Foredraget, som giver alle lærere den vigtigste viden om ordblindhed og læse- og skriveteknologien
Du bruger din tid som læsevejleder på at hjælpe dine ordblinde elever med både at få styr på bogstaverne og læse- og skriveteknologien. Den tid som er tilbage vil du gerne bruge på at hjælpe dine kollegaer, så de også kan støtte eleverne i deres timer.
Men det ærgrer dig, at de ordblinde elever endnu ikke får brugt læse- og skriveteknologien i alle fag.
Nogle gange tænker du måske oven i købet, at dine kollegaer godt kunne gøre (bare) lidt mere for at støtte eleverne med at bruge læse- og skriveteknologi i deres timer. Det er selvom du og alle andre godt ved, at alle dine kollegaer også skal bruge mange kræfter på at opfylde elevernes læringsmål i deres fag.
Og alle lærere har måske fået undervisning i de programmer, som I bruger på jeres skole. Men dine kollegaer bruger ikke programmerne ofte nok, så de ender i glemmebogen.
Det kunne være en stor lettelse for dig og dine kollegaer, hvis I kunne knække ‘LST-koden’. Det vil skabe undervisning med fokus på udvikling af jeres ordblinde elever, og ikke på alt det, som de ikke kan.
Foredraget ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’ ændrer alle lærernes tilgang til jeres ordblinde elever og LST
Når alle lærerne har hørt foredraget, vil de forstå hvordan tanker og følelser spiller ind på jeres ordblinde elevers adfærd og lyst til at bruge læse- og skriveteknologi.
De vil samtidig få en let og enkel tilgang til at støtte eleverne med at bruge læse- og skriveteknologi i alle fag.
Kort sagt vil foredraget give jer et grundlag for at skabe et fællesskab blandt lærerne:
- som tager udgangspunkt i elevernes behov for støtte, og ikke læse- og skriveteknologien
- hvor alle lærere forstår de ordblindes følelser og læse- og skriveteknologiens fire grundlæggende funktioner
- med fokus på læring og udvikling af alle elever i alle fag
Sagt med andre ord: Læse- og skriveteknologien vil komme op af tasken og blive brugt!
“Tak for et helt fantastisk godt foredrag på vores skole. Det var en fornøjelse. Det vi bl.a. trængte til var, at én kunne trænge igennem til de kolleger, som ikke mener det er deres problem og som fortsat fejlagtigt tror, at ordblindhed kun er dansklærerens problem – det gjorde du. Trængte igennem og satte tanker og drøftelser i gang.”
“Det har været meget interessant og lærerigt at høre Jespers historie. Vi er blevet mindet om, at eleverne vil fortælle os noget gennem deres opførsel, og at med de rigtige hjælpemidler kan ordblinde nå ligeså langt som andre. Jesper er en dygtig, ærlig og humoristisk fortæller.”
“Det var givende at høre om udfordringerne ved ordblindhed fra et andet perspektiv end lærerperspektivet. Det var der brug for.”
“Foredraget gav en fornemmelse af, en samhørighed som skole, hvor vi i fællesskab sætter fokus på at mestre, og det at tage kampen op med det, som man synes er svært.”
Foredraget er for alle lærere
Alle lærer, som har ordblinde elever i deres klasser, men ikke har dansk som fag, vil få glæde af, at få nye perspektiver på ordblindhed og læse- og skriveteknologi fra en ordblind, som har oplevet udfordringerne med bogstaverne i sin egen skoletid.
Det er ikke alle lærernes hovedopgave at vide alt om ordblindhed og læse- og skriveteknologi. Dine kollegaer skal derimod klædes på til at støtte jeres ordblinde elever i alle fag uden at blive eksperter. Foredraget er derfor oplagt på jeres pædagogiske dage og lignende.
Foredraget er for alle lærere i folkeskolen, gymnasier, ungdomsuddannelser og andre lærere, som underviser ordblinde elever.
Foredraget byder på indsigt, humor og nye perspektiver
I får indsigt i, hvordan det er at være den elev, som skal trække læse- og skriveteknologien op af tasken i mens klassekammeraterne drøner afsted med at løse opgaver.
Samtidig går I fra foredraget med et smil på læben, positive fortællinger og nogle håndgribelige pointer, som alle lærere kan bruge til at blive gode til at støtte jeres ordblinde elever.
Endvidere får I et indblik i udfordringerne som ordblind på et praktisk plan fra en person, som selv har prøvet at skulle liste hjælpemidlerne op på bordet og har gjort adskillige krumspring for at ‘glemme’ dem derhjemme.
Jesper Sehested overkom sin modstand mod LST
Jesper er ordblind og havde stor modstand mod at bruge læse- og skriveteknologien i folkeskolen.
Først som 28-årig forstod han, hvad han fik ud af at bruge læse- og skriveteknologien, da han lavede sin egen hjemmeside Etlivsomordblind.dk.
I de sidste ti år har Jesper arbejdet med ordblindhed, følelser og adfærd i sin egen virksomhed. Jesper er blandet andet været medforfatter til bogen ‘Det er bare 4 funktioner – det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi’ sammen med sin partner Signe Thuesen.
Jesper har også selv skrevet andre bøger med fokus på at få sat ord på tanker og følelser, når bogstaverne driller. Det er blandt andre bogen ‘Michael og Bogstavbjerget’, som er et værktøj til at snakke om ordblindheden, samt ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’ til ikke-ordblinde, som vil have et indblik i ordblindes hverdag.
