Som ordblind er det svært ikke at sammenligne sig med klassekammeraterne på alle mulige områder og det betyder, at man hurtigt kan føle sig alene.
Jeg har mødt mange unge ordblinde, som tror, at de er den eneste ordblinde i hele verden. Men sandheden er, at 3-7 % af befolkningen i Danmark er ordblinde, så der er mange af os.
Det er derfor vigtigt, at vi hjælper hinanden med at vise, at der er ingen, der skal være alene med at kæmpe med ord og bogstaver.
Vis, at du er ordblind, og at ingen andre ordblinde er alene i kampen mod bogstaverne ved at skrive dit navn på ‘Jeg er også ordblind’ ovenfor.
Efter foredraget kom en lærer op til mig. Hun fortalte om en elev ikke ville tro på, at der også var andre ordblinde.
Eleven var nemlig sikker på, at han var den eneste, der ikke kunne læse og stave. At ingen af de andre kunne have det ligesom ham.
Det fik mig til at trække på smilebåndet. Men samtidig blev jeg også ret ked af det indeni på hans vegne.
Åbenhed er et skridt til, at ingen skal føle sig alene
Jeg kunne ikke helt få oplevelsen ud af hovedet. Fra min egen historie ved jeg, hvor vigtig åbenhed har været. Så vigtigt, at jeg ikke ville have været hvor jeg er i dag.
Det ville jeg ikke, hvis jeg ikke havde besteget dét, som jeg kalder Bogstavbjerget. Og ikke mindst accepteret min ordblindhed, og samtidig været åben om den. Det har gjort det lettere for mig at få hjælp til det, som jeg ikke er god til.
Med eleven fra Herning i baghovedet ville jeg gøre noget, når jeg besøgte elever til mine foredrag på skoler.
En dag fik jeg idéen til at lave en 1,70 m høj træudgave af Bogstavbjerget. (Bogstavbjerget er det bjerg, som alle ordblinde skal bestige i min første bog ‘Michael og Bogstavbjerget’)
Jeg tager træfiguren med ud til mine foredrag, så alle ordblinde kan skrive sig på. De kan så vise sig selv og omverdenen at “Jeg er også ordblind”. I dag har over 900 ordblinde skrevet sig på.
Men Bogstavbjerget står i en kælder, når jeg ikke holder foredrag. Idéen måtte derfor udvikle sig, så flere kan stå frem.
Jeg har derfor lavet “Jeg er også ordblind”, som er denne online ordblinde-væg, hvor alle ordblinde kan skrive sig på – uanset hvor man er. Som ordblind kan man stå frem og være med til at hjælpe andre ordblinde til at stå frem. Og ikke mindst hjælpe drengen fra Herning, der troede, at han var de eneste i verden med læse- og stavevanskeligheder.
Hvad er ordblindhed?
Ordblindhed er en vedvarende funktionsnedsættelse omkring den fonologiske forståelse, som skaber store udfordringer med håndtering af skriftsprog (læse, stave og skriftlig formulering).
Der er ca. 400.000 ordblinde i Danmark, som findes i alle kulturer og sociale klasser. Mens op til 8 % af befolkningen er ordblinde har op til 20 % læse- og stavevanskeligheder. Nogle af disse vanskeligheder skyldes ikke ordblindhed.
Ordblindhed har intet med intelligens at gøre, er ikke en sygdom og er arveligt betinget.
Den nationale ordblindetest kan afgøre om vanskeligheder med at forstå sammenhæng mellem bogstaver, ord og sproglyde skyldes ordblindhed.
Mit barn er ordblind
“Hvad er ordblindhed og hvad betyder det for mit barn?” Her du også søgt svar på det?
Jesper Sehested er ordblind. Igennem hele Jespers skoletid drillede bogstaverne, og i 9. klasse fik han 71 fejl i diktat ud af 92 mulige.
Bogstaverne gav Jesper en opfattelse af, at han var anderledes og ikke kunne det samme som sine klassekammerater. Det lå derfor ikke lige for, at Jesper en dag skulle blive både forfatter og foredragsholder.
Med åbenheden om sin ordblindhed og hårdt arbejde fik Jesper sig en uddannelse og driver i dag sin egen virksomhed Etlivsomordblind.dk samt har skrevet og udgivet en række bøger:
Desuden er bogen ‘Det er bare 4 funktioner – det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi’ skrevet til alle lærere, så de kan støtte deres ordblinde elever i alle fag.