Dit barn kommer hjem og fortæller at ordblindetesten, sagde at dit barn lå i den gule kategori…
Hvad betyder det?
At dit barn ikke er ordblind. Men har en usikker fonologisk afkodning.
Og hvad betyder så det?
At dit barn ikke er sikker, når det skal læse og stave.
Men dit barn er altså ikke ordblind.
Og nu vil du sikkert tænke, at dit barn har jo stadig udfordringer med bogstaverne, så er han eller hun bare halvt ordblind eller hvad?
Nej.
Testen klassificerer ordblindhed i den røde kategori.
Men det betyder ikke, at dit barn i den gule kategori ikke kan have udfordringer og har brug for støtte til at blive bedre venner med bogstaverne.
Lad os se på, hvad det betyder for dit barn og hvad du kan gøre for at hjælpe dit barn.
I denne artikel får du:
- ideer til, hvordan du hjælper dit barn i den gule kategori efter ordblindetesten
Dit gule barn reagerer på ordblindetestens resultat
Jeg oplever ofte, at børn og unge i den gule kategori, har det sværere med at acceptere resultatet af ordblindetesten end de røde.
Det kan være, fordi man er lidt fisk og lidt fugl. Det kan føles som om, man både “lidt” ordblind og ikke ordblind. Oven i det, så giver testen ikke noget svar på, hvilke specifikke udfordringer dit barn har.
Der er selvfølgelig også dem, som bruger resultatet til at sige: ‘Nå, men så er jeg ikke ordblind! Så jeg kan sagtens fortsætte med at blive bedre til at læse og stave! Bare kom an!’
Det er som altid med os mennesker. Vi reagerer forskelligt.
Men det man kan sige noget om er, at et gult resultat ikke giver adgang til den samme formelle støtte og hjælpemidler, som et rødt resultat.
Ingen forlænget tid til eksamen, ingen adgang til NOTA og brug af hjælpemidler til eksamen.
Men husk dog, at alle har adgang til bibliotekernes elektroniske bibliotek E-reolen, som er fyldt med både e-bøger og lydbøger. Det betyder, at du og dit barn har adgang til et stort bibliotek. Her kan I for eksempel få oplæst bøger, der passer til dit barns hoved og ikke kun til dit barns læsefærdigheder.
Bliver du lidt rød i hovedet af frustration over det gule resultat?
Du bliver måske frustreret på dit barns vegne. For dit barn har måske meget sværere ved at forstå indholdet af skriftlige materialer sammenlignet med klassekammeraten, som er testet rød og har adgang til alle hjælpemidler.
Jeg forstår dig godt.
Men heldigvis er du og dit barn ikke efterladt i ingenmandsland.
Der er ting, du kan gøre for at støtte dit barn og overkomme de udfordringer, som dit barn har med bogstaverne.
Lad os se på det sammen.
Begynd der, hvor dit barn er
Start med at overveje, hvordan dit barn tager det?
For først og fremmest er udgangspunktet for at støtte dit barn, hvordan dit barn tager resultatet.
Hvis dit barn bliver meget følelsesmæssigt påvirket, måske frustreret og ked af det, så kan det være en god idé at starte der.
Men hvis dit barn synes, at det var godt at være gul og det faktisk får mere blod på tanden til at kæmpe for at blive bedre, så er det dit udgangspunkt for at støtte dit barn.
Der findes selvfølgelig et hav af reaktioner udover disse to typer. Men for at kunne hjælpe dig, vil jeg tage udgangspunkt i de to og så er jeg ret sikker på at du kan plukke det, som passer til netop dit barn.
Så kort fortalt handler det om at aflæse dit barns reaktion og identificere, hvilke behov for støtte dit barn har. En støtte, som du som forældre sagtens kan give.
Sæt ord på følelserne
Hvis dit barn bliver følelsesmæssigt påvirket, så vil jeg anbefale at få sat ord på, hvad der fylder i dit barns tanker og følelser. Det skaber et grundlag for at arbejde sig videre og forstå, hvad der er vigtigt for dit barn at få støtte til derhjemme.
