Rågelund Efterskole KUN for ordblinde

Rågelund Efterskole KUN for ordblinde

Her giver bogstaverne pludselig mening

Rågelund Efterskole har vi kun elever, der er ordblinde. Vi står derfor klar med nogle helt særlige kompetencer – og tilbyder eleverne et fællesskab, som de ofte aldrig har oplevet før. Gennem målrettet undervisning, sport og kreative fag giver vi dem små sejre og selvtillid i kampen for at få bogstaverne til at give mening. De får nye værktøjer med sig og åbner døre for sig selv til nye uddannelsesmuligheder.

– Det er altid en god oplevelse, når vi ret hurtigt kan mærke, at vi flytter eleverne. ”Hov, det kan jeg jo godt, det her…”, tænker de, når de stille og roligt vokser med læseopgaven gennem de små succeser. Så har vi igen flyttet dem et skridt i den rigtige retning. Vi giver dem modet og lysten til at læse tilbage. Jeg er heller ikke er i tvivl om, hvem og hvad der gør den store forskel for eleverne:

– Vores lærere skal have stor ros. For de er hamrende gode til at møde eleverne lige der, hvor de er. De skræmmer ikke nogen med for store opgaver, men løfter dem i stedet derfra, hvor de er.Vi anvender selvfølgelig også de nye IT-redskaber, der kan hjælpe ordblinde. Men især lærerne er vigtige, fordi de flytter lille Pia og Per fra ikke at kunne læse til at blive læsere.

”Det er egentlig fedt nok at gå i skole…”

– Noget af det, eleverne oplever her på Rågelund, er, at ”…det er egentlig fedt nok at gå i skole” og samtidig fornemmelsen af, at ”…alle de andre er ligesom mig”. Det er der ikke ret mange af dem, der har prøvet før. De har altid følt sig anderledes. Vi er samtidig en forholdsvis lille skole, fordi vi føler os overbeviste om, at vores elever ikke har lyst til at være del af alt for store grupper. Jeg hørte for nyligt en udtale: ”Lille skole, stor fællesskab”. Det passer lige på Rågelund Efterskole.

– Vi tester eleverne, når de starter, så de yderligere bliver delt ind i nogle grupper sammen med andre andre elever, der er på samme niveau som dem selv. Derefter arbejder vi på at gøre dem klar til enten en læseprøve for dem med de største læsevanskeligheder, og til folkeskolens afgangsprøve, enten 9. eller 10. for de lidt bedre læsere.

Efter et år eller 2 på Rågelund er langt de fleste elever, kvalificeret til at komme videre til en erhvervsfaglig uddannelse. Introduktionen af en tre-årig HF for ordblinde har givet vores elevgruppe nogle helt nye uddannelsesmuligheder.

Sport og kreativitet som løftestænger

Rågelund Efterskole motocross-hold

Den kompetente læsevejledning er den ene del af læringen på Rågelund Efterskole. I den anden del indgår både sport og kreativitet som løftestænger – og genveje til personlige succeser:

– Et antal undersøgelser viser, at når du er i god fysisk form, så lærer du bedre. Det kreative er også vigtigt, hvorfor vi har vores kreative værksted åbent flere gange om ugen. Det er bestemt ikke tilfældigt at vi har både sport og kreative fag som valgfag.

Det er der eleverne kan få nogle små personlige succeser, som styrker selvtilliden ved de unge mennesker. Det gør det lettere at overvinde de udfordringer som skal overvindes i den boglige undervisning.

Et af de store valgfag på Rågelund Efterskole er vores motocross-hold, der trækker mange til. Nogen synes, det er fedt at køre, mens andre kører lidt mindre og gerne vil stå og reparere maskinerne. Igen handler det om at give eleverne nogle succeser.

Vi er hvert år på lejrskole i Østrig, og hovedfaget der er skiløb. Igen er eleverne opdelt efter niveau, men denne gang efter deres niveau på ski! Skiløb er også med til at give elever succes-oplevelser. For langt de fleste elever, som prøver skiløb, går det hurtigt fra de har lært, hvordan skiene skal vende, til de kan stå på ski på de næsten sorte pister.

– Sponsorerede indlæg

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *