Med ‘Lyt-Skriv-Tal’ synliggør du hjælpemidlerne via plakater og papkort.
Udover at minde eleverne om at bruge deres hjælpemidler, viser ‘Lyt-Skriv-Tal’ også alle elever på skolen, at det er helt naturligt for deres ordblinde klassekammerater at bruge hjælpemidler.
Lyt – Oplæsning og OCR * Skriv – Ordforslag * Tal – Tale-til-tekst
Det gør lidt ondt…
…i dit lærer-hjerte, at dine ordblinde elever ikke altid husker at bruge hjælpemidlerne, for du ved, at de kan bringe eleverne til et højere fagligt niveau.
Hvis du kunne få dem til at bruge hjælpemidlerne, ville de blive mere selvhjulpne. Og det vil glæde dig og dine kollegaer, at I kan fokusere mere på at dygtiggøre eleverne frem for at minde dem om at bruge deres hjælpemidler.
Hjælpen til at minde eleverne om deres hjælpemidler er svær at finde.
Det værste er, at du kan fortælle eleverne (og lærerne igen og igen), år ud og år ind, om fordelene ved at bruge hjælpemidlerne, men lige lidt hjælper det. De glemmer dem ofte.
Hjælpen er her nu
Det bedste er, at du (og dine kollegaer) kan minde eleverne om at bruge hjælpemidlerne uden at løfte pegefingeren over for eleverne.
Du gør hjælpemidlerne til en naturlig del af undervisningen (for alle)
Det er som en note eller kryds på hånden, at ‘Lyt-Skriv-Tal’-plakaterne og -papkortene viser eleverne, at deres hjælpemidler kan gavne dem både i dansk, engelsk, matematik, og mange andre fag.
Samtidig bliver hjælpemidlerne en naturlig del af undervisningsmiljøet på jeres skole, når de er synlige for alle elever. Det hjælper de ordblinde til ikke at føle sig anderledes.
‘Lyt-Skriv-Tal’-plakater og -papkort hjælper dig til:
- at gøre hjælpemidlerne synlige, så eleverne husker på at bruge dem
- at vise eleverne, at hjælpemidlerne er til gavn for dem
- at du (og dine kollegaer) kan bruge undervisningstiden på at udvikle eleverne fagligt frem for at høre på undskyldninger fra eleverne
‘Lyt-Skriv-Tal’ er for dig, som ønsker at dine ordblinde elever bruger hjælpemidlerne. Du ønsker samtidig at:
- dine ordblinde elever bliver mere selvhjulpne i alle fag
- hjælpemidlerne bliver synlige og et naturligt element i undervisningen på jeres skole
- du (og dine kollegaer) ikke skal bruge negativ energi på at minde eleverne om hjælpemidlerne
‘Lyt-Skriv-Tal’ er dit hjælpemiddel
Plakaterne og papkortene synliggør hjælpemidlerne. På den måde, som passer bedst på jeres skole, minder du (og dine kollegaer) jeres ordblinde elever om at bruge hjælpemidlerne i hele skoletiden.
I vil opleve at flere elever husker at bruge des hjælpemidler.
Samtidig bliver dine kollegaer også mindet om hjælpemidlerne (hvis de skulle have glemt, at de kan hjælpe eleverne til også at blive mere selvkørende i deres fag.)
Jesper Sehested
I min tid i folkeskolen var jeg absolut ikke fan af at læse og stave. Det viste sig tydeligt i diktat i 9. klasse, hvor jeg fik 71 fejl ud af 92 mulige.
Jeg havde godt nok hjælpemidler, som kunne give mig mulighed for at følge med i timerne.
Mine lærere fortalte mig gang på gang, at jeg skulle brug dem. På den måde kom de til at give mig og mine udfordringer mere fokus i timerne, end jeg synes var sjovt.
Det var også som om, de forsøgte at fikse mig og min ordblindhed. Jeg fik bare at vide, at jeg skulle bruge dem, men dengang havde jeg ærligt talt svært ved at se, hvad der var smart ved dem.
Lærernes gentagelser om at bruge hjælpemidlerne hjalp mig derfor ikke. Det var derimod med til at bygge en mur op hos mig omkring brugen af dem.
Gør hjælpemidlerne synlige, så de ordblinde ikke føler sig anderledes med ‘Lyt-Skriv-Tal’
Jeg har udviklet ‘Lyt-Skriv-Tal’, så alle lærere kan gøre hjælpemidlerne synlige uden, at det bliver fyldt af formaninger over for eleverne.
Samtidig kan synligheden af hjælpemidlerne gøre det mere naturligt hos alle elever, at nogle af klassekammeraterne har brug for hjælpemidlerne.
Det savnede jeg da jeg gik i folkeskole. At mine kammerater ikke så mig som anderledes.
Mit håb er at du sammen med dine lærerkollegaer kan bruge plakaterne og papkortene til at minde jeres ordblinde elever på at bruge hjælpemidlerne og deres klassekammerater bakker dem op, så det bliver læring der er i fokus.
Men det er vigtigt at huske på, at hjælpemidler kan ikke fikse ordblindheden. Eleverne skal kunne se at de er smarte og gør ting lettere for dem.
Jeg hjælper ordblinde til at overkomme deres udfordringer med ordblindhed og hjælpemidler
I de sidste otte år har jeg arbejdet med ordblindhed, følelser og adfærd i min egen virksomhed. Her har jeg blandet andet skrevet bøgerne ‘Michael og Bogstavbjerget’, som er et værktøj til at snakke om ordblindheden, samt ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’ til ikke-ordblinde, som vil have et indblik i ordblindes hverdag.
Jeg har indtil videre også holdt foredrag for 20.000 elever, lærer, forældre og bedsteforældre. Både om at overkomme livets udfordringer som ordblind med foredraget ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’, og om at leve med ordblindhed og hjælpemidler i folkeskolen med foredraget ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’.
Få fingrene i dit hjælpemiddel…
For en investering på 499 kr. (plus porto) kan du hjælpe jeres ordblinde elever til at blive mere selvkørende i undervisningen.
Du kan købe LST-plakaterne og – papkortene i to forskellige pakker, så den passer til jeres skole.
Lille pakke
- 9 plakater (3 stks plakater af hvert motiv)
- 75 papkort (25 stks papkort af hvert motiv)
499 kr. plus porto
Stor pakke
- 18 plakater (6 stks plakater af hvert motiv)
- 150 papkort (50 stks papkort af hvert motiv)
799 kr. plus porto
Dine forsøg på at hjælpe dine ordblinde elever kan føles, som skønt spildte kræfter, når du kan konstatere, at de ikke bruger hjælpemidlerne.
Ved at investere i ‘Lyt-Skriv-Tal’ konverterer de spildte kræfter til tid, som du og dine kollegaer kan bruge på at gøre jeres elever fagligt stærkere.
Send en mail med EAN-nummer
Når du har sendt din bestilling afsted med EAN-nummer, adresse og pakkestørrelse på mail til signe@etlivsomordblind.dk eller betalt direkte via linket nedenfor, så pakker og sender vi plakaterne og kortene til jer.
I skal blot glæde jer til at modtage pakken og gøre klar til, hvor plakaterne hænge og hvordan papkortene skal bruges hos jer.