Følelserne bunder ikke i, om man synes, at man er sat ned i ordblindekassen eller ej.
De kommer oftes, fordi bogstaverne ikke giver mening, man føler sig anderledes end klassekammeraterne og måske tror, at man er mindre intelligent. Det gælder uanset om man er rød eller gul.
Så tankerne og følelserne kan også hæmme dit barn, som er testet til at være i den gule kategori.
Derfor skal du snakke med dit barn om følelserne og her har du mine råd til dig med et barn, der har svært ved at læse (eller stave)
Hjælpemidler kan også være godt for dit ‘gule’ barn
Hvis dit barn nærmest bliver glad for det gule resultat og får lyst til at kæmpe videre med bogstaverne, så har dit barn allerede sat kursen for et skoleliv, hvor ingen forhindringer skal stoppe dit barn i noget.
Men på trods af det, så kan det godt være at dit barn vil have gavn af tekniske hjælpemidler. Også selvom dit barn hverken får dem i skolen eller må bruge dem til eksamen.
Og hvorfor så det?
Fordi, nogle gange handler det om at bruge sin energi rigtigt.
Med en indstilling om altid at kunne blive bedre kommer dit barn rigtig langt. Men måske har dit barn fået en alder, hvor det ikke kun handler om at lære at læse, men derimod at læse for at lære.
Så vil der opstå situationer, hvor det er hensigtsmæssigt at fokusere på opgavernes indhold i fx matematik frem for at bruge megen tid på at læse opgaverne. Måske så megen tid, at dit barn, som ellers godt kan forstå matematik, ikke får lavet og forstået sine opgaver.
Det kan også være i dansk.
Forestil dig, at dit barn skal lave en boganmeldelse. Her er selvfølgelig en oplagt mulighed for at blive bedre til at læse. Grib den!
Men hvis dit barn ender med ikke at få lavet boganmeldelsen, fordi alle kræfter er brugt på at læse, så har dit barn ikke udviklet sine analytiske evner. Her er det relevant at overveje, om hele eller dele af bogen skal læses op med et hjælpemiddel. Så dit barn kan lave boganmeldelsen og vise at han eller hun har kunnet analysere bogen.
Der findes mange hjælpemidler, som dit barn kan bruge afhængigt af behov. Nogle er allerede på dit barns telefon, computer eller i internetbrowseren.
Det handler nemlig om at støtte dit barn ud fra dit barns behov for hjælpemidler. Uanset om dit barn er gul eller rød.
Her har jeg samlet en masse og her har jeg skrevet om, hvordan du hjælper dit barn med at bruge hjælpemidlerne.
Bliv bedre til at læse og stave hver dag
Ingen mennesker kan overskue store mundfulde af mål, som ligger et godt stykke ude i fremtiden.
De fleste mennesker (hvis ikke alle), har det godt med at bryde store mål op i små bider.
Så hvis dit barn gerne vil blive god til at læse og stave, så kan det godt være, at det mål ikke ligger først for at nå i morgen. Det ligger længere ud i fremtiden.
Motivationen skal derfor fodres tit og udfordringen skal tages i små bider. Og du ved sikkert fra mange situationer i dit eget liv, at motivationen kan være svær at opretholde.
Men ikke desto mindre, så kan du hjælpe dit barn med at finde motivationen til at fortsætte med at læse.
Lær på den måde, som passer dit barn
En fjerde ting, som du også kan hjælpe dit barn med, er at finde den læringsstil, som passer til dit barn.
Vi har alle, uanset om vi er røde, gule eller grønne i ordblindetesten, en foretrukken læringsstil.
I vores skolesystem er læring bundet op omkring, at vi kan læse og stave. Det er vældig smart for rigtig mange, men ikke optimalt, når man har læse- og stavevanskeligheder. Derfor er det endnu mere relevant for dig og dit barn at undersøge, hvordan dit barn lærer bedst.
Måske er det ved at se, høre, føle eller bevæge sig. Lær mere om læringsstile her og hvordan du kan hjælpe dit barn videre med at blive god til at lære.
Få brugt hjælpemidlerne
Har du også tænkt, hvilke apps og hjælpemidler, der er de bedste? Så dit barn kunne få lavet lektierne uden bøvl…
Svært ved at lærer at læse
Er det læsevanskeligheder eller er mit barn ordblind? Du kan se, at dit barn kæmper med bogstaverne, med hvordan kommer dit barn videre derfra?
Den ordblinde hjerne
Har du også tænkt om der er noget galt med dit ordblinde barns hjerne. Altså hvorfor hovedet ikke vil forstå de der drilske bogstaver.
Skal mit barn testes igen, hvis det er gult?
Det formelle svar er nej, for testen tages kun en gang og gemmes i 15 år.
Hvis du er interesseret i reglerne omkring flere tests af dit barn, så skal du kontakte dit barns skole.
Du har måske fået tanken om en ny test, fordi dit barns resultat lå tæt på den røde kategori?
Og måske du tænker, at en ny test give et andet resultat, så dit barn blandt andet kan få adgang til hjælpemidler til eksamen?
Jeg forstår godt dine overvejelser.
Kun du kan vurdere, om det er rigtigt for dit barn at blive testet yderligere.
MEN det vigtigste for dit barns succes med at lære og få den uddannelse, som dit barn ønsker, er ikke om dit barn er gul eller rød i en ordblindetest.
Selvværd og selvtillid er de vigtigste ingredienser til at skabe et liv, hvor udfordringer kan overvindes og drømme går i opfyldes.
Så derfor vil mit bedste råd være, at du hjælper dit barn med at acceptere sine udfordringer, som et vilkår og samtidig støtter dit barn til at udvikle sig både fagligt, socialt og som menneske.
Ja, jeg ved godt at det kan lyde højt og flot. Men egentlig er det meget basalt. For vi skal alle udvikle os som mennesker. Og indse, at vi på den ene side ikke er gode til alt, men på den anden er der noget, som vi er gode til. Ordblind eller ej.
Sæt ord på følelserne med disse bøger:
“Min 10 årige var bare så glad og lettet over han for en gangs skyld ikke følte sig alene og forkert, jeg sad virkelig med tårene trillende da han sagde Mor: det er præcis sådan jeg har det!”
‘Michael og Bogstavbjerget’ er for dig og dit ordblinde barn i 4.-6. klasse, som har svært ved at snakke om udfordringerne med bogstaverne.
“Den største forandring ved at læse bogen var at vores dreng i 3. klasse for første gang kunne sætte ord på mange af de frustrationer, han møder i sin skolegang…”
‘Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster’ er en højtlæsningsbog til dig og dit barn i 1.-3. klasse, som har svært ved at knække bogstaverne.
Jesper Sehested – Ordblind, forfatter og foredragsholder
Hvem står bag Etlivsomordblind.dk
Jesper Sehested er ordblind. Igennem hele Jespers skoletid drillede bogstaverne, og i 9. klasse fik han 71 fejl i diktat ud af 92 mulige.
Bogstaverne gav Jesper en opfattelse af, at han var anderledes og ikke kunne det samme som sine klassekammerater. Det lå derfor ikke lige for, at Jesper en dag skulle blive både forfatter og foredragsholder.
Med åbenheden om sin ordblindhed og hårdt arbejde fik Jesper sig en uddannelse og driver i dag sin egen virksomhed Etlivsomordblind.dk samt har skrevet og udgivet en række bøger:
- Michael og Bogstavbjerget
- Sæt ord på ordblindheden – snak om tanker, følelser og læsning
- Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster
- Et liv som ordblind i folkeskolen – Forstå dit ordblinde barns tanker og følelser
- Det er bare 4 funktioner – det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi
Jesper har desuden holdt foredrag for over 25.000 ordblinde, forældre og lærere.
Foredraget om livet som ordblind: ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter’ holder Jesper på skoler og biblioteker.
Særligt for lærerne holder Jesper foredraget ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser, hvad de kan i alle fag’.
Desuden er bogen ‘Det er bare 4 funktioner – det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi’ skrevet til alle lærere, så de kan støtte deres ordblinde elever i alle fag.