Jeg undrer mig om ordblindhed
Christoffer går I 7. klasse og i projektugen, skulle han skrive en opgave under temaet “Jeg undrer mig”. Christoffer er ordblind, men han var blevet klædt på med AppWriter, Nota og skriveteknikker af skolen. Herunder kan du læse et uddrag af Christoffers projekt.
Indledning
Jeg har valgt at skrive om ordblindhed, da jeg selv er ordblind. Jeg undrer mig over, at der ikke er mere bevidsthed omkring ordblindhed. Jeg synes ikke min skole ved nok om ordblindhed, og jeg føler at jeg nogle gange bliver set på som “dum”. Jeg vil lige så gerne lære som alle andre, men jeg ved ikke hvordan jeg lærer her tænker jeg mest på sprog.
Med denne opgave, vil jeg gerne blive klogere på hvordan jeg lærer bedst.
Mit liv som ordblind
Da jeg gik i 3.klasse, fandt mine lærerer ud af, at jeg havde læseproblemer. Men lærerne vidste ikke, hvad de skulle gøre, og min mor prøvede at gøre alt, hvad hun kunne for at guide mig og hjælpe mig. Og PPR har også været inde over i mange år, men de har ikke hjulpet så meget. Min mor sagde at skolen skulle tage en ordblindetest på mig, men det gad vores skoleleder ikke.
Han mente ikke, at jeg bare havde brug for hjælp. Så der hvor at jeg kom i 4.klasse, fik jeg så noget mere hjælp. Det var cirka 2 timer om ugen, og jeg har stadig svært ved og læse og skrive. Og det blev ikke bedre, og min mor blev ved med at prøve at hjælpe mig. Vi har prøvet mange staveøvelser, og læse 15 minutter derhjemme hver dag, men skolen gad ikke og give mig mere hjælp det var træls. Men så i 5 klasse, fik jeg så mere hjælp. Det var godt, og jeg lærte mere, men jeg var ikke lige så god, som de andre.
I 6.klasse gik det ned af. Jeg kunne mærke, at jeg ikke gad skolen mere, fordi jeg ikke fik ekstra undervisning mere. Det var træls, og jeg gad ikke skolen mere. Det eneste jeg glædede mig til, var, at det var frikvarter, og jeg kunne jeg komme ud og spille fodbold. Det var det eneste, jeg gik op i på min gamle skole. Det var sjovt at spille fodbold på min gamle skole fordi alle gik op i det, men jeg lærte ikke noget mere. Og så til efteråret kom jeg så på Stolpedalen (Stolpedalsskolen).
Det gik fint nok i starten, men efter to måneder så blev det på samme måde. Det var som om, at jeg ikke gad og gå i skole mere det var træls og jeg fik ikke nok hjælp. Jeg kan huske, at jeg tit har siddet og slået mig i hovedet derhjemme, men det gør jeg ikke mere. Jeg kan huske, at jeg blev så ked af det hver gang, at jeg skulle lave lektier, fordi at jeg følte mig anderledes, fordi at jeg havde svært ved at læse og skrive. Og det gik i perioder, hvor at jeg havde det dårligt og så var der perioder hvor at jeg havde det godt.
Men det lige før sommerferien gad at fejrer slet ikke at leve mere. Jeg synes alting er så svært, at jeg ikke kunne følge med i skolen. Så efter sommerferien, kom jeg i 7. klasse det gik meget godt i starten og det blev vist ved. Men jeg kunne heller ikke helt følge med. Det kan jeg stadigvæk ikke så godt, men det går fremad. Ikke så hurtigt. Jeg synes, at jeg har mistet meget, efter jeg har været så ked af det. Som jeg har været jeg har glemt nogle ting, som jeg gjorde hver dag men på en anden mærkelig måde så kan jeg vil ikke mere og jeg fik os til at sidde min ordblindetest i syvende klasse. Det var selvfølgelig alt for sent, men det var godt at vi fik det gjort. Fordi hvis vi ikke har gjort det, havde jeg nok aldrig fået hjælp.
