Forbedring gennem kommunikation, TEC Gladsaxe
Onsdag d 1. oktober, var jeg på besøg på Teknisk Erhvervsskole Center (TEC) i Gladsaxe, for at mødes med Jean, der er læsevejleder. Efter at være faret lidt vildt, fandt jeg heldigvis studiecafeen, som Jean står for.
Studiecafeen er et stort lyst rum, hvor man kan sætte sig ind og få ro til at lave de ting man skal. Derudover er Jean tilstede, så man kan spørge om hjælp hvis man har brug for det og låne en PC med CD-ORD (oplæsning, tale til tekst og ordforslag). Cafeen, som stadigvæk er undervejs, skal have elementer for alle studieretninger på stedet. Indtil videre har skiltemalerne udfoldet sig på væggen, med dette dejlig opmuntrende kunst!
Vi gik en rundtur på skolen, og man opdaget hurtig at Jean, var et kendt ansigt, ikke bare hos lærerne men også eleverne, og kun på den positive måde! Folk var ikke bange, eller prøvet at skjule, at de havde været forbi studiecafeen en gang eller to. Nogle var endda så “glad” at der kom et, ‘Jeg kommer snart ned forbi dig’, hvilken jo er rigtigt dejlige at hører.
Da vi kom forbi tømmerne, mødte vi Michael, der selv er ordblind. Han havde først valgt VVS, men fandt ud af at der var en masse navne og tekniske betegnelser der ikke lige, var ham. I stedet valgte Michael tømmer, som han var rigtigt glad for. Her var der stadigvæk tekst, men tilsat billeder og tegninger af hvordan det skulle laves, hvilken hjalp Michael rigtig meget.
Forholdet til lærerne viste også at, hvis eleverne havde problemer med at forstå en lærer, var der ikke noget problem, for at Jaen kunne gå ned og snakke med læreren. Man kunne i stedet prøve at finde frem til andre ord eller sætninger, som ville gøre det lettere for eleverne at forstå og læse.
Denne måde at bruge hinanden på, er noget mange andre uddannelsessteder kunne lærer noget af. Det kan være underviserne har været vant til at forklare det så mange gange, at de tror alle andre også forstår det. Dette er slet ikke sikkert, og derfor er det vigtigt at der er mulighed for at snakke sammen uden det skal komme til at virke dømmende.
Alt i alt var dette et dejligt besøg hvor man kunne se, at der var tænkt mange forskellige elementer ind der kan forbedre forholdene for ordblinde, elever med læse/stave problemer og tosproget elever. Derudover var der slet ikke nogen stemning, af at man var forkert eller dum, fordi man havde disse problemer, da alle var åbne omkring det.
Der er helt sikkert metoder fra TEC Gladsaxe, som andre kunne lærer af!
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!