Når du hjælper dit barn med lektierne, tænker du så også indimellem: “Hvad laver du? Hvorfor forstår du ikke det, jeg siger?”
Det ved jeg, at mange forældre til ordblinde har tænkt. Og jeg forstår dig godt, men jeg forstår også dit barn.
Det gør jeg, fordi jeg selv har prøvet ikke at forstå en brik af lektierne, fordi bogstaverne ikke gav mening.
Samtidig er det også helt naturligt ikke at forstå os ordblinde, hvis du ikke selv har haft svært ved at få bogstaverne til at sidde fast.
Når du forstår dit barns tanker, følelser og handlinger, kan du blive den bedste forælder, dit ordblinde barn kan tænke sig.
Og det kan jeg hjælpe dig med.
Forstå dit barn, så du kan hjælpe dit barn videre
Dit barn bliver måske stille og ked af det, når I skal lave lektier. Eller finder på andre ting, som er meget sjovere, eller bliver sur og udadvendt.
Det er helt sikkert, at dit barn ikke gør det, fordi det elsker at være ked af det, sur eller vred.
Derimod gør dit barn det sikkert for at slippe væk fra det, som ikke er rart. Nemlig bogstaverne, der ikke giver mening. Det er bare kruseduller.
Det kan være møg svært, som forældre, at sætte sig ind i, hvad der foregår. Du ser resultatet af dit barns tanker og følelser i de handlinger dit barn laver. Og hvad betyder det så? Og hvordan kan du hjælpe dit barn videre?
Når du forstår, hvad der sker, når dit barn ser det, som svarer til hieroglyffer for dig, vil du bedre kunne hjælpe dit barn ud fra dets behov.
Jeg har her tre forslag til, at du kan forstå dit barn bedre:
1 – Sæt dig ind i dit barns tanker og følelser
Det kan være meget svært for et barn at forklare præcis, hvad der sker, når bogstaverne driller. Du kan derfor opsøge viden om ordblindes tanker og følelser ved at snakke med ældre ordblinde, som kan beskrive det, eller du kan læse dig frem til det.
Det gør det lettere, at forstå dit barn, når det ikke straks skriver bogstaverne på papiret, når du staver højt, eller laver 17 overspringshandlinger, når det er lektietid.
Jeg har også skrevet bogen ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’, som er tyve små historier set fra de ordblindes synsvinkel.
Med dem kan du komme til at forstå følelserne bag ordblindheden og de handlinger, som kan være så svære at forstå. Og du kommer til at kunne sætte dig i dit barns sted.
Jeg har desuden samlet en masse viden om, hvad ordblindhed er her, som du kan supplere med.
2 – Vær forælder
Der er ingen tvivl om at trivsel hos dit barn giver de bedste forudsætninger for læring.
Og alle forældre ønsker at deres børn trives.
Men forældre kan i den bedste mening let komme til at fokusere på at fikse ordblindheden i stedet for at prioritere trivslen. Jeg forstår godt forældre, der gør det, for det er helt naturligt at hjælpe sit barn, der hvor udfordringer er.
Dét, som de fleste ordblinde ikke har brug for sammen med deres forældre er, at mor og far bruger alle kræfter på at være ekstralærere derhjemme.
Så risikerer man, at skolen kommer til at fylde hele tiden. Og det er ikke sjovt for dit barn at bruge al sin tid på noget, dit barn ikke er god til og har rigtig svært ved at lære.
Så mit bedste kærligste råd til dig er:
Vær forælder! Støt dit barn i det, som er svært og sæt dig ind i dit barns ordblinde verden.
Men lad ikke ordblindheden fylde for meget derhjemme. (Det er vores frirum fra bogstaverne.)
Hvis du gerne vil fokusere på at være den bedste forældre for dit barn, men har brug for sparring til at forstå dit barn bedre, tilbyder jeg forældrerådgivning.
Med udgangspunkt i dine behov rådgiver jeg dig i, hvordan du både forstår dit barn bedre og tackler udfordringerne hos dit ordblinde barn. Jeres familieliv får fokus på andet end drillende bogstaver og lektier.
3 – Dyrk det, dit barn er god til
Bogstaver er vi ordblinde ikke gode til. Men vi er gode til så meget andet. Dit barn er helt sikkert også god til mange ting.
Når du forstår og hjælper med at fokusere på det, dit barn er god til, har du både et bedre grundlag for at forstå det og lettere ved at skabe en tættere relation.
At fokusere på det man er god til øger selvtilliden. Dit barn ser, at det er god til noget, får mere selvtillid og det kan smitte af på selvværdet. Dit barns forståelse af, at det er godt nok, som det er, kan øges, når dit barn forstår, at det ikke er bogstaverne, som definerer hvem man er.
Jeg har derfor lavet ‘Jeg er god til at…’, som findes som t-shirt og plakat, der viser en masse ting man kan være god til. Den kan du bruge, når du skal hjælpe med at finde det, dit barn er god til.
Vil du vide mere om, hvad der kan hjælpe dit ordblinde barn videre?
Så er her både bøger og viden til dig og dit barn:
Få brugt hjælpemidlerne
Har du også tænkt, hvilke apps og hjælpemidler, der er de bedste? Så dit barn kunne få lavet lektierne uden bøvl…
Acceptér ordblindheden
Har dit ordblinde barn svært ved at tale om tankerne og følelserne, når bogstaverne driller?
Motivation for læsning
VIl du også gerne motivere dit barn til at læse mere? Men det er svært at finde den rigtige ‘gulerod’…
“Min 10 årige var bare så glad og lettet over han for en gangs skyld ikke følte sig alene og forkert, jeg sad virkelig med tårene trillende da han sagde Mor: det er præcis sådan jeg har det!”
‘Michael og Bogstavbjerget’ er for dig og dit ordblinde barn i 4.-6. klasse, som har svært ved at snakke om udfordringerne med bogstaverne.
“Den største forandring ved at læse bogen var at vores dreng i 3. klasse for første gang kunne sætte ord på mange af de frustrationer, han møder i sin skolegang…”
‘Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster’ er en højtlæsningsbog til dig og dit barn i 1.-3. klasse, som har svært ved at knække bogstaverne.
“Jeg har hjulpet min søn helt forkert”
Efter et af mine foredrag, hvor jeg havde fortalt min historie, rakte en far til en dreng hånden op og sagde:
“Jeg har indset, at jeg – i den bedste mening – har håndteret min søns ordblindhed helt forkert. Det kan jeg se nu med din historie. Tak for det!”
Udover at jeg blev rørt over, at min historie kunne hjælpe ham med at forstå sin søn bedre, blev jeg også virkelig glad på både faren og sønnens vegne.
Faren havde nemlig opdaget, at ordblinden ikke kan fikses. Det er et vilkår, som hverken han eller hans søn kunne ændre på. Men med farens nyvundne forståelse af sin søns ordblindhed kunne han hjælpe sin søn ud fra sønnens behov – og ikke ud fra farens ikke-ordblinde verden.
Der skulle i virkeligheden ikke mere til end en historie fra en anden ordblind.
Jesper Sehested
Ordblind, forfatter, foredragsholder og mentor