Klods Hans på ged

Ser vi tilbage til historien om Boies, der til undervisningen lyttede til hvert et ord der blev sagt i stedet for at sidde og skrive noter, bryde dette med det man så tit får af vide, man skal. Men som historien viste, skadet det ikke Boies, men gavnede ham i stedet.

Dur ikke, Væk!

Jeg har selv oplevet dette flere gange i min skoletid, tilbage i 8. eller 9. klasse skulle jeg holde et foredrag om mit projekt om rumfart. Her fik jeg fortalt af min lærer at jeg skulle skrive mit foredrag ned, som jeg kunnen bruge det til at holde mig til. Det var jeg ikke meget for, fordi det tog tid og det var ikke sådan jeg normalt gjorde.

Men jeg var nødt til det og jeg starte med at holde mit foredrag, som gik rigtigt dårligt! Jeg brugte mere tid på at læse mig igennem det jeg havde skrevet, selv om det var stikord og computerskrevet. Efter lidt tid gik jeg hen til skraldespanden og smid papiret ud! Derefter fortsatte jeg mit foredrag, jeg vidste jo “alt” om emnet, det var noget jeg havde interesseret mig for i mange år. Her kan du læse min udtalelse fra min lærer om mit projekt.

Udtalelse folkeskoleprojekt

Udtalelse fra folkeskoleprojekt

Den oplevelse har jeg lært meget af, ikke altid at hører efter andre, om hvordan jeg skal gøre tingene, hvis jeg ikke synes det virker for mig. Vi er så forskellige, især når man også er ordblind, alt passer ikke i en kasse. Derfor skal man findes sin egen måde at gøre tingene på!

Da jeg læste på Copenhagen Business School, prøvet jeg også i starten at tage noter, fik vi jo af vide man skulle. Men igen, det virket slet ikke for mig, så i stedet printede jeg Power Point ud inden samt læse så meget jeg kunne nå, for at vide hvad der skulle snakkes om. Jeg skrev meget sjælden noget ned, selv om jeg havde powerpointen. Derudover prioriterede jeg også at jeg skulle komme til alle timer, fordi det var en “let” måde at lærer tingene på end at skulle læse det fra grunden af. Hvis jeg havde hørt om det, sparet jeg tid på læsningen fordi jeg kendte til stoffet i forvejen.

Lyt til andre, men mest til dig selv

Alt dette har vis sig at være en god læring, og bruger det stadigvæk i dag, når folk siger, du skal bare gøre sådan her. Så fortæller jeg dem, at jeg har forstået hvad de mener, og derefter forklare dem, at det måske ikke lige er noget der passer til den måde jeg lærer på, nogle forstår det, men ikke alle.

Selv om ens lærer i skolen, ved en masse om læring, skal man prøve tingene af men også lytte til sig selv, om det er det rigtigt rigtige for en. På denne måde kan man finde frem til hvad der virker bedst for en, og måske udvikler man samtidig en egenskab, man kan bygger resten af livet op omkring, som Boies!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *