Lader dit barn sig også begrænse i hverdagen af at have svært ved at læse og stave?
(Og glemmer alt det han/hun er god til?)
Oplever du også det her?
- Dit barn tror, at det er dum, fordi bogstaverne driller.
- Dit barn er ked af at snakke om skolen og har negative tanker om fremtiden.
- Dit barn laver 27 krumspring og går i selvsving, når I skal øve læsning og stavning.
Hvis du gør, så kender du måske også det her:
- Du har prøvet at tale med dit barn om, hvad der sker, når bogstaverne sætter dit barn på overarbejde. Men det hjælper ikke.
- Stemningen bliver anspændt i familien, fordi dit barn ikke vil øve læsning og stavning. (Eller lave lektier i det hele taget.)
- Du bliver selv følelsesmæssigt påvirket af, at dit barn er ked af, at dit barn ikke har positive tanker om sig selv i forhold til skolen.
Den dårlige nyhed er, at ordblindhed ikke forsvinder, og at det er en vedvarende udfordring, at skulle læse og stave sig igennem tekster og opgaver i skolen.
Det er uden tvivl svært at få hul på snakken om de negative følelser.
Den gode nyhed er, at dit ordblinde barn kan få troen på sig selv og sine fremtidsdrømmene tilbage
Med et mentorforløb bliver dit barns “dumme ordblindhed” pakket væk og de positive tanker fundet frem.
Dit barn er ikke alene
Mentorforløbet vil bl.a. hjælpe dit barn til at se, at det ikke er det eneste menneske i verden, som har udfordringer med at læse og stave.
Se på mig (og resten af de ca. 400.000 danskere), som har svært ved at styre alle bogstaverne fra A til Å.
Vi har også den slags hjerne, der ikke kan lide bogstaver og bogstavslyde.
Åbenheden om sine udfordringer er en vej til at komme over dem, så dit barn kan se:
- at man ikke er dum, fordi man er ordblind.
- at alle ordblinde er gode til noget.
- at man ikke skal lade sig begrænse af sin ordblindhed.
- at en uddannelse er mulig selvom bogstaverne driller.
- at man ikke selv vælger at være ordblind, men man kan altid blive bedre til det, man har svært ved.
- at der ofte er fordele ved at være ordblind, fordi man ubevidst har trænet sig i at se alternativer, hvor alle andre tænker som de plejer.
Sammen med dit barn begynder jeg en rejse hen imod, at dit barn:
- føler sig kompetent til det, han/hun er god til
- deltager i sociale og faglige fællesskaber
- siger: “Jeg er ordblind og hva’ så?!”.
Mentorforløbet er for dit ordblinde barn, som lader sig begrænse af ordblindheden
Du (og resten af jeres familie) vil gerne give dit barn troen på, at fremtiden bliver positiv og lærerig trods ordblindheden.
Du ved, at dit barn:
- har masser at byde på, men det får ikke plads for ordblindheden
- tumler med negative tanker
- ikke glæder sig til at komme i skole og lave lektier
Vi begynder rejsen mod dit barns positive opfattelse af sig selv sammen
Jeg møder dig, dit barn og jeres familie med udgangspunkt i jeres specifikke udfordringer.
Det betyder, at vi ved at tale sammen først finder ud af, hvor ordblindheden klemmer på dit barn.
I mentorforløbet får dit barn:
- et indblik i livet som ordblind med alle de muligheder vi har. (Det er de samme muligheder som alle andre.)
- lyst til at vise hvad han/hun er god til
- de samtaler som dit barn (og eventuelt resten af familien) har brug for til at håndtere de følelser ordblindheden bringer frem.
Når vi har afsluttet mentorforløbet vil du opleve, at dit barn har et udgangspunkt for at se sig selv som meget mere end ordblind. Og at ordblindhed ikke betyder, at man er dum og doven. Derimod vil tankerne være rettet mod sine interesser, muligheder for at udvikle sig og succesoplevelser.
Men du får ikke:
- en færdig opskrift eller snuptagsløsning til at kurere ordblindhed
- en mappe med love og regler omkring ordblindhed med rettigheder og pligter som forældre til ordblinde
Vi fokuserer derimod på dit barns følelser omkring ordblindheden, og starter sammen en vedvarende ændring i dit barns måde at opfatte sig selv og sin ordblindhed på.
Jesper Sehested
Jeg har været ordblind i 36 år. De har ikke allesammen været positive.
Da jeg gik i folkeskolen, så jeg mig selv som anderledes og troede ikke på fremtiden.
En lærer sagde engang, at jeg skulle være kreativ.
(Men hvad betyder kreativ? Det tog mig lang tid at finde ud af…)
Hun havde ret i, at jeg ikke var god til bogstaverne. For i diktat i 9. klasse fik jeg 71 fejl ud af 92 mulige.
Jeg blev overtalt til at tage 10. klasse, og det år ændrede alt.
Ikke fordi jeg knækkende læse- eller stavekoden, men mit syn på mig selv og min ordblindhed ændrede sig markant. Jeg var jo “bare” ordblind! Og hva’ så!?
Det var i virkeligheden ikke ordblindheden, der begrænsede mig.
Men det var den historie, jeg fortalte mig selv og andre om hvad jeg kunne, og især ikke kunne.
Derfor skabte jeg en ny fortælling om mig selv.
En fortælling, der startede troen på en uddannelse, og som endte med en lang videregående uddannelse.
I de sidste otte år har jeg arbejdet med ordblindhed, følelser og adfærd i min egen virksomhed.
Her har jeg blandet andet skrevet bøgerne ‘Michael og Bogstavbjerget’ som er et værktøj til at snakke om ordblindheden, og ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’ til ikke-ordblinde, som vil have et indblik i ordblindes tanker, følelser og hverdag.
Desuden har jeg lavet onlinekurset ‘Støt dit ordblinde barn med at bruge hjælpemidler – så hjælpemidlerne kommer i brug i dag, i morgen…ja hver dag.’
Derudover har 15.000+ hørt mine foredrag ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’ og ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’, som jeg primært holder på skoler og biblioteker.
Er du, dit barn og jeres familie klar til at starte rejsen mod de positive tanker og succesoplevelser?
Du starter dit barns rejse mod et liv uden begrænsninger trods ordblindheden for en investering på 1000 kr. pr. time.
Jesper snakker med dit barn enten ansigt til ansigt, over telefon eller online.
Og du kan begynde med en uforpligtende snak (på cirka 15 min.) med Jesper om dit og dit barns behov over telefonen, hvis du ønsker det. Her finder I ud af, hvordan Jesper bedst kan støtte jer.
Grib telefonen nu! (Hvis du ikke allerede har den i hånden.)
Start mentorforløbet lige her
Kontakt Jesper på jesper@etlivsomordblind.dk eller 23 72 02 31.
Så aftaler I nærmere om hvornår det passer jer og hvordan Jesper kan hjælpe jer.
I aftaler også hvordan det første møde være og hvor lang tid det vil passe, fx. 1 time over telefonen eller 1 time ansigt-til-ansigt. Fysiske møder foregår i Dyssegård.
I kan enten aftale på forhånd, hvor mange gange vi skal mødes eller aftale det fra gang til gang.