Har du også hørt, at når man er ordblind, så er man kreativ? Og god til at bruge sine hænder?
Det svarer lidt til at sige, at fordi du kan gå, så kan du blive verdensmester i kapgang.
Og det giver jo ærligt talt ingen mening, vel?
Når man er ordblind, så er der én ting, der er svær. At lære at læse og stave. Men ellers lærer man lige så forskelligt som alle andre ikke-ordblinde.
Det betyder, at man ikke nødvendigvis er kreativ eller god til at bruge sine hænder.
Er du klar til at lære, hvordan dit ordblinde barn lærer?
Så lad os kaste os ud i det.
Fordommene summer rundt, som sure hvepse
Da jeg gik i folkeskole fik jeg at vide, at jeg skulle være kreativ og jeg ikke skulle håbe på at få en boglig uddannelse.
Bum! Så var jeg lagt ned i en kasse. Ordblinde-kassen.
Jeg vidste ikke hvad kreativ betød og troede det handlede om at tegne. Det var min fordom om at være kreativ…
Min lærer sagde det i den bedste mening for at hjælpe mig i en retning.
Men jeg kan godt afsløre, at det ikke virkede.
Måske du også har tænkt noget i den stil om dit ordblinde barn? At dit barn skal være kreativ og bruge hænderne frem for at læse mange bøger og få en boglig uddannelse.
Eller måske har en lærer eller anden voksen sagt det til dit barn?
Der er ingen tvivl om at voksne mener det venlig og omsorgsfuldt, når de fortæller et barn om dets fremtidsmuligheder.
Men dit ordblinde barn kan ende med at tro på det, hvis omverden bliver ved med at fortælle at uddannelsesmulighederne er færre for ordblinde.
Faktisk har 62 pct. af danske ordblinde oplevet fordomme om at ordblindhed giver færre uddannelsesmuligheder (Nota).
Av, den stak!
Så det første du kan gøre som forældre, er at fortælle, at ordblindheden ikke lukker døre for dit barn.
Det er interesser, evner, indsats og læringsstil, der afgør hvilken hylde dit barn har det bedst på. Det er jo i øvrigt det samme for dig og mig.
Som alle andre mennesker har dit ordblinde barn en måde, det lærer og tænker bedst på.
For et barn der kun undervises på en måde, som ikke passer til dets læringsstil, kan det være rigtig svært at få det bedste ud af undervisningen.
Derfor vil jeg vise dig nogle læringsstile og tænkemåder, som du kan hjælpe dit barn med at undersøge.
Mit barn er ordblind
“Hvad er ordblindhed og hvad betyder det for mit barn?” Her du også søgt svar på det?
Få brugt hjælpemidlerne
Har du også tænkt, hvilke apps og hjælpemidler, der er de bedste? Så dit barn kunne få lavet lektierne uden bøvl…
Svært ved at lærer at læse
Er det læsevanskeligheder eller er mit barn ordblind? Du kan se, at dit barn kæmper med bogstaverne, med hvordan kommer dit barn videre derfra?
De fire læringsstile
Læringsstile handler om den måde viden gives på, så dit barn lærer mest muligt af det.
Der er fire overordnede læringsstile. (Rasmussen, 2012)
Vi har alle en præferencer for en af dem. Eller variationer af dem.
1 – At røre ved ting (taktil)
Vendespil er et godt eksempel på denne læringsstil. Her skal dit barn røre ved brikkerne samtidig med at det handler om at sætte to ting sammen.
At samle og skille ting er en anden måde at lære på ved at røre.
Det kan også være så simpelt at bruge en yoyo, en fidgetspiner eller kuglepen i mens man lærer nyt.
En kuglepen kan både bruges til at tegne og tage noter med. Eller til at klikke med, lige til de andre i lokalet bliver skøre af lyden fra kuglepennens klikken…!
Det handler altså om at bruge hænderne til at røre ved noget samtidig med at man lærer.
2 – At bevæge sig (kinæstetisk)
Det handler om at lave fysiske lege som fx at spille bold eller lave rollespil i mens dit barn lærer.
Dit barn skal bruge hele kroppen mens det lærer. Det kan også være ved at gå rundt, mens dit barn hører en bog.
Så behov for aktivitet samtidig med læring er altså ikke nødvendigvis et tegn på, at dit barn ikke hører efter.
3 – At lytte (auditiv)
Måske er dit barn god til at lytte til ny viden og har det rigtig godt med at sidde og lytte til læreren henne i skolen.
Denne læringsstil viser sig også ved at dit barn er rigtig god til fx at lytte til en bog.
Det kan også være at dit barn ofte siger: ‘Forklar mig lige det!?’
4 – At se (visuel)
Det er så simpelt som at dit barn lærer ved at se. Det kan være ved hjælp af tegninger, billeder og tabeller med mere.
Denne læringsstil er interessant fra en ordblinds synspunkt, fordi nogle af de ikke-ordblinde, som lærer visuelt, er rigtig gode til at lære ved at se tekst. Det er jo netop det, som ordblinde ikke er gode til.
Så hvis dit ordblinde barn er visuel i sin læringsstil, er det ikke det samme som at dit barn lærer ved at se en tekst. Dit barn lærer derimod ved at se billeder og lignende.
Dit barn spørger måske også: ‘Vis mig lige det?”
Dit barn har flere præferencer
Udover disse fire grundlæggende læringspræferencer er der også en masse andre faktorer, som er en del af dit barns foretrukne læringsstil.
Det kan være, at du (og dit barns lærer) er ved at blive rigtig frustreret over, at dit barn ikke vil sidde, når det skal lære. Vi har jo indrettet de fleste klasselokaler og hjem med stole og borde, som er der for at blive brugt ik’?
Men det kan sagtens være, at dit barn har det meget bedre med at stå eller at ligge ned.
Jeg har samlet eksempler på elementer, som dit barn også kan have præferencer for sammen med en af de fire overordnede læringsstile.
Fysiske elementer | Følelsesmæssige elementer | Sociologiske præferencer | Psykologiske præferencer |
---|---|---|---|
At dit barn ønsker: | At situationen kræver at dit barn: | At dit barn arbejder: | Dit barn arbejder: |
bestemte lyd-forhold | motiverer sig selv | alene | analytisk (trin-for-trin) |
bestemte lys-forhold | er vedholdende | i par | holistisk (skal kunne se formål og helhed) |
en særlig temperatur | er ansvarlig | i små grupper | impulsivt |
en bestemt fysisk placering (ligge, sidde, stå) | er struktureret | i store grupper | refleksivt |
med en autoritet (fx en lærer) i nærheden, som dit barn kan spørge |
Sådan kan du hjælpe dit ordblinde barn med lektierne
Du er måske blevet udfordret og ked af, at dit barn ikke bare kan lave lektier, som de andre børn i klassen? Dit barn kommer måske oven i købet gang på gang hjem med lektier, hvor der skal læses en masse.
Men dét, du kan gøre, er, at hjælpe dit barn med at finde ud af, hvordan dit barn lærer bedst.
Hvilken af de fire overordnede læringsstile har dit barn?
Hvis dit barn lærer ved at se, så kan det være, at du skal hjælpe med at finde en video på nettet om det emne, dit barn skal lære om.
Hvis dit barn lærer ved at lytte, så skal du måske hjælpe med at dit barn får læst teksterne op – enten via oplæsningsfunktioner eller lydbøger – i stedet for at dit barn selv skal kæmpe sig igennem teksterne uden hjælp.
Hvis dit barn lærer ved at bevæge sig, så kan det være, at I skal gå udenfor og lege eller bevæge jer samtidig med, at I snakker om det emne dit barn skal lære.
Hvis dit barn lærer ved at røre, så kan det være at forskellige spil kan lære dit barn lige så meget som en tekst.
Det handler om at prøve sig frem. Der er ikke en forkert læringsstil.
Jeg fandt først ud af, hvilken læringsstil jeg foretrak i folkeskolen, da jeg for længst var gået ud. Hvis jeg havde fået hjælp og accept til at undersøge det i min tid i folkeskolen, så kunne jeg have gjort det i højere grad og lært endnu mere.
En ting du også kan gøre, er at snakke med dit barns lærere i de enkelte fag. De vil ofte meget gerne hjælpe med at finde videoer, lydbøger, lege, spil osv., som dit barn kan få hjælp til at lære med.
Sådan hjælper du dit barn med de tre tænkningsstile
En anden måde du kan prøve at hjælpe dit barn, når I sidder og skal lave lektier, er at finde frem til den måde dit barn tænker bedst på.
Vores hjerner har nemlig også en foretrukken tænkestil (Sternberg, 2001).
Det betyder, at vi har nogle typer af spørgsmål, som vi foretrækker, fordi de passer bedst til vores måde at tænke på.
Du kan derfor hjælpe med at omformulere spørgsmålene i dit barns lektier – i den grad det er muligt – til en af følgende typer.
Kreativ tænkestil | Regelfølgende tænkestil | Analytisk tænkestil |
---|---|---|
Dit barn er god til at svare på: | Dit barn er god til at svare på: | Dit barn er god til at svare på: |
Skab… | Hvem sagde…? | Sammenlign… |
Udtænk… | Lav et resumé af… | Analysér… |
Hvis du… | Hvem gjorde…? | Vurdér… |
Forestil dig… | Hvornår gjorde…? | Efter din mening…? |
Find på… | Hvad gjorde…? | Hvorfor gjorde…? |
Hvordan ville…? | Hvordan gjorde…? | Hvad var grunden til…? |
Hvad nu hvis…? | Gentag… | Hvad menes der med…? |
Beskriv… | Kritisér… |
Ordblinde kan sagtens være i de to sidste kategorier og du skal derfor ikke fortvivle, hvis dit barn ikke er god til at svare på de kreative spørgsmål.
Tænkestilen kan også varierer efter opgave og situation, og viser sig både, når man skal lære nyt stof og efter man har lært det.
Tænkestilen kan forfines og man kan fx finde ud af om man også foretrækker at arbejde med detaljer og specifikke ting eller om man foretrækker at arbejde med helheden på et generelt og abstrakt niveau.
