8 tips til kommunikation med lærerne
Når man som forældre snakke om ens barn, med lærer omkring ordblindhed, er det vigtig at kommunikation er god, så der kan blive bygget et godt forhold. Derfor er det som forældre vigtigt, hvordan man får sagt tingene, så man ikke lyder dømmende over for lærer og skolen.
Herunder er der nogle forslag til hvordan dette kan gøres, har du selv brug af andre måder, del dem gerne.
“Jeg er bekymret for mit barns …”
At sige “Jeg er bekymret for mit barns fremskridt i dansk” er mindre konfronterende end at sige: “Du er nødt til at gøre mere, for at hjælpe min søn med dansk.” Brug “Jeg” udsagn i stedet for “du” udsagnet, derved viser du læreren, at du ønsker at arbejde sammen som partnere, og at du ikke prøver at skylden over på læreren eller skolen.
“Hjælp mig med at forstå …”
Selv i øjeblikke, når du er uenig med en lærer, siger “Hjælp mig med at forstå” er en konstruktiv måde at flytte en samtale fremad. Det viser også, at du lytter og er engageret.
“Hvad var målet med denne opgave?”
Det er vigtigt at sikre, at du og læreren arbejder hen imod de samme mål. At afklaring disse mål er nøglen. Det er også vigtigt at understrege, at du deler disse mål. En god opfølgning på dette spørgsmål ville være at spørge, “Har du nogen forslag til andre aktiviteter mit barn kunne gøre for at arbejde på disse færdigheder?”
“Har du overvejet …”
Dette er en høflig måde at dele oplysninger med læreren som han/hun ikke vidste “Har du overvejet at lade Jesper, læse om rumraketter, fordi det kan han godt li?“. Det er også en god måde at stille spørgsmål uden at læreren føler defensiv.
“Jeg har bemærket …”
Denne sætning giver dig mulighed for at udveksle oplysninger og respektfuldt anerkende, at forældre og lærere ofte ser børn fra forskellige sider. For eksempel kan du sige, “Jeg har lagt mærke til mit barn kan genfortælle en historie med flere detaljer, når den er blevet læser højt. Er der mulighed for oplæsning i klasseundervisning? ”
“Det virker som om mit barn har en svært ved _____ når _____.”
Virker er et brugbart ord, når de forsøger at nå frem til en fælles forståelse om et barns styrker og behov. Dette ord giver dig mulighed for at præsentere din mening om situationen uden at gøre en skadeligt eller forkert antagelse. For eksempel kan du sige, “Det virker som om mit barn har en svær ved gruppearbejde, når han ikke har haft mulighed for at forberede sig på teksten” eller “Det virker som om Jesper, har det svært, når teksten, har mange forskellige emner. ”
“Derhjemme, scanner vi __________ ind, så det er letter at læse og bruge ______. Hvordan foregår det i skolen? “
Dette er en god måde at spørge om hjælpemidler (oplæsning, tale til tekst og ordforslag) uden at beskylde læreren for ikke at give dem. Husk at målet er at arbejde sammen. Prøv at undgå at lave antagelser, der kan beskadige dit forhold.
“Hvad kan jeg gøre for at hjælpe?”
Lærere har et klasseværelse fyldt med elever. Disse 7 ord fortæller lære, du er villig til at spille en rolle i dit barns uddannelse, i stedet for blot at lader det være op til skolen.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!