Undervisning hjælper ordblinde

Man siger at man ikke kan lære en gamle hund nye tricks. Dette er heldigvis ikke sandt. Man kan lærer så længe man lever. Derfor er det heller ikke for sent, at blive testet for ordblindhed, så man kan få ordblindeundervisning på fx VUC.

Det kan være svært, at tag det første skridt. Måske ved du ikke hvor du skal gå hen. Tror at folk vil se ned på dig eller noget helt tredje. Ligegyldig hvad grunden er kan jeg kun anbefale at du, at du får taget, en test og søgt om ordblindeundervisning.

Jeg har selv gået til voksenundervisning på VUC Lyngby. Det var et lille hold med andre voksne, som alle var ordblinde. Derfor var der ingen der pegede fingre af jeg. Jeg oplevede også kun positivt feedback fra min omgangskreds, at jeg gjorde noget ved min ordblindhed.

Læs om andre ordblindes oplevelser fra livet og VUC 

To personer der sidder og snakker om ordblindhed

Ordblindeundervisning på VUC foregår på små hold

Ordblindetest giver adgang

For at kunne gøre brug af de forskellige tilbud om ordblindeundervisning, skal du have en ordblindetest der udreder om du er ordblind. Du kan få taget en gratis test, hvor præcis kan du finde nærmer om her.

Når du har fået taget din test, om du er ordblind eller ej. Kan du bagefter ansøge om ordblindeundervisning og it hjælpemidler. Alt det vil du få rådgivning om. Det er meget forskelligt, hvad det er forskellige ordblinde har brug for: oplæsning, oversættelse eller ordforslag.

Der er kommet en ny ordblindetest. Testen kan bruges gratis af kommunerne og skal hjælpe til at give mere ensartet dokumentation af elevernes stave- og læsevanskeligheder.

Hvis du har et barn i folkeskolen, som har symptomer på ordblindhed. skal du tage kontakt til skolen og hører hvem læsevejleder eller Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) kontaktperson. Det er gennem PPR du kan få dit barn udredt med en test for ordblindhed, fra skoleåret  2017/2018 har du krav på en ordblindetest

Ordblindeundervisning

Når du modtager ordblindeundervisning, kan det både være direkte læring i hvordan ordene lyder, men det er noget du i samarbejde med lærer finder ud af. Det kan også være strategier i hvordan man omgår, de steder hvor din ordblindhed påvirker dig mest. Ordblindhed er ikke noget der bare forsvinder fordi du får undervisning. Men at lærer strategier, kan forandre den måde din ordblindhed påvirker dig i hverdagen.

I dag ved jeg hvor mine problemer ligger. Derfor er det også lettere, at finde løsninger og hjælpemidler der passer bedst til mig. Jeg er glad for den undervisning jeg har fået. Jeg har måske ikke lært, at sætte nutids -r. Men jeg ved, at jeg har et problem der. Derfor er jeg på vagt og kan bruge hjælpemidler der kan hjælpe mig med, at fange de fejl.

Hvis du ikke kan forstå det du lærer i din ordblindeundervisning. Så vær ikke bange for at spørge din underviser. Det kan være der bare skal ændres små ting, så du få mere udbytte af undervisningen. Denne mulighed for tilpasning oplevet jeg på VUC Lyngby, da jeg holdt foredrag og så hvordan undervisningen foregik. Der var forskellige ting, at lave som passede til den enkelte og hvilken humør og energiniveau man var på. 

Ordblindeundervisning for voksne

Der er ingen grænse for at modtage ordblindeundervisning

udråbstegn

Test om ordblind!

Man kan finde forskellige test på nettet om man er ordblind. Mange er disse tests skal man tag med et gran salt. Fordi du ‘dumper’, behøver du ikke være ordblind. Der skal en rigtigt test til at sige om du er ordblind eller ej.

Har man problemer med at få testet sit barn for ordblindhed i folkeskolen, findes der Ordblindeforeningen i Danmark, hvor du som medlem, kan få rådgivning om rettigheder og regler

Er det ikke muligt at få ordblindeundervisning, kan du alligevel godt gøre noget selv. Der findes mange forskellige hjælpemidler og app’s til ordblinde. 

6 replies
  1. Sofus Bergholt
    Sofus Bergholt says:

    Se så at få læst korrektur på jeres hjemmeside, det er sku da pinligt. I hjælper jo heller ikke ligefrem folk med læse/stave-problemer, hvis det de læser, ikke engang er tjekket efter for nutids-r’er… Stram op for satan

    Svar
    • Jesper Sehested Jensen
      Jesper Sehested Jensen says:

      Hej Sofus,
      Tak for din kommentar. Alt tekst har jeg fået oplæst så jeg har kunne finde en del af fejlene. Jeg er dog selv ordblind, så kan ikke høre alt. Du skal dog være velkommen til at fortælle hvor der mangler nutids-r’er, så vi kan få det rettet.
      PS: håber stadigvæk du forstår indholdet selvom der mangler lidt r’er 🙂
      Mvh
      Jesper Sehested

      Svar
  2. Sofus Bergholt
    Sofus Bergholt says:

    Hej Jesper,

    Nu hvor jeg læser min egen kommentar, vil jeg dog gerne undskylde over den hårde tone. Super fedt at du vil rette på problemet, og først og fremmest gider at svare på kommentaren.

    Nutids r’er, kan du læse om hér; http://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/r-problemer

    Navneform (at lære) = aldrig r til sidst
    Nutid (han lærer) = altid r til sidst.

    du skrev eksempelvis i din kommentar; ” kan ikke hører alt”. det korrekte er “kan ikke høre alt”,

    i artiklen; “Man siger at man ikke kan lærer en gamle hund nye tricks”
    rettelse; “Man siger at man ikke kan lære en gamle hund nye tricks”

    Ps. Indholdet er sådan set velskrevet og forståeligt, også selv for en flueknepper som mig.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *