Har du et barn, som enten har fået taget en ordblindetest? Eller skal have taget en ordblindetest?
Du vil gerne vide, hvad ordblindetesten er for en størrelse og hvad den kan fortælle om dit barns læse- og stavevanskeligheder?
Ikke mindst, vil du også gerne vide, hvad du og dit barn kan bruge ordblindetesten til bagefter?
Så er du landet det rigtige sted.
Her vil jeg først give dig den viden du, som forældre, har brug om den nationale ordblindetest. En slags udvidet ‘Hvem, hvad, hvor’ om ordblindetesten.
Og så vil jeg hjælpe dig med idéer til, hvad du og dit barn kan gøre, når først testen er taget.
Sæt dig godt til rette, så kommer det vigtigste du har brug for at vide nu.
I denne artikel får du:
- fakta om ordblindetesten
- viden om, hvad du kan gøre som forældre, når dit barn er testet ordblind (hop der ned her)
Er du eller dit barn ikke i folkeskolen, på efterskole eller under uddannelse, så kontakt dit lokale VUC eller jobcenter og få mere viden om ordblindetesten i forhold til din situation der.
Guide til den nationale ordblindetest
Lad os starte med at slå fast, hvad testens formål er og hvad den kan.
HVORFOR er ordblindetesten lavet?
Ordblindetesten er lavet for, at identificere hvem er ordblinde, så de kan få den rette hjælp.
Når ordblindheden er opdaget, kan den enkelte ordblinde få den nødvendige hjælp i form af faglig støtte og hjælpemidler, uanset hvor i landet eller uddannelsessystemet den ordblinde er.
Det betyder, at hvis dit barn er ordblindt, vil skolens undervisning skulle tage højde for det. Samtidig vil dit barn få adgang til at bruge elektroniske hjælpemidler, adgang til NOTA (Bibliotek for mennesker med læsevanskeligheder) og forlænget tid til eksamen.
Du og dit barn har dog, uanset testens resultat, adgang til E-reolen, som er de danske bibliotekers bibliotek for e-bøger og lydbøger.
HVAD består ordblindetesten af og hvad kan den?
Testen er en digital multiple choice test, så resultatet er klar, når testen er afsluttet.
Der er fire elementer i testen:
1) Baggrundsspørgsmål om dit barns læse- og stavefærdigheder
2) “Find stavemåden” – dit barn skal finde de ord, som bliver læst op
3) “Find det som lyder, som et ord” – dit barn skal lytte efter, hvilket ord (som ikke er et rigtigt ord), der lyder som et rigtigt ord. Det kan fx være ‘håkke’, som lyder som ordet hugge.
4) “Basal ordforrådsprøve” – dit barns ordforråd tjekkes, så dit barn ikke bliver bedømt ud fra en forventning om et kendskab til ord, som han eller hun slet ikke har.
Testens resultat viser en score, som svarer til en rød, gul eller grøn kategori.
Og testens skala er tilpasset, så det passer til dit barns alder og klassetrin. Det vil sige, at en elev i for eksempel 3. klasse ikke bedømmes på samme niveau som en elev i 7. klasse.
Den grønne kategori: Dit barn er ikke ordblind.
Den gule kategori: Dit barn er ikke ordblind, men har en usikker fonologisk kodning. Det vil sige, at dit barn er usikker, når bogstaver skal omsættes til bogstavslyde.
Den røde kategori: Dit barn er ordblind og har fonologiske vanskeligheder. Det betyder, at dit barn er langsom og upræcis til at omsætte bogstaver til bogstavslyde.
Det er vigtigt, at være opmærksom på, at ordblindetesten ikke giver svar på, præcis hvilke vanskeligheder dit barn har.
For to børn, som eksempelvis begge er testet ordblinde og ligger i den røde kategori, kan de fonologiske udfordringer vise sig på forskellige måder. Den ene kan eksempelvis have sværest ved at læse, mens den anden kan have sværest ved at stave.
Så ved et gult eller rødt resultat vil det være normalt, at undersøge nærmere, hvad dit barn specifikt har svært ved, når det gælder bogstaver.
Lad os så se på hvem, der deltager i testen, hvornår testen er beregnet til at blive taget og hvorhenne.
HVEM er en del af ordblindetesten?
Dit barn, som går i 3. klasse eller er ældre, kan testes for ordblindhed med ordblindetesten.
Dit barn testes af skolens læsevejleder, en SPS-vejleder eller en anden fagperson, som er kvalificeret til at foretage testen.
HVORNÅR bliver ordblindetesten taget?
Ordblindetesten kan foretages fra 1. marts det år, hvor dit barn går i 3. klasse og resten af dets uddannelsesforløb. På dette tidspunkt i 3. klasse vil dit barn have fået den nødvendige undervisning i bogstaver og bogstavlyde til at det er muligt at vurdere, om dit barns udfordringer skyldes ordblindhed. Sådan sikres det, at dit barn bliver vurderet på et retfærdigt grundlag.
Testen tages fra marts til juni, så indholdet i testen passer til det, som dit barn burde kunne på sit klassetrin.
Fra 4. klasse har dit barn krav på at blive testet for ordblindhed. Bemærk, at dette ikke nødvendigvis skal være med den nationale ordblindetest.
Der findes også en ordblinderisikotest, som kan tages fra 0. Klasse. Den kan ikke afgøre om dit barn er ordblind, men blot om dit barn har ‘risiko’ for at være ordblind.
HVOR foregår ordblindetesten?
Ordblindetesten foretages typisk på dit barns skole.
Tag en dialog med dit barns lærere om ordblindetesten
Nu har du det vigtigste fakta om den nationale ordblindetest på plads.
Hvis du ønsker, at dit barn skal testes, er det oplagt at kontakte dit barns lærere. Med dem kan du starte dialogen om, hvornår det er relevant at teste dit barn.
Her er det også relevant at fortælle dit barns lærere, hvis I har andre familiemedlemmer, som er ordblinde. Ordblindhed kan være arveligt og det er en vigtig baggrundsviden inden, I beslutter om dit barn skal testes.
Det er også i en dialog med lærerne, at I finder den bedst mulige faglige støtte og hjælp for dit barn efter testen. Her er det vigtigt, at du giver lærerne den viden, som du har om dit barn fra lektiesituationer og lignende derhjemme.
Snak om ordblindheden
‘Michael og Bogstavbjerget’ er for dig og dit ordblinde barn i 4.-6. klasse, som har svært ved at snakke om udfordringerne med bogstaverne.
Få brugt hjælpemidlerne
Har du også tænkt, hvilke apps og hjælpemidler, der er de bedste? Så dit barn kunne få lavet lektierne uden bøvl…
Den ordblinde hjerne
Har du også tænkt om der er noget galt med dit ordblinde barns hjerne. Altså hvorfor hovedet ikke vil forstå de der drilske bogstaver.
Hvad gør DU, når dit barn er blevet testet ordblind (rød)?
Ordblindetesten har givet et resultat. Hvad gør du så nu…?
Det kan som forældre både være overvældende, at få den afklaring og det kan omvendt også frembringe en tanke som “Det har jeg da vidst hele tiden…”
Uanset, hvad ordblindetestens resultat frembringer hos dig, kan det være en udfordring at finde frem til, hvordan du hjælper dit barn.
Bum! Beskeden om at dit barn er i den røde kategori og er ordblind er landet foran dig. Hvordan hjælper du bedst dit barn med at pakke den besked ud? Og skabe rammerne for et godt liv som ordblind for dit barn?
Hvis du sidder og tænker: ‘Hov! Hjælp, mit barn er gult!’ Så læs her…
Nå, men resultatet siger rød. Ordblind.
Først og fremmest, så vil det være dit barns lærere, der vurderer, hvordan dit barn kan hjælpes fagligt.
Du vil til gengæld være den, som kan hjælpe dit barn videre med støtte og opbakning hjemme hos jer selv.
Du er som forældre den, som kan skabe en balance i forhold til den faglige hjælp i skolen. Ved at klæde dit barn bedst muligt på med et godt selvværd og selvtillid kan dit barn tage udfordringer op med bogstaverne.
Lad os se på, hvordan du gør det.
Dit barn reagerer på ordblindetesten
Min erfaring som mentor er, at børn og unge reagerer med alt fra stor glæde til megen tristhed, når de bliver testet ordblinde.
Nogen bliver glade, for så er der en forklaring på vanskelighederne med bogstaverne.
Andre bliver rigtig kede af det, for nu føler de sig stemplet som ordblinde og sat i en bås.
Og andre igen, reagerer på en helt tredje måde.
Så dit barns reaktion er nok ret normal, uanset hvordan han eller hun reagerer.
Men mit vigtigste budskab til dig som forældre er, at uanset dit barns reaktion, så giver resultatet af testen en afklaring og muligheder.
Afklaring omkring, at dit barns vanskeligheder i skolen skyldes ordblindhed.
Og mulighed for at hjælpe dit barn videre.
Det er dit barns lærer eller læsevejleder, som er uddannet til at vurdere dit barns faglige behov for støtte ud fra en nærmere undersøgelse af, hvad dit barns mere specifikke udfordringer er.
Men du har som nævnt også en stor rolle i at støtte dit barn. For der er ingen tvivl om, at ordblindheden kan have emotionelle følger.
Altså, dit barn kan påvirkes af, ikke at kunne det samme som sine klassekammerater og i det hele taget af at have svært ved at lære ved hjælp af skriftsprog i skolen.
Det er jo super smart at lære ved at kunne læse om nye ting, der skal læres. Men det er det bare ikke lige til for dit barn.
Til gengæld er alle gode til noget. Også dit barn.
Og det er udgangspunktet for den støtte, som du kan give dit barn derhjemme.
Acceptér ordblindheden
Har dit ordblinde barn svært ved at tale om tankerne og følelserne, når bogstaverne driller?
Forstå dit ordblinde barns tanker og følelser
Med 20 små historier kommer du ind i hovedet på dit ordblinde barn, så du kan forstå dit barns tanker, følelser og adfærd.
Motivation for læsning
VIl du også gerne motivere dit barn til at læse mere? Men det er svært at finde den rigtige ‘gulerod’…
Hjælp dit ordblinde barn videre
For at styrke dit barns selvværd til at kunne overkomme udfordringerne med bogstaverne, så vil du skulle være opmærksom på dit barns følelser og syn på sig selv, når det handler om bogstaver og skolearbejde.
Tal om dit barns følelser
Det kan selvfølgelig være meget svært at tale med sit barn om, hvordan det har det indeni.
Du er jo ikke psykolog, men ‘bare’ forælder.
Men det ‘bare’ at være forælder er også det, man har brug for, når man som barn eller ung møder udfordringer.
At kunne håndtere sine følselser er både godt for læring og for sit syn på sig selv.
Det kan du sagtens hjælpe med.
Du skal, kort sagt, hjælpe dit barn med at acceptere ordblindheden som et vilkår for den rejse, dit barn skal igennem i skole- og uddannelsessystemet.
Dyk længere ned i hvordan du gør det her med 3 råd til at begynde den gode snak om ordblindheden med dit barn i dag.
Gør det klart hvad ordblindhed er – og ikke er
I forbindelse med de følelser, dit barn har, kan der gemme sig nogle forestillinger omkring, hvad ordblindhed er.
Dit barn tror måske, at det er mindre intelligent end sine venner og klassekammerater, fordi dit barn synes, at de andre kan meget mere i skolen.
I sådan en situation er det altafgørende, at dit barn ikke bliver ved at give den forestilling længere spilletid. For det er en myte, at man er mindre intelligent eller dum, fordi man er ordblind.
Ordblindhed har intet med dit barns intelligens at gøre.
Det skal dit barn selvfølgelig vide. Også selvom dit barn siger: “Det skal du jo sige, du er min mor!”
Dit barn skal også vide, at ordblindhed bare betyder, at man har svært ved at omsætte bogstaver til bogstavslyde.
Man er lige så meget værd som alle andre mennesker.
Og som et led i at acceptere ordblindheden er det afgørende for de fleste børn og unge at forstå, hvad det er og ikke er.
Derfor vil jeg altid anbefale, at du også taler med dit barn om, hvad det vil sige at være ordblind.
Nu sidder du måske og tænker: “Godt så, men jeg ved ikke ret meget om ordblindhed, så hvordan skal jeg det?”
Det har jeg selvfølgelig tænkt på. Derfor vil jeg anbefale dig at læse Hemmeligheden bag dit ordblinde barns trivsel
Og vil du helt ind i hovedet på en ordblind, så vil jeg foreslå at du læser min bog: “Et liv som ordblind i folkeskolen”.
Mød dit barns behov for hjælp
Vi er enige om at den faglige hjælp skal komme fra skolen.
Det betyder også, at det er skolen, som er hjælper med at stille elektroniske hjælpemidler til rådighed for dit barn og hjælper dit barn med at lære at bruge dem. Det er forskelligt fra skole til skole, hvilke hjælpemidler de bruger, men de kan grundlæggende det samme.
Men i forlængelse af din snak med dit barn om følelserne omkring ordblindheden, så kan du opdage, at dit barn har modstand mod at bruge hjælpemidlerne.
Det er ikke usædvanligt, at børn og unge føler sig anderledes, fordi de skal bruge hjælpemidler. Måske som den eneste i klassen.
Du vil sikkert også få at vide, at de er besværlige at bruge. Eller at dit barn synes, at han eller hun snyder, fordi hjælpemidlerne hjælper med oplæsning og stavning. En hjælp som klassekammeraterne ikke får.
Helt grundlæggende, så vil dit barn ikke bruge hjælpemidlerne, hvis dit barn ikke ser, hvad meningen med dem er.
Her kan du hjælpe. Du kan hjælpe dit barn med at finde meningen med at bruge hjælpemidlerne.
Og nej, du skal hverken være lærer eller it-ekspert for at hjælpe dit barn med at få brugt hjælpemidlerne.
Start her med Sådan hjælper du dit barn med at bruge hjælpemidler.
Folkeskoleloven om test for ordblindhed
Jeg er ikke ekspert i lovgivning og vil derfor ikke rådgive dig omkring den. Men jeg vil gerne spare din tid.
Her er hvad Folketinget har vedtaget omkring test for ordblindhed, så du ved hvad du kan forvente i forhold til, hvornår dit barn kan blive testet for ordblindhed.
§3 b. Til elever i grundskolen med læsevanskeligheder, der kan skyldes ordblindhed, skal skolens leder tilbyde, at der foretages en ordblindetest med henblik på at afdække elevens læsevanskeligheder. Tilbuddet gives fra den 1. marts på 3. klassetrin efter samråd med eleven og forældrene, jf. § 54. Elevens synspunkter skal tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed.
Stk. 2. Forældre har én gang i skoleforløbet fra den 1. marts på 4. klassetrin krav på, at der foretages en ordblindetest af deres barn. Kommunalbestyrelsen foretager ordblindetesten efter forældrenes anmodning.
Kilde: Lovbekendtgørelse nr. 1396 af 28. September 2020.
Er du fagperson og leder efter vejledningen til ordblindetesten, så kan du finde den her.
Foredrag om at være ordblind og have udfordringer
Jesper Sehested holder foredrag på skoler, uddannelsesinstitutioner og biblioteker i hele Danmark. Jesper er selv ordblind og arbejder med at hjælpe andre ordblinde til at overkomme udfordringerne ved ordblindhed i sin egen virksomhed Etlivsomordblind.dk.
Med foredraget ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’ for alle lærerne på skolen viser Jesper Sehested, hvorfor det ikke er så let at få hjælpemidlerne op af tasken.
I foredraget ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter‘ fortæller Jesper Sehested om rejsen op ad Bogstavbjerget, hvor alt er muligt og ordblindheden ikke bremser fremtidsdrømmene.
Jesper Sehested
Ordblinde, forfatter, foredragsholder og mentor