Jesper har indtil videre også holdt foredrag for +25.000 elever, lærere, forældre og bedsteforældre. Både om at overkomme livets udfordringer som ordblind med foredraget ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’, og om at leve med ordblindhed og læse- og skriveteknologi i folkeskolen med foredraget ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser, hvad de kan i alle fag’.
Foredraget ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser, hvad de kan i alle fag’ handler om, hvordan man som lærer støtter sine ordblinde elever med brugen af læse- og skriveteknologi samt de følelser og den adfærd, der er forbundet med at skulle bruge læse- og skriveteknologi. Jesper tager udgangspunkt i sine egne erfaringer og viden om læse- og skriveteknologi og ordblindes udfordringer.
Ring til Jesper nu…
…så kan han fortælle mere om foredraget, I kan aftale et tidspunkt eller I kan vende de argumenter, du har brug for overfor din leder til at kunne booke foredraget.
Prisen på foredraget afhænger blandt andet af antallet af tilhørerer og transporttid. Når du ringer kan Jesper også give dig en pris.
Ring til Jesper i dag på 23 72 02 31
Du er også velkommen til at skrive til jesper@etlivsomordblind.dk
Ved at investere i foredraget skaber du og dine kollegaer et hold, hvor I alle bliver gode til at støtte jeres ordblinde elever.
Foredraget foregår på jeres skole, når det passer i jeres skemaer.
Det varer halvanden time, hvor der også er plads til spørgsmål og refleksion, som bringer jer videre til at kunne danne jeres fællesskab om udviklingen af jeres elever.
Når du har aftalt tidspunkt for foredraget, så er der kun tilbage at finde mikrofonen, gøre skærmen klar og stille stolene frem.
“Ordblindhed er “blot” en af mange forskellige udfordringer man som elev kan have. Det vigtigste er, at man som klasse og skole står sammen om hinandens udfordringer og hver især er med til at skabe en kultur, hvor forskelligheder hilses velkommen.”
“Et fantastisk foredrag der giver mig som lærer et unikt indblik i et menneskes oplevelse af at være ordblind. Et absolut ‘must’ for alle os der underviser. Tak…”
“Oplægget var en stor øjenåbner.”
“Du leverede en god blanding af fakta og personlig erfaring.”
“Det gav noget man kunne tage direkte med ind i sin hverdag som lærer.”
“Et godt billede af hvad man som lærer eller pædagog også kan have af indflydelse på en elev.”
Har afholdt foredrag for blandt andre:
Antvorskov Skole*
AOF Gladsaxe
Auraskolen
Bellahøj skole
Biblioteket i Herning
Bordings Friskole
Borgerskolen
Brattingsborgskolen
Brønderslev Bibliotek
Brørupskolen
Campusskolen Ringsted
Center for dagtilbud og skoler i Ishøj
CFU Nord
CPH 2019 – Conference on Literacy
Dueholmskolen
Ebeltoftskole
Egtved Skole
Ellebjerg skole
EUC Nordvest
FGU Haderslev
FGU Holbæk
FGU Rødekro
FGU Syd- og Vestsjælland
FGU Tønder
Firkløverskolen
Fortunaskolen
Forældrenetværket i Frederiksværk
Fourfeldtskolen
Frederiksberg VUC & STX
Fælleshåbsskolen
Gentofte Hovedbibliotek
Gladsaxe Pædagogiske Videncenter
Global Dignity Boys
Halsnæs Kommune Jobcentret
Hanebjerg skole
Havdrup Skole
Hedensted Bibliotek
Hellevad Børneunivers
Helsinge Bibliotek*
Helsingør Ungdomsskolen 10. klasse
HF & VUC FYN
Hjørring bibliotek
Holbæk Bibliotek*
Holbæk skole – Afd. Absalon og Afd. Bjergmarken
Holmegaardskolen
Holstebro bibliotek
Hotherskolen
Hovedstadens Ordblindeskole
IT Leders netværk
Johannesskolen
Kastanievej Efterskole
Kerteminde Byskole
Kibæk skole
Kildedamsskolen
Klostermarksskolen
Kragelund Efterskole
Kroggårdsskolen
Køge lille skole
Landsforeningen af Læsepædagoger (Munkebjergkonfercnen)
Mariager skole*
Nislevgaard efterskole
Nordagerskolen
Nordvangskolen
Odense Kommune
Ordblindedag på Bymarkskolen
Ordblindedag på Mors for 4.-6. klasse
Ordblindedage i Greve
Ordblindedage på Mors for 7.-9. klasse
Petersmindeskolen
Pilegårdsskolen
Poulstrup Friskole og Børnehus
Ringkøbing skole
Rågelund Efterskole
Sakskøbing Skole
Salling Efterskole
Sankt Joseph skole
Sdr. Bjert centralskole
Sdr. Omme skole
Seden Skole
Silkeborg Kommune – Pædagogisk Praksis og Læring
Sjælsøskolen
Skelgårdsskolen
Smidstrup Skærup Skole
Social & Sundhedsskolen Hernings
Solbjergskolen
Sophienborgskolen
Sophieskolen
St. Magleby Skole
Stevns Bibliotekerne
Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle GF1-elever
Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle lærere
Sønderborg Kommune
Søndre Skole
Tallerupskolen
Thy-Mors HF & VUC
Tradium
Tølløse skole
UBK Frederikssund
UngdomsCenter Vejle
Unge i Beredskabet
Varde Bibliotek
Vrigsted Efterskole
VUC Lyngby
Øster Jølby skole
Aabenraa Bibliotek
Aalborg Bibliotekerne*
Aalborg PPR – Den Mobile Indsats
Århus Tech