlerne?
Så kender jeg nogle forældre, som havde det præcis som dig, da jeg gik i folkeskolen. Hvis der var noget jeg ikke gad, så var det at bruge min bærbare computer, hvor alle hjælpeprogrammerne lå på. Hvorfor skulle jeg det?
“Mine klassekammerater skal jo ik’? Det er snyd, hvis jeg bruger dem! Mit program er gået i stykker! Oplæsningsstemmen er kedelig! Hvorfor skal jeg bruge dem, bare fordi du siger detl?”
Fortsæt selv listen med dit barns undskyldninger: ______________
Artiklen fortsætter herunder
Mine undskyldninger var mange…
Dém og livet som ordblind fortæller jeg meget mere om i mine foredrag i hele Danmark.
Med foredragene afliver jeg myter om ordblindhed. Både børn, forældre og lærere, opnår indsigt i livet som ordblind, hjælpemidler og hvilke muligheder, der er for at overkomme de begrænsninger, som vi ordblinde ofte lægger ned over os selv.
- På skoler for elever: “Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter”
- På skoler for lærer: “Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag”
- På biblioteker for forældre: “Sådan får dit ordblinde barn lyst til at læse og lære”
Se på dit barns behov for hjælpemidler
En ting er, at dit barn ser meningen med at bruge hjælpemidlerne. Men en anden ting er, hvad er det bedste hjælpemiddel?
Det er det, dit barn bruger.
Altså, de to ting hænger uløseligt sammen.
Hvis dit barn kan se, hvorfor det skal bruge hjælpemidlet, så kommer det også i brug.
Du kan hjælpe dit barn med at se mening med hjælpemidlerne, hvis I starter med at fokusere på dit barns behov.
Handler det om læsning eller skrivning? Skal hjælpemidlet kunne tages hurtigt frem og pakkes hurtigt væk, eller skal dit barn bruge det i længere tid af gangen? Er det vigtigst, at dit barn staver alt korrekt, eller er det at få en spændende historie ned på papir? Er det meningen med opgaven, at dit barn forstår indholdet af teksten fuldt ud, eller skal dit barn kunne læse den selv fejlfrit?
Nogle hjælpemidler er allerede integreret på både computere og i apps på smartphonen og tablet’en, mens andre programmer skal installeres med licens.
Måske hjælpen er i lommen allerede?
Er dit barn ordblind, vil skolen sikkert have adgang til et hjælpemiddel med licens. Her vil dit barn også kunne få en instruktion i, hvordan netop det hjælpemiddel virker.
Det er ikke sikkert, at det hjælpemiddel som skolen tilbyder er det, som passer bedst til dit barn. Derfor er det en god idé at prøve sig frem med forskellige programmer og apps.
Læringstil som ordblind
Mange tror at man har sværere ved at lære og har færre uddannelsesmuligheder når man er ordblind. Men det er ikke sandt…
Den ordblinde hjerne
Har du også tænkt om der er noget galt med dit ordblinde barns hjerne. Altså hvorfor hovedet ikke vil forstå de der drilske bogstaver.
Svært ved at lærer at læse
Er det læsevanskeligheder eller er mit barn ordblind? Du kan se, at dit barn kæmper med bogstaverne, med hvordan kommer dit barn videre derfra?
Glæde ved at lære nyt
Følelserne er den primære motor for læring. Vil du også ønske, at dit ordblinde barn blev gladere for at lærer nyt i skolen?
Motivation for læsning
VIl du også gerne motivere dit barn til at læse mere? Men det er svært at finde den rigtige ‘gulerod’…
Tag kampen op mod ordblindheden
Bogen ‘Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster’ er en højtlæsningsbog til dig og dit barn i 1.-3. klasse, som har svært ved at knække bogstaverne.
Sådan finder du ud af om dit barn er ordblind
Er dit barn ikke blevet testet endnu, men du tror, at dit barns udfordringer skyldes ordblindhed?
Så er her en række typiske tegn på ordblindhed, som du måske kan genkende hos dit barn.
Kendetegnene i sig selv afgør ikke om dit barn er ordblind. De kan blot give dig en idé om, dit barns udfordringer med bogstaverne skyldes ordblindhed.
Tegn i børnehaveklassen i form af:
- vanskeligheder med at huske bogstaver eller tal
- vanskeligheder med at opdele ord i mindre dele og arbejde med lydene i et ord (f.eks. at finde ud af, hvordan ordet ´lur´ vil lyde, hvis man fjerner det første bogstav ´l´)
- vanskeligheder med at huske ord
- vanskeligheder med at rime (det betyder, at barnet har svært ved at forstå, at to ord er i ´lyd-familie´ med hinanden, selvom de ikke ligner hinanden i betydning, fx mand/spand, hus/mus, potte/måtte.)
Tegn i 1. klasse kan ses ved:
- vanskeligheder med at lære alfabetet og oversætte bogstav til lyd og bogstavfølger til ord
- vanskeligheder med hurtigt at genkende ord i læsning
- vanskeligheder med stavning
- vanskeligheder med at lære tabeller og løse matematikopgaver
Tegn efter 1. klasse kan være:
- Læser meget langsomt og upræcist i alle fag med tekster
- vanskeligheder med at lære fremmedsprog
- nederlagsfølelse i forbindelse med tekster, der skal læses, og breder sig til andre situationer (evt. sociale problemer)
Ordblindetest til dit barn
Allerede i børnehaveklassen kan dit barn blive testet for ‘risiko’ for ordblindhed med ordblinderisikotesten hos skolens læsevejleder.
Fra slutningen af 3. klasse kan en ordblindetest hos læsevejlederen afgøre om dit barn er ordblind. Fra 4. klasse har dit barn krav på at blive testet for ordblindhed.
Ligger testresultatet i den røde kategori kan dit barn få hjælp og støtte i form af hjælpemidler (læse- og staveteknologi), adgang til NOTA og forlænget tid til eksamen, når det bliver aktuelt.
Hvis du tror, at dit barn er ordblind, så kontakt dit barns lærere og start en dialog med dem.
Men uanset om dit barn er testet eller ej kan du altid hjælpe dit barn med at trives. Altså hjælpe med at acceptere sin ordblindhed.
Kilder:
Elbro, Carsten (2007), ‘Læsevanskeligheder’
Svendsen, Helle Bundgaard (2020), ‘Undervisning af ordblinde elever i alle fag’
Lorenzen, Line (2021), Ordblindevenlig undervisning i fagene – unge og voksne
Bartholdy, Birgitte (2017), ‘Ordblind gå efter drømmen’
Samuelsson, Stefan m.fl. (2012), ‘Dysleksi og andre vanskeligheder med skriftsproget’
Trentemøller, Trine (2019), ‘Dysleksi motivation & robusthed’
Bundgaard, Rikke (2022), ‘Ordblinde elever – metoder, redskaber, øvelser’
Hvem er Jesper Sehested?
Jeg er ordblind og har i en årrække arbejdet med ordblindhed i min egen virksomhed, hvor jeg både holder foredrag om ordblindhed, og udgiver bøger om ordblindhed.
Med mine foredrag skaber jeg både viden og indsigt om ordblindhed for ordblinde børn og unge, og deres lærere og forældre rundt om på landets skoler og biblioteker. Mere end 25.000 har hørt ordblindeforedragene og fået indblik i og optimisme omkring livet som ordblind med svære følelser om at føle sig anderledes og skulle bruge hjælpemidler.
Mine bøger er til ordblinde og om ordblindhed til ikke-ordblinde. Med min holistiske tilgang til de udfordringer ordblinde møder, når det er svært at lære at læse og stave, hjælper jeg forældre og lærere med at få talt om de svære følelser og emotionelle følger ved ordblindhed. Særligt får børnene sat ord på deres følelser og får opbygget selvtillid og selvværd til at fortsætte med at kæmpe med bogstaverne. Desuden får alle lærere som ikke arbejder direkte med ordblindhed til daglig en tilgang til at støtte de ordblinde elever i alle fag.
- Michael og Bogstavbjerget
- Et liv som ordblind i folkeskolen
- Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster
- Sæt ord på ordblindheden – snak om tanker, følelser og læsning
- Det er bare 4 funktioner – det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi
Desuden har jeg holdt foredrag i udlandet. På ‘4th Baltic Sea Conference on Literacy’ holdt jeg foredrag på engelsk om livet som ordblind for forskere fra hele verden.
I blandt andre ‘Læsepædagogen’ og ‘Folkeskolen.dk’ finder du også artikler jeg har skrevet om ordblindhed.
I Podcasten ‘Metal Vinder – 1 procent bedre hver dag’ medvirker jeg i afsnit 40: ‘Jesper Sehested – et liv som ordblind #40’.
Jesper Sehested
Ordblind, forfatter og foredragsholder