Hvorfor Etlivsomordblind.dk

Etlivsomordblind.dk blev startedet af Jesper Sehested Jensen, der selv er ordblind. Igennem hans skole- og uddannelsestid, mødte han ikke mange ordblinde. Det fik ham til, at stille spørgsmålet.

Hvorfor er der ikke et sted hvor ordblinde kan fortælle deres historier og dele deres viden?

Svaret blev Etlivsomordblind.dk, i dag danmarks største samlingssted for ordblinde. På siden er alt indhold skrevet af ordblinde. Det er ikke viden genfortalt fra en bog, men historier med forståelse af hvad det vil sige, at være ordblind.

Du kan læse alle de bøger og artikler om ordblindhed du vil, det giver dig viden. Det giver dig ikke de oplevelser og følelser der går gennem kroppen, på vej op til tavlen, for at stave et nyt ord foran klassen. Det øjeblik kan følge dig resten af livet og noget du aldrig får gennem bøger!

Etlivsomordblind.dk skal være med til at åbne for snakken om ordblindhed, i folkeskolen, på uddannelsestederne, jobbet og i samfundet.

Brug for din hjælp

Jeg kan ikke nå i mål alene, jeg har brug for din hjælp! Hvordan kan du hjælpe, sidder du måske og tænker?
Du kan hjælpe på mange måder, her er nogle ideer:

  • Del Etlivsomordblind.dk på Facebook og andre social medier
  • Fortælle om Etlivsomordblind.dk på dit barns skole (intranet)
  • Kender du nogle der arbejder med ordblindhed, send dem en mail om siden
  • Skriv en artikel på din hjemmesiden om Etlivsomordblind.dk

Jeg vil gerne skrive en historie, kan jeg det? Ja, jeg og alle læserne vil meget gerne hører din historie, så send mig en mail på jesper@etlivsomordblind.dk 

Hvem er Jesper Sehested?

Jeg er i dag 31 år, og været officielt ordblind, lige så lang tid. Jeg hedder Jesper Sehested Jensen, og det tog noget tid før jeg kunne stave navnet rigtigt.

I dag er jeg uddannet Cand.Merc. Finance and Strategic Management, men jeg arbejder som iværksætter på at ændre forholdene og synet på ordblindhed.

Det gør jeg blandet andet igennem Et liv som ordblind og Ordtavlen. Nu kan jeg også kalde mig forfatter, med Michael og Bogstavbjerget – Ordblindebogen. Det er historien om Michael der vil bestige Bogstavebjerget. På hans vej lærer han en masse om hans ordblindhed og ham selv.

Min vej har ikke været en dans på roser, heldigvis har jeg haft rigtig god opbakning fra min forældre, familie og nære venner, så jeg alligevel klaret det.

Der er ordblindhed / dysleksi i min familie. Derfor var jeg så heldig, at der blev taget hånd om det fra starten af. Ordblindhed i familien har både sine fordele og ulemper, heldigvis flest af de første.

I dag kan jeg læse. Det har også krævet meget øvelse, har læst avis, hver dag i omkring 9 år nu. Stavning er stadigvæk svært, jeg er dårlig til endelser, tider, tror jeg skriver et ord, men det er i virkeligheden et helt andet. Alle de ord jeg kan skrive, er fordi jeg kender dem. De sidder i fingrene i forhold til et keyboard.

Hvis jeg skal skrive i hånden får jeg større problemer, fordi så kender jeg ikke bevægelse.  Derfor har jeg også svært ved at lærer nye ord, fordi jeg skal starte helt fra bunden, og få dem til at sidde i fingrene. Heldigvis findes der i dag, mange hjælpemidler, som kan hjælpe på forskellige måder, oplæsning og ordforslag.

Herunder kan du læse om mit uddannelsesforløb og de udfordringer jeg har haft. Hvis det lyder som om, det har været let. Så har jeg ikke skrevet teksten godt nok, fordi det har det ikke!

95% af alt teksten på ‘Et liv som ordblind’  er skrevet af mig selv, og efterfølgende lyttet og rettet igennem af mig selv.

Folkeskolen, 10. klasse og efterskole


Jeg har igennem min tid i folkeskolen, fået specialundervisning hvor det kun var mig og en lærer. Jeg husker ikke så meget fra denne tid, fordi det sjovt nok ikke var den bedste tid i mit liv.

Efter folkeskolen, tog jeg 10. klasse for at blive bedre til dansk og finde ud af hvad jeg ville eller kunne. Her gik det op for mig, at jeg kunne en masse ting. Jeg fik også en kæreste fra klassen. Hun var rigtig god til, at stave. Hun hjalp mig meget, og vi arbejde altid sammen.

Det gjorde, at problemerne med stavning forsvandt for en tid, fordi hun var der. Det var også på dette tidspunkt at jeg opdaget, at der ikke var “andet” galt med mig, end læsning og stavning! Jeg kunne jo alle de andre ting, som alle andre. Jeg havde bare et bogstav problem.

Dette åbnede en ny verden, for mig. Men jeg havde ikke endnu fundet ud af hvad det var jeg ville. Jeg vidste nu at mange døre var åbne, hvis jeg bare kunne komme uden om stavning og læsningen. Jeg valgte derfor, at prøve et år på efterskole, og “leve for mig selv”, og finde mine veje.

Jeg fandt en efterskole, hvor jeg tog “11”. klasse, det er 10. klasse om igen. Fremtidsbroen.dk, som efterskolen hed, havde IT, projektarbejde og internationale elever fra Island og Litauen, som fokus.

Jeg troet ikke skole kunne være sjovt. Men 10. klasse havde lært mig dette. På det tidspunkt troet jeg ikke det kunne blive bedre, men det kunne det godt, fordi fremtidsbroen.dk var en kæmpe oplevelse for mig.

En boglig uddannelse

På efterskolen, havde jeg arbejde meget med it og grafik. Jeg havde fundet uddannelsen mediegrafiker, som havde meget praktisk arbejde. Dette synes jeg lød spændende, og jeg søgte ind. Jeg kom ind på det 15 ugers grundforløb, hvorefter man skulle i praktik.

Jeg var meget tæt på en praktikplads, men den glippet. Jeg fik af vide, at jeg var en af dem, der kunne få en skolepraktikplads. Men efter lange overvejelser, fandt jeg ud af, at det måske ikke var det jeg brændte 100 % for.

Der var andre ting, som tidligere havde været lukket land for mig, der nu var blevet muligt. Jeg valgte at gå imod tidligere råd, omkring en boglig uddannelse. Mit første mål var en gymnasial uddannelse. Valget stod mellem HTX og HHX. Det var i sidste ende ikke et svært valg.

HHX var der to sprogfag, som jeg ville dumpe, hvis jeg skulle til skriftlig eksamen. På HTX var der kun et, og på det tidspunkt, kunne man dumpe to fag og stadigvæk gennemfører. Så hvis alt gik galt, ville jeg dumpe to, dansk og engelsk. Endte ikke med at dumpe nogle fag!

Det var tre hårde år, men havde heldigvis en fordel, med mine tidligere oplevelser for efterskolen og mediegrafiker.Derudover gik jeg også til voksenundervisning på VUC Lyngby, da jeg var 18 år, da jeg startede på HTX. Jeg gennemførte HTX i en alder af 21 år, med et snit på 9,4 på 13-skalaen.

Eksamensbevis fra HTX

Mit eksamensbevis fra HTX. Jeg fandt en måde at gøre dansktimerne mere spændende på og få en høj karakter samtidig

eksamensbevis fra CBS.
CBS, Boston College og Fudan University

Jeg har læst alle disse steder, selv om jeg er ordblind

Copenhagen Business School


Det var gået rigtig godt på HTX, og jeg har nok bestemt mig for at jeg skulle vise alle, at jeg kunne alt. Derfor valgte jeg, at læse HA(kom.) som er virksomhedskommunikation, på Copenhagen Business School.

Dette var alligevel lidt for meget, som ordblind! Første dag fik vi af vide, at vi max måtte have en stave-/slåfejl eller kommafejl per side!

Jeg gennemførte 1. semester hvorefter jeg droppede ud i december. Jeg havde fundet ud af, at HA(almen) var det jeg ville i stedet.

Jeg blev skrevet op til, at starte efter sommerferien. Indtil da arbejdede jeg som pengetæller, og forberedt mig ved at læse lidt om de forskellige områder, som man ville komme igennem på HA(almen).

Jeg startede på HA(almen) og fandt ud af, at det var det helt rigtige valg for mig. Jeg var god til det, og brændte for det, så havde lysten til at lægge alle de ekstra timer, pga min ordblindhed. Jeg havde et godt karaktersnit, og efter flere forsøg på min engelsk TOEFL test, fik jeg nok point til, at kunne komme til USA.

USA og Kina 

Jeg kom ind på Boston College, hvilken er en oplevelse man ikke lige glemmer! Det var spændende og læse i USA. Min ordblindhed var ikke det store problem. De var meget hjælpsomme, med min ordblindetest i hånden. Derudover fik man også karakter efter deltagelse i timerne, så gjorde jeg det.

Efter min bachelor valgte jeg, at læse en engelsk kandidat, cand.merc. Finance and Strategic Management. Jeg var nu blevet så vant til at læse engelsk, og havde løst en stor del af skrive problemerne, men hjælpemidler samt muligheden for at skrive på dansk i nogle fag.

Derfor valgte jeg også at tag til Kina for at læse. Jeg læste et semester i Shanghai, som også var en stor oplevelse.

I dag er jeg færdig med Copenhagen Business School, men ikke uddannelse. Jeg elsker at lærer nye ting, og jeg har fundet mange måder, at gøre dette på, som passer til mig.

Det skal ikke lyde som en let tur, det har været en lang og sej kamp, som jeg i dag holder foredrag om  mit liv som ordblind. Det har også vist mig, at jeg kan opnå det jeg gerne vil. Jeg ved godt, det kræver hårdt arbejde, men det er man som ordblind vane til, fordi intet kommer let til en.

Valgt at hjælpe andre

Efter min tur til Shanghai, fandt jeg ud af, at jeg gerne ville være iværksætter. Jeg valgte stadigvæk, at gennemføre min uddannelse, for at vise mig selv, at jeg kunne.

I dag er jeg selvstændig og valgt, at brug 100% af min tid og energi på, at hjælpe andre til, at se deres muligheder. Jeg har oplevet at min historie kan være med til, at vise andre at alt er muligt, selvom man er ordblind. Dette er det jeg i dag blogger om på ‘Et liv som ordblind’. Derudover holder jeg også foredrag, omkring min vej gennem uddannelsessystem.

Jeg holder også foredrag, hvor det er mere frit, og folk kan stille alle de spørgsmål de vil. Dermed kan deltagerne også selv komme ud med deres historier. Jeg laver også en-til-en samtaler og rådgiver om skole, uddannelse og hjælpemidler.

De tilbagemeldinger jeg har fået, giver meget mere mening for mig, end hvis jeg havde siddet i en bank og flyttet rundt på papirer. Derfor glæder jeg mig til fremtidens udfordringer og hjælpe så mange som muligt!

Jeg blev meget inspireret af Jesper, så kan jeg også gå i gang med en uddannelse.

Johan, 25 år Jobcentret Halsnæs Kommune
32 replies
  1. Lene
    Lene says:

    Hej Jesper.
    Det er superinspirerende at læse om dit livsforløb. Jeg har en ordblind søn, om hvem vi meget tidligt fik at vide, at vi ikke skulle regne med at han kunne tage en videregående uddannelse. Det er svært, når man ved, at man har en klogt barn, men føler at man er den eneste, der kan se det. Han går nu på efterskole, klarer sig rigtigt godt i matematik, bruger Facebook og vigtigst af alt – har fået gode venner, som ved hvor svært det er at være ordblind i dag, hvor alt er på skrift.
    At læse dit indlæg bekræfter mig i at ordblinde kan det samme som andre – det kræver måske bare lidt mere viljestyrke og så god opbakning fra familie og venner.
    /Lene

    Svar
    • Jesper
      Jesper says:

      Hej Lene,
      Det er jeg glad for at hører! Det gælder om at finde lyste igen, og det lyder til at din søn har det. Ja, det kraver viljestyrke og det kommer til at hjælp en senere i livet!!
      /Jesper

      Svar
  2. Christa Erichsen
    Christa Erichsen says:

    Hej Lene,

    Jeg har mange ordblinde elever på mit gymnasium, og flere af mine elever går på universitet i dag. Det kræver meget arbejde. Men vis du tror på ham 🙂 Og held lg lykke!

    Christa, Læsevejleder på Gymnasium og HF

    Svar
  3. Elin
    Elin says:

    Hej Jesper
    super godt intagertiv med bloggen, har selv leget med ideen over flere om gange, så skønt at se at der er en der har ture tage springet.
    Jeg er selv ordblind, og er ved at læse fuld HF hvor jeg gerne skulle ende ud med en special pædagog.
    har en fuld butiks uddannelse i rygsækken, så vælger at kæmpe kampen om drømme uddannelsen.
    synes det er så sejet at du har taget sådan en uddannelse og godt eksempel på at man kan hvad man vil.

    Hilsen Elin

    Svar
    • Jesper
      Jesper says:

      Hej Elin,
      Tak for det, hvis du selv har nogle historie du geren vil dele, er du meget velkommen til at lave gæsteindlæg! Har selv oplevet at det er “dejligt”/”brugbart” at få skrevet om sin ordblind, man se den på en ny måde.
      Lyder rigtigt fedt at du læser en HF og de videre drømme (senere vikelighed), held og lykke med det!!
      Mvh
      Jesper

      Svar
  4. Anette
    Anette says:

    Hej Jesper

    Først vil jeg sige at det er et super godt ide du har fået angående blogger, og at det er spændene at læse om din livshistorie. Jeg er selv ordblind og har også haft mange knubs i livet, men den dag i dag har jeg også en uddannelse bag mig, og at jeg meget snart skal holde foredrag om min ordblindhed som er første gang jeg skal prøve.

    Med venlig hilsen Anette.

    Svar
    • Jesper
      Jesper says:

      Hej Anette,
      lyder rigtig spændende med foredraget, held og lykke med det! Det kunne jeg også godt tænke mig at prøve en dag 🙂 Dejligt at hører at du synes godt om bloggen 🙂
      Mvh
      Jesper

      Svar
  5. Gitte
    Gitte says:

    Hej Lene, ved du og din søn, at der for ordblinde på videregående uddannelser er mulighed for at få specialpædagogisk studiestøtte? Det kan bl.a. indebære, at man får tildelt en studiestøttelærer, som støtter med den sproglige del af uddannelsen, fx med at strukturere sproget i den studerendes skrifttlige opgaver, så andre kan forstå det. For at få støtten, skal man henvende sig til studiestedets sps-ansvarlige.
    Mange hilsner Gitte, som selv er studiestøttelærer;-)

    Svar
  6. Erik R.
    Erik R. says:

    Hej Jesper
    Tak for dit initiativ med denne blog. For mig bekræfter den at mennesker med ordblindhed har bedre muligheder i dag end for nogle årtier siden. Der er heldigvis større forståelse og åbenhed, og der er også mange digitale hjælpemidler.
    Jeg finder det interessant at du lærer at stave et ord ved at bruge fingrene på et keyboard. Det fik mig til at tænke på at det almindelige ”qwerty”-layout måske slet ikke er det bedste – heller ikke for folk med ordblindhed. Efter sigende blev det udviklet i skrivemaskinernes barndom bl.a. for at hindre at typearmene stødte sammen. Der er udviklet andre layout (bl.a. dvorak), som skulle lette skrivearbejdet. Jeg vil dog ikke forslå dig at skifte, da det måske vil betyde at du skal lære mange ord forfra 🙂
    I mit arbejde som lærer ved VUC & HF Nordjylland møder jeg ofte kursister med ordblindhed. Kursisterne er meget forskellige med hensyn til alder, arbejdserfaring, uddannelse m.m.
    Der er også store forskelle i den måde de klarer vanskeligheder med læsning og skrivning.
    Jeg vil gerne forstå bedre hvordan mennesker oplever egen ordblindhed, og hvad der har hjulpet dem.
    Hvis du, som læser dette, har oplevet vanskeligheder med ordblindhed, vil jeg være glad, hvis du vil skrive lidt om det (her på bloggen, eller direkte til mig).
    Skriv lidt om, hvad det har været til god hjælp for dig.
    Er der bestemte apps/programmer som har virket godt?
    Er der en bestemt undervisning, du har haft glæde af?
    Er der en metode, som har virker godt for dig?
    På forhånd tak for din hjælp
    Erik R.

    Svar
  7. Michael
    Michael says:

    Hej Jesper.

    Skønt at læse din blog. Og forhåbentlig kan du også give mig et godt råd, med dine erfaringer.
    Kan du anbefale, hvad telefon og pc, man skal købe (evt. programmer), hvis det skal bruges til arbejde (mail og referater, som stavekontrol og diktafon). Jeg har altid haft problemer med ordblindhed, men har i mit arbejde brug for at finde en løsning.

    På forhånd tak
    Michael

    Svar
    • Jesper Sehested Jensen
      Jesper Sehested Jensen says:

      Hej Michael,
      Jeg synes personligt, at en iPhone (behøver ikke være den nyeste, bare en der kan kører iOS 8) er et godt valg. Der er mange gode hjælpemidler og muligheder på sådan en. En computer (PC) i dag, er et spørgsmål om pris, brand og design, de kan alle sammen det samme.

      Jeg har lavet Ordtavlen, hvor du kan få meget mere viden om hjælpemidler og hvad der findes, og fx hvilken telefon de virker til.
      Mvh
      Jesper

      Svar
  8. Mona Dahl
    Mona Dahl says:

    Kære Jesper

    Jeg bliver som ordblindeunderviser i AOF meget inspireret af dine skønne fortællinger.
    Det samme gør mine deltagere.

    Svar
  9. Tina Stokholm Madsen
    Tina Stokholm Madsen says:

    Hej Jesper jeg synes at det er en god blog du har. Jeg er selv ordblind. Jeg har fået meget hjælp af cd-ord, så jeg er blevet bedre til og stave.

    Svar
  10. Debbie Skov Andersen
    Debbie Skov Andersen says:

    Hej Jesper.

    Jeg er selv ordblind i svær grad, men jeg er blevet bedre til at skrive og lidt bedre til at stave i gennem årene.
    Jeg har gået i specielt klasse i folkeskolen, og jeg har også gået på åben VUC og heldagsskolen på VUC. Og nu gået jeg på VUC igen for at forbedre mit danske niveau, så jeg kan komme ind på sosu skolen på Fyn. så jeg senere kan uddanne mig som pædagogassistent.

    Hilsen Debbie. S. Andersen.

    P.S. En rigtig super god ide med denne her blok. 😉

    Svar
  11. Birthe Stengaard
    Birthe Stengaard says:

    Hej Jesper

    Jeg er selv ordblind og jeg gik på en skole hvor vi selv må bestemme om vi vil skulle lave noget i dansk timer og det gad vi ikke og det kan jeg godt
    se i dag. Men det tænke men jo ikke som barn.
    Men det kan jeg godt se i dag, og jeg har taget 9 klasse og 10 klasse på VUC. jeg fik 7 i skriftlig dansk og det er jeg til tilfreds med
    I dag går jeg til ordblindeundvisnining hver mandag og tirsdag det er fra kl 9 til kl 15 det er lidt hårdt men vi har det hyggeligt og vi er kun tre på holdet så der er tid til os , nu vil jeg slutte du må ha en god dag.
    Hilsen Birthe

    Svar
  12. Hans Chr Thomassen
    Hans Chr Thomassen says:

    Hej Jesper

    Jeg har læst din blok det er godt gået, jeg er selv ordblind jeg læser godt hvis det er nemme ord jeg har været svejsere og på fabrik det krævede
    ikke de store med stavning men jeg er 69 år i dag, jeg går på AOF i dag for at stave de ord jeg ikke kan

    Hilsen Hans

    Svar
  13. Irene
    Irene says:

    Hej Jesper
    Det er spændende at læse om dit livshistorie som ordblind. Jeg er selv ordblind, og går på ordblindeundervisning på AOF. Det har hjulpet mig rigtig meget til at stave ved hjælp af cd ord, så jeg er kommet et stort skridt længere.
    Hilsen Irene Andersen.

    Svar
  14. Tina
    Tina says:

    Hej Jesper
    Jeg er også ordblind. Jeg går på VUC Fyn og tager 10 klasse, til at komme videre på en uddannelse. Men jeg synes også at vi har et problem, for vi som er ordblinde får kun hjælp til cd-ord, hvis vi tager en uddannelse. Men hvad med dem der ikke tager en uddannelse. De kan ikke få hjælp til at skrive og læse op. Jeg kan se at du sidder i bestyrelsen ordblindehjælpemidler. Så jeg synes også at i skulle hjælpe dem som ikke tager en uddannelse. for der sidder rigtigt mange som ikke få hjælpe der hjemme.

    Mvh Tina

    Svar
  15. Simon. Jacobsen
    Simon. Jacobsen says:

    Hej Jesper. Jeg er ordblind og har en masse af gå på mod til at få en uddannelse jeg er snart 24 år. Men har ikke en 9-10 klasses eksamen jeg syndes det er dejlig at se man kan godt noget selv om man er ordblind

    Svar
  16. pernille
    pernille says:

    hej Jesper jeg er en ung kvinde 24 som er ordblind jeg har venner som ikke er ordblind jeg synes det kan være svært at snakke med dem om hvordan det er været ordbilnde vil godt jeg er ordblind men jeg føler ikke di rigtig kan får står mig når jeg tage om det

    Svar
    • Jesper Sehested Jensen
      Jesper Sehested Jensen says:

      Hej Pernille,
      Det er du ikke alene om! Tror mange har det sådan, jeg oplever det også, heldigvis er min mor også ordblind, så jeg har haft en der forstod mig. Nogle gang laver mine venner sjov med det (på en sjov måde), men tror det er fordi de ikke rigtig forstår det, så er det lettere det andet. Der er mulighed for undervisning på fx VUC, hvor det er sammen med andre ordblinde. Der er også nogle gange ordblinde events, hvor du kan møde andre.
      Mvh
      Jesper Sehested

      Svar
  17. Pernille
    Pernille says:

    hej Jesper

    tak for dit råd og nu vil jeg lige høre om du kender et sted hvor man kan møde andre som er ordblind ?

    god weekend

    pernille

    Svar
    • Jesper Sehested Jensen
      Jesper Sehested Jensen says:

      Hej Pernille,
      Ja, det er lidt svært. Der er mange ordblinde der gemmer deres ordblindhed lidt for omverdenen, så de kan være svære at finde. Hvis du læser på en uddannelse, så kunne det være der var andre der.
      Ellers er der somsagt VUC. Måske på dit lokale bibliotek, måske Duo netværk for studerende, ellers kan jeg ikke lige komme på flere ideer.
      Mvh
      Jesper Sehested

      Svar
  18. Heidi Frøik Nielsen
    Heidi Frøik Nielsen says:

    Hej Jesper
    Jeg har en datter som i 2. eller 3. klasse blev testet for ordblindhed (dengang på papir), hun skifter skole i 7. klasse og kan ikke få sin IT – rygsæk med sig videre på den nye skole og hun skal derfor testes igen, for at ansøge om en IT – rygsæk til hende. Den nye test der bliver taget i starten af 7. klasse viser så at hun ikke er ordblind.
    Hun læser meget meget langsomt, kan ikke forstå meget af det hun læser eller huske det hun læser, hvilket besværliggør hendes skolegang og øger hendes modstand mod både lærerne og hende selv.
    Hvordan kan jeg hjælpe hende og hvad vil dine råd være.
    Heidi

    Svar
    • Jesper Sehested
      Jesper Sehested says:

      Hej Heidi,
      Kan godt forstå problemet og det kommer når man laver en rød-gul-grøn test, hvor der ikke er forståelse for ting imellem. Det “frække” svar, se om hun kan få taget testen igen og lade sig være “dårligere” så hun kommer i rød. Husk at forklar skolen, igen, hvordan landet ligger og at de datter har brug for de hjælpemidler. Det er derfor hun er kommet videre og blevet “for” god.
      Prøv at kig på Ordtalven.dk det kan være I kan finde hjælpemidler der kan støtte hende, selvom hun måske ikke må bruge dem til eksamen, men skoledagen bliver lettere.
      Det ville være mine ideer på stående fod.
      Mvh
      Jesper Sehested

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *