Jeg er ordblind og jeg er stolt af det
Hvornår fandt du ud af du var ordblind?
Jeg fandt ud af det da jeg gik i 4. klasse, men fik taget en ordblindstest i 1. klasse. Fandt først ud af, da min lære som jeg havde til special undervisning, sagde det til mig. Jeg viste det slet ikke og gik hjem og spurte min forældre. De sagde at det var jeg og at de havde viste det siden 1. klasse. Jeg blev meget ked af det og sur. Jeg kunne ikke forstå, at de ikke have sagt det. Nu kan jeg godt forstå det, at de ikke vil såre mig. Og jeg ikke skulle føle mig anderledes eller gå og spekulerer over det.
Er der nogle i din familie, der er ordblinde?
Det med at være ordblind har jeg ikke fra fremmede. Der er mange i min familie der er ordblinde. især på min mors side, har jeg nogle fætre og kusiner og en morbror, som er. På min fars side er det kun ham.
Hvordan har dine forældre tacklet, at du er ordblind?
Mine forældre har tacklet det meget godt, også resten af familie. Da der som sagt mange i min som er det. Min forældre har ihvertfald været en god støtte. Min far kan også fuldt sætte sig ind i det, da han er stærkt ordblind.
Hvilken betydning har det haft for dig i dagligdagen og i folkeskolen?
Jeg lægge på en måde mærke til at jeg er ordblind i dagligdagen og så ikke så meget. Jeg har lært mange måder, at klare hverdagens udfordringer som ordblind. I folkeskolen, har det givet en del udfordring, men jeg har også lært, at tackle dem. Og lære at klare dem med forskellige strategier. Strategier til at læse og skrive, dele onderne op og måder at stave sig frem på. Inden jeg fik iPad, i 4. klasse. Elskede jeg gruppe arbejde, da det var hyggeligt, men kunne også få skrevet alt ned og skulle ikke tænke på hvad jeg kunne stave til og ikke. For tit kan jeg godt svaret og løse opgave men det er svært, at få det ned på papir. Det kan godt være lidt svær at være ordblind i folkeskolen, når man skal arbejde alene. Og der bliver stillet for store krav til en.
Jeg brugt hjælpemidler, meget lidt. Da jeg ikke kan finde ud af dem og har haft svært ved at respektere at jeg var ordblind. Så jeg har nægtet at bruge dem. Nogle vil nok sig det er dumt, men jeg knoglet hårdt og lært hvad jeg kan med stædighed. Og det går jo fint nok. Af de få hjælpemidler jeg har brugt er diktafon til indtale svære ord. Jeg brugte Se D Ord i de mindre klassere en lille smule, men ikke så meget. Der lært jeg mig selv nogle strategier, men fik også nogle af lærerne til special undervisning.
Hvornår gør der ikke noget at være ordblind?
Der gør ikke så meget, når jeg er sammen med min venner og familie. For der handler det ikke om at være god fagligt, men om at have det sjovt og hygge sig.
Hvorfor valgte du at tage på Hobroefterskole?
Jeg valgte at tage på efterskole, da jeg næsten ikke var i skole i 1,5 år. Og var kommet ind i en ond cirkel og havde svært ved at komme i skole. Valget stod i mellem en anden folkeskole eller efterskole. Jeg valget efterskole, da jeg kunne vælge en ordblindsefterskole, med mere hjælpe og andre som mig. Er det et tabu? Der har været er tabu for mig, men jeg vil ikke sige det er det som sådan mere. Da jeg har valgt at respektere at jeg er det.
Af Emma B
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!