Nå, nu har jeg givet dig noget at tænke over…
Og ingen stress, du skal ikke lave en analyse af dit barns læringsstil og aflevere opgaven på mandag.
Jeg håber, at du kan se, at der er flere veje til at lære og det ikke kun er bogstaverne, som kan sikre dit barn succes med at lære og opnå sine drømme.
Og det handler om at undersøge, hvordan man lærer bedst. Og fortsætte med at prøve noget nyt, hvis første forsøg ikke virker.
Passer dit barns læringsstil, tænkestil, indsats og interesser til en boglig uddannelse, så er der mange hjælpemidler til at kompensere for ordblindheden, så dit barn kan bruge sin egen måde at lære på til at blive det, dit barn ønsker.
Passer dit barns læringsstil, tænkestil, indsats og interesser til en kreativ uddannelse, så er det dét, dit barn skal.
Der er ingen begrænsninger. Det handler om at finde sin egen vej til at få den uddannelse, som man gerne vil.
Flere artikler, der giver dig viden om dit barns gode liv som ordblind:
Den ordblinde hjerne
Har du også tænkt om der er noget galt med dit ordblinde barns hjerne. Altså hvorfor hovedet ikke vil forstå de der drilske bogstaver.
Motivation for læsning
VIl du også gerne motivere dit barn til at læse mere? Men det er svært at finde den rigtige ‘gulerod’…
Glæde ved at lære nyt
Følelserne er den primære motor for læring. Vil du også ønske, at dit ordblinde barn blev gladere for at lærer nyt i skolen?
Og bøger, der hjælper dit barn med at opnå sine drømme:
“Min 10 årige var bare så glad og lettet over han for en gangs skyld ikke følte sig alene og forkert, jeg sad virkelig med tårene trillende da han sagde Mor: det er præcis sådan jeg har det!”
‘Michael og Bogstavbjerget’ er for dig og dit ordblinde barn i 4.-6. klasse, som har svært ved at snakke om udfordringerne med bogstaverne.
“Den største forandring ved at læse bogen var at vores dreng i 3. klasse for første gang kunne sætte ord på mange af de frustrationer, han møder i sin skolegang…”
‘Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster’ er en højtlæsningsbog til dig og dit barn i 1.-3. klasse, som har svært ved at knække bogstaverne.
Ved du i øvrigt, hvad kreativitet er?
Det er ‘evne til at få nye idéer og udtrykke dem’ (Den store danske, 2020)
Så man kan faktisk være en virkelig dygtig tegner rent teknisk, men ikke være kreativ, hvis man ikke får nye idéer og udtrykker dem via tegningerne.
Samtidig er der tusindvis af emner, hvor det ikke handler om at bruge hænderne, når man får nye idéer og udtrykker dem.
Da jeg gik i folkeskolen forstod jeg det ikke rigtigt, men jeg har nu fundet ud af, hvordan jeg kan være kreativ.
Jeg har skrevet tre bøger.
En om livet i folkeskolen, en om den ordblinde dreng Michael, og en om Nikolaj, som har læse- og stavevanskeligheder.
Først har jeg fået en idé til en historie. Og derefter har jeg skrevet dem ned i små skridt, så du, dit barn og andre forældre og ordblinde kan læse dem.
Du og dit barn kan selv bedømme, om I synes, at bøgerne er kreative.
Jeg vil gerne love jer, at I i hvert fald bliver klogere på dit barn og dets ordblindhed.
Jesper Sehested
Ordblind, forfatter og foredragsholder
Kilder:
Rasmussen, Jens (2012), ‘Pædagogiske teorier’
Sternberg, Robert, (2001), ‘Måder at tænke på – tænkningens stil’
Den store danske
Nota
Hvem står bag Etlivsomordblind.dk
Jesper Sehested er ordblind. Igennem hele Jespers skoletid drillede bogstaverne, og i 9. klasse fik han 71 fejl i diktat ud af 92 mulige.
Bogstaverne gav Jesper en opfattelse af, at han var anderledes og ikke kunne det samme som sine klassekammerater. Det lå derfor ikke lige for, at Jesper en dag skulle blive både forfatter og foredragsholder.
Med åbenheden om sin ordblindhed og hårdt arbejde fik Jesper sig en uddannelse og driver i dag sin egen virksomhed Etlivsomordblind.dk samt har skrevet og udgivet en række bøger:
- Michael og Bogstavbjerget
- Sæt ord på ordblindheden – snak om tanker, følelser og læsning
- Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster
- Et liv som ordblind i folkeskolen – Forstå dit ordblinde barns tanker og følelser
- Det er bare 4 funktioner – det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi
Jesper har desuden holdt foredrag for over 25.000 ordblinde, forældre og lærere.
Foredraget om livet som ordblind: ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter’ holder Jesper på skoler og biblioteker.
Særligt for lærerne holder Jesper foredraget ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser, hvad de kan i alle fag’.
Desuden er bogen ‘Det er bare 4 funktioner – det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi’ skrevet til alle lærere, så de kan støtte deres ordblinde elever i alle fag.