Hvad kan jeg som lærer gøre, for ordblinde?
Som lærer behøver du ikke at skulle lægge alt din undervisning, om for at hjælpe ordblinde. Små ændringer kan gøre en stor forskel.
Der er mange forskellige forslag, her er en liste, men har du andre forslag, så del dem gerne herunder som kommentar, så vi kan samle det på et sted.
- Brug af forskellige læringsværktøjer som video og lyd, dette er ikke kun brugbar for de ordblind.
- Hvis der skal laves gruppearbejde, så giv den ordblinde teksten på forhånd, så man kan nå at læse den inden, så man kan være med til arbejdet.
- Fortæl hvad formålet er samt en kort intro, så kan det være lettere at forstå indhold og genkende ord.
- Sørg for at teksterne er læsevenlig eller som digital form, hvis den ordblinde har IT-hjælpemidler (oplæsning, tale til tekst og ordforslag).
- Hvis der er svære ord i en tekst, så giv en ordforklaring med, så den ordblinde, kan læse sig frem til hvad ordene betydere, ved brug af lettere ord.
- Du må ikke lige pludselig sige ‘Jesper, læser du ikke lige op fra side 7?’ fordi det kan komme til at udstille den ordblinde, og det er ikke sjovt!
- Klar tavleorden med tydelig skrift, det er lettere at skrive af.
- Brug stikord eller korte sætninger. Hvis det er længere tekster, så skriv dem ned på en computer, så det kan uddeles som kopi. Det kan være svært for en ordblind at skrive meget ned og samtidig følge med.
- Så meget som muligt af materialet, skal være i digital form.
- Spørg den ordblinde, hvad han/hun godt kunne tænke sig i forhold til undervisningen. Ordblinde er forskellige og det kan være meget små ting, der kan gøre hverdagen for en ordblind meget lettere
- Tag selv kontakt til den ordblinde. Det kan være svært for den ordblinde, at gå til lærerne og hvis du tager kontakten selv, er det lettere at opbygge et godt forhold.
- Gør det muligt for den ordblinde, selv af finde emner eller bøger, der lige rammer det han/hun interesserer sig for.
- Læs Michael og Bogstavbjerget sammen med den ordblinde eller i hele klassen, den kan bruges til at snakke om udfordringer eller ‘Et liv som ordblind i folkeskolen‘
Skriv herunder, hvis du har forslag eller andre input til listen.
indput til lærerne med ordblinde elever…….
Til lærer i udskolingen :
-Romaner klassen skal læse gennem året skal formidles tidligt ud til eleven .Så de kan finde bogen på nota. Vær opmærksom på at lydbøger tager længere tid at hører ,end hvis elev kunne læse bogen selv.
– diktat-ord skal diffrensere’s og den ordblinde SKAL bruge sin pc og cd-ord. Husk !! at eleven skal lytte sig igennem flere ord , derfor skal der afsættes mer tid til en diktat end ellers.
– At ordblinde ofte har en dårlig arbejds hukommelse …. Hjælp eleven ved evt. At uddele elektroniske notater om gennemgået opgaver. Så kan eleven ” gennemfriske” det flere gange .
-At differencer lektiemængderne eks. Engelsk stil hvor klassen skal skriv mindst 250 ord, 30 ord kan være alt rigeligt for en ordblind elev.
Hav en printer i klassen, så kan man bruge iOS talegenkendelse.(Ipad). og få printet sine opgaver.
Tag en scanning når du tager en kopi,som alle skal have, der går lige så hurtigt. Brug CD-ord til at få læst scanningen op. Brug Læsestrategien “Tegn hvad læser” i forbindelse med fagtekster.
Når forældrene( Mor eller far) er ordblinde skal de være særlige opmærksome og ikke vente til barnet kommer op i 3 Kl. Hvor man først tester børnene for ordblind i dag , der går så meget tabt og børnene når at få så mange nederlag.
En lille bøn til lærerne: Vær ærlig, når i ikke ved hvordan i skal undervise et ordblind barn, husk at i har mulighed for at skabe en fremtid for de elever der er ordblinde hvis de får den rigtig hjælp..
Husk på at ordblindhed rækker ind i alle fag, meget typisk kan en dyslektiker have svært ved at verbalisere store tal men ingen problemer med at regne med dem. Stort set alle fag indeholder læsning, alle lærere bør være gjort opmærksom på udfordringerne.
Det er gode forslag og jeg vil gerne tilføje et, nemlig at læreren skal stå ved elevens vanskeligheder. Det er ikke lærerens skyld at der ikke er tid eller viden nok til stede i almen undervisningen. Vær ærlig omkring dette også skriftligt! Så eleven har mulighed for at få et specialiseret undervisningstilbud der tilgodeser dysleksien. Det er ikke et nederlag kun en erkendelse af at lærere er uddannet undervisere, og ikke speciallærer der kan klare flere diagnoser, selvom der presses på nogle steder.
Ros til den sidste kommentar. Det er nemlig rigtigt. Misforstået inklusion er det værste.
Jeg er mor til en dreng på knap 10 år (3.kl) som formentlig er ordblind.
Mit største ønske til lærerne indtil nu har været: stå ved, anerkend og mest af alt så tag ANSVAR for en problematik. Det er ikke kun børn med mere udadreagerende udfordringer der har brug for hjælp.
Kæmp, gå i dialog med forældrene, lav aftaler om indsats og delmål. Lav en handleplan. Det har jeg nu kæmpet for i 3 år!! Jeg ved at lærerne prøver at gøre deres bedste. Men er det nok?
Kære Lærer,
– Der er som regel en ligevægt mellem terperi og motivation. Hvis du mener, at ordblindhed kan afhjælpes med store mængder af det første, så må du gøre noget aktivt for at afhjælpe manglen på det sidste.
– Det talte sprog er fortsat meget vigtigere end det skrevne. Det bør du udnytte til en undervisning med vægt på det verbale, og som inddrager alle eleverne.
– Brug aldrig ordet dysleksi. Ingen forstår, hvad det betyder.
M.v.h. En forældre
være opmårksom på at den ordblinde tit har ander kavliterter, end stavning
1. Skaf en laptop til barnet med programmet CD-ord. Det gør barrieren i forhold til at skrive en tekst langt, langt mindre. Det er er standardredskab for ordblinde, og jo før de får det jo bedre.
2. Få forældrene til at bruge al deres tålmodighed og overskud på at læse med barnet hver dag. Brug bare al den belønning af barnet der skal til. Det går urimeligt langsomt, men hvert lille fremskridt gør en kæmpe forskel i den anden ende.
Jeg råder også til, at læreren beder de hurtige læsere(eller alle) skrive stikord til teksten. Stikordene skrives på et A3 og hænges op i nærheden af den ordblinde. Det er så især stikord/vigtige ord til et emne, som den ordblinde kan bruge videre i både det mundtlige og skriftlige arbejde. At skrive vigtige ord ned er godt for alle, så det er hverken ekstraarbejde eller særbehandling. De vigtige ord/begreber kan også hjælpe læreren med at huske at spørge ind til forståelsen, så alle får repeteret hver time, man har det pågældende fag.
at lærer selv bruger NOTA som de må få adgang til når de har en ordblind elev
deltag i lærer netværk for vidensdeling f.ek facebook gruppe for lærer?
blog for kolleger; husk elever mangler mere undervisning og vælg en strategi f,ek ordtræning eller vaks
grammetik kan altså først forstås når eleven har lært at læse så overvej om de kan det de bør kunne
test kunnen IL, OS, MAT …. fremmedsprog lyd før ord
matematik … processen gennemgås evt divider med kroppen / gulv leg
lav raols handleplan og giv dem forslag
motivation skal arbejdes på …. intrinsic dvs ikke udefrakommende sigte … egne emne egne mål