Afslutning
Jeg hedder Christoffer I. jeg er ordblind. Det er jeg lavet den her opgave så troede jeg ikke at jeg vil komme op på 9 sider men det kom jeg fordi at jeg ikke gad og give op da jeg lavede den her opgave var det svært og komme i gang men der hvor jeg kom længere gik det meget bedre jeg kunne se at mine hjælpemidler kunne hjælpe mig og faktisk hjælpe mig så meget at jeg skriver hurtigere end de andre (oplæsning, tale til tekst og ordforslag).
Det jeg har opnået ved at lave den her opgave var at jeg fandt ud af at der er fordele ved at være ordblind for eksempel man ser ting i 3D og der er flere ting men det her opnå ved at lave den her opgave var at jeg fandt ud af at jeg kan skrive lige så hurtigt som alle de andre faktisk hurtigere.
Hej Christoffer. Jeg synes du er sej at skrive sådan en flot opgave – og så er jeg ked af at du ikke har fået hjælp tidligere…..men det virker som at være meget almindeligt , desværre. Men du er sej at du er kommet så langt med din opgave ;o) Held og lykke fremover :o)………og tak for god læsning
Hej Christoffer tusind tak for at du deler din historie . Du er en sej dreng og du er rigtig god til at skrive om hvordan det er at være dig . Bare klø på. Ønsker dig held og lykke
Hej Christoffer
Du er så sej og tusind tak for at dele din historie, tror jeg vil høre om min søn vil lave hans ordblinde historie, så klassen måske kan forstå ham,
Min søn Mads skal i 6 kl efter sommerferien, det er som om du skriver hans historie. Mads blev testet stærk ordblind i 3 kl, men skolen mente det havde de styr på, jeg har læst de 15 min hver dag som du også skriver, og han har grædt hver gang, vi lavede dobbelt kort med de 120 ord man tit bruger,
Med, der, det, hun, osv og legede billedelottori
Vi haft 100 vis af møder PPR skolen osv, alt gik fint,
Selv om jeg sagde min søn var ved blive en hel anden.
Mads gik ikke i skole mere og græd hele tiden, jeg tog ham til lægen og Mads er endt i en stor depression pga mangle på forståelse for hans ordblindhed, ingen hjælp af ekstra timer, han fik it-rygsæk i 3kl, med cd ord. Men det kan ikke hjælpe Mads da han slet ikke kan stave. Og programmet dictus vil skole eller kommune ikke bruge da det er dyre.
Skønt læsning igen Christoffer, og husk du er ikke anderledes eller dum, du er speciel super klog og brug alle de it redskaber du kan til komme frem i verden, det er jo din blyant og papir.
Stor tak
Kære Christoffer.
Tak fordi du deler din historie. den er meget vigtig, og jeg bliver meget berørt af den. Jeg vil bruge den som oplæg på et lærermøde om ordblindhed. Jeg er overbevist om, at det vil gøre et kæmpe indtryk på dem at høre betydningen af at få den rette hjælp fra en ordblind elev, der fortæller med egne ord. Tak.
Mvh Dorthe
Kære Christoffer. Tusind tak for din historie. Det kan vi godt genkende! Og tak til Dorthe ovenfor, som vil gå videre med sagen på hendes skole. Der er brug for, at lærere har mere fokus på de forsømmelser, der finder sted overfor børn med læsevanskeligheder.
Vi har prøvet det samme, min søn, Lukas og jeg. Lukas skal nu i 8. klasse på en specialskole. Jeg håber, at de ved mere om IT end mange af de skolelærere, vi har mødt, som generelt vidste alt for lidt om IT.
Tak :-)
Vh
Camilla
.
Hej Christoffer.
Godt skrevet! Det er trist at du har oplevet så mange nederlag, men det er sejt at du holder hovedet højt!
Er det muligt at komme til at læse hele din opgave?
Venligst Karina
Hej Christoffer, har lige læst dit indlæg – ( helt tilfældigt, avisen er ikke kommet endnu ) Flot som du klarer dig. Har også lige læst et interview med vore skatteminister Karsten Lauridsen, som også kæmper med ordblindhed – så klø på. Good Luck. Tante Sanne.