Foredraget viser jeres elever, at det er muligt at blive forfatter selvom man får 71 fejl i diktat i 9. klasse, hvis man kæmper for det.
Det er særligt relevant for de elever, som enten mangler indre motivation, er fagligt udfordret, er skoletrætte, ikke kan se hinandens styrker, eller tror, at kun høje karakterer er vejen til et succesfuldt liv.
Du har verdens dejligste elever, MEN…
Du arbejder med at få det bedste ud af dem, men de ser ikke potentiale i sig selv og hinanden på samme måde som dig.
Til tider er det frustrerende, at dine elever:
- er skoletrætte og er et forstyrrende element for dig og resten af klassen
- har svært ved at se, at de er gode til noget – når bogstaverne (eller andre ting) ikke vil, som eleverne vil
- er bange for at lave fejl, og vil hellere gemme sig eller skaber uro i klassen
- tror at topkarakterer er det eneste, der kan bringe dem frem til et godt liv
- ikke altid er gode til at se hinanden som ligeværdige kammerater, fordi nogle af dem er gode til skolefagene, mens andre ikke er.
Kort sagt leder du forgæves efter en holdbar måde, at:
- få jeres elever til at blive bedre klassekammerater
- give dem, som har det svært med skolen tro på, at det er muligt at få uddannelse
- vise dem, som er bange for at lave fejl, at det ikke er farligt, og at lutter 12-taller i skolen ikke gør én lykkelig.
Hvis du kender det, så synes du måske også, at det til tider kan være svært at få dine kollegaer til at se elevernes potentialer både som individer og som samlet klasse.
Det er samtidig svært at presse mange sociale og motiverende aktiviteter ind i undervisningen, når de faglige undervisningsmål også skal opfyldes.
Du står måske oven i købet også med forældre, som ikke ved, hvad de skal gøre for at hjælpe deres børn, som har svært ved skolefagene. Og du har ikke ressourcer til at give netop deres barn al fokus i din undervisning.
Det stopper nu!
Med Jesper Sehesteds elevforedrag får du, dine elever (og kollegaer) en fortælling, som sætter gang i elevernes lyst til at udforske egne styrker. Samtidig ser eleverne, at det er muligt at fjerne sine egne begrænsninger for at få uddannelse og opnå sine drømme.
Du skaber åbenhed om fejl og udfordringer
Med udgangspunkt i sit eget liv som ordblind fortæller Jesper Sehested jer om, hvordan det er at have svært ved at passe ind i skolen. Og om hvordan det er muligt at finde sine egne veje og strategier til at få uddannelse.
Jesper viser dine elever at:
- åbenhed om udfordringer baner vejen til uddannelse
- udfordringer ikke skal begrænse en i, at opnå det man gerne vil, hvis man tager små skridt hele tiden
- fejl ikke er farlige, men de kan være sjove og lærerige.
Du ændrede perspektivet for de unge ordblinde. Tabuet blev brudt, de var ikke alene.
Foredraget er for dig, som gerne vil ændre dine elevers syn på deres fremtid
Du er lærer på en folkeskole, efterskole eller ungdomsuddannelse (fx FGU, EUX, EUC og EUD) og har elever som bl.a.:
- føler sig anderledes og uden for fællesskabet
- er skoletrætte og ser skolen som kedelig
- mangler tro på, at det er muligt at blive god til noget
- mangler indre motivation
- ikke kan se, at man kan lære på forskellige måder
- er opgivende på deres fremtidsmuligheder
- er bange for at lave fejl
- tror, at det kun kan lade sig gøre at blive succesfuld ved at få 12-taller i skolen
- ikke ser deres mindre fagligt dygtige klassekammerater som ligeværdige, eller ser dem selv som mindreværdig, fordi de ikke får høje karakterer.
Og du vil gerne skabe åbenhed om dine elevers udfordringer på jeres skole, og i jeres forældre- og ordblindenetværk.
Er du bibliotekar?
Vil du gerne skabe åbenhed om og indsigt i et liv som ordblind, så vil Jesper Sehesteds foredrag også kunne bringe positive tanker og forståelse om ordblindhed på dit bibliotek.
Holbæk Bibliotek og over 100 gæster havde fornøjelsen af Jesper, som fortalte om sin ordblindhed. Jesper har en evne til, fra første øjeblik, at fastholde og underholde sit publikum med sin personlige historie. Jespers foredrag var sprudlende, meget underholdende og med en positiv og optimistisk indgang til livet.
Med humor og lune leverede Jesper et super professionelt og veltilrettelagt foredrag.
Tilhørerne var meget begejstrede og gik derfra med større viden omkring ordblindhed og ikke mindst en følelse af, at alt kan lade sig gøre – også selv om man er ordblind.
Når I har hørt foredraget vil dine elever se positivt på deres egne fremtidsmuligheder. Og ikke mindst få øjnene op for hinandens forskellige evner både inden- og udenfor klasselokalet.
Jesper Sehested
Jeg har været ordblind i 38 år. De har ikke allesammen været positive, for da jeg gik i folkeskolen, så jeg mig selv som anderledes og troede ikke på min fremtid.
I diktat i 9. klasse fik jeg 71 fejl ud af 92 mulige.
I 10. klasse fik jeg dog troen på at uddannelse var mulig. Ikke fordi jeg knækkende læse- eller stavekoden, men fordi mit syn på mig selv og min ordblindhed ændrede sig markant.
Det var i virkeligheden ikke ordblindheden, der begrænsede mig i at opnå mine drømme for fremtiden. Men det var den historie, jeg fortalte mig selv og andre om, hvad jeg kunne, og især ikke kunne.
Jeg har siden gennemført en ungdomsuddannelse og en videregående uddannelse.
I de sidste otte år har jeg arbejdet med ordblindhed, følelser og adfærd i min egen virksomhed. Her har jeg blandet andet skrevet bøgerne ‘Michael og Bogstavbjerget’, som er et værktøj til at snakke om ordblindheden, samt ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’ til ikke-ordblinde, som vil have et indblik i ordblindes hverdag.
Mit foredrag ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’ handler om, hvordan man overkommer sine udfordringer med udgangspunkt i mit eget liv som ordblind. Foredraget er indtil videre hørt af over 22.000+ elever, lærer, forældre og bedsteforældre.
Jeg har min træfigur ‘Bogstavbjerget’ med til foredrag, hvor alle ordblinde kan skrive deres navn på bagefter. Det gør det fleste, over 2.700 ordblive har gjort det. Selv dem ingen troede ville gøre det.
Efter et foredrag kom en lærer op til mig og fortalte om hendes to elever, som på ingen måde ville sige åbent, at de var ordblinde.
Hun havde ikke troet, at de ville skrive sig på ‘Bogstavbjerget’. Men hvem var forbi og skrive sit navn på efter foredraget?
Det var de to elever. Helt af sig selv.
Det varmede mit hjerte, at de to elever havde fået lyst til at stå frem og tage et vigtigt skridt på rejsen mod at acceptere ordblindheden.
Ring til Jesper nu…
…så kan han fortælle mere om foredraget, I kan aftale et tidspunkt eller I kan vende de argumenter, du har brug for overfor din leder til at kunne booke foredraget.
Prisen på foredraget afhænger blandt andet af antallet af tilhørerer og transporttid. Når du ringer kan Jesper også give dig en pris.
Ring til mig i dag på 23 72 02 31
Du er også velkommen til at skrive til jesper@etlivsomordblind.dk
Ved at investere en time i foredraget skaber du glade elever med positive tanker og en bedre klassedynamik, som vil skabe fokus på din undervisning frem for uro i klassen.
Foredraget varer typisk en time, hvor der er mulighed for efterfølgende spørgsmål fra tilhørerne.
Jesper tilpasser foredraget til dine tilhørere. Uanset om det er for
- hele din skole (4. til 9. klasse)
- hele din ungdoms- eller erhvervsskole
- for mellemtrinet eller udskolingen
- ordblinde elever
- eller elever og deres forældre
Vil du overbevise din leder om, at I skal investere i foredraget, så læg denne flyer på din leders skrivebord.
Når du har aftalt et tidspunkt for foredraget, så er der kun tilbage at finde mikrofonen og stille stolene frem til foredraget.
Foredrag for ordblinde
Foredraget er også velegnet til forældrearrangementer, hvor både ordblinde elever og deres forældre får indblik i livet som ordblind. De får en ny fælles forståelse af de udfordringer og muligheder, som børnene står overfor.
Er du ikke overbevist endnu om, at du skal booke foredraget ’71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’?
Så læs her, hvad blandt andre lærere, læsevejledere, læsekonsulenter, skoleledere og bibliotekarer synes om foredraget. Tag dig god tid, for der er mange udtalelser.
“Sikke en øjenåbner det har været for mange af os at høre Jesper fortælle om, hvordan hans rejse som ordblind har været indtil nu.
Foredraget var nærværende, motiverende og uden tvivl en stor inspiration for vores elever til at bestige deres eget bogstavbjerg.”
“Jesper formåede at formidle i øjenhøjde og vores elever var optaget i alle 60 minutter, efterfølgende har elever tilkendegivet, at de har følt sig set og anerkendt! Et vigtigt skridt på vejen til at forstå, at vi alle sammen kæmper med noget, – men som Jesper siger, hvis det tages i mindre bider, er det til at komme igennem.”
“To gange har jeg nu haft fornøjelsen af at høre Jespers oplæg: først ved global Dignity for Boys i 2018 og senest for vores ordblinde børn med forældre. Begge gange har tilhørerne været tryllebundet, når Jesper med humor og personlige beretninger har fortalt om, hvordan hans liv som ordblind har været en vild og spændende rejse.
Tak for indsigten. Det giver bestemt inspiration til at udforske mere og rejse videre”
“Ærligt, fængende og med god humor! Jesper formåede at videregive både af sine oplevelser med ordblindhed, følelser og kreative strategier for at overleve i en uoverskuelig verden.
Eleverne lyttede intenst! God brug af billeder og en levende formidling!”
“… Jesper tager i sit oplæg udgangspunkt i egne oplevelser som ordblind og i sin egen vej gennem uddannelsessystemet og til at stå som forfatter og oplægsholder i dag. Jesper har en fantastisk evne til at formidle og fange tilhørerne og giver samtidig mulighed for, at børn og unge med ordblindhed kan spejle sig i hans oplevelser. Vores oplevelser er alt i alt, at det var en virkelig god, nærværende og givende oplevelse at have besøg af Jesper.”
“Jesper holdt 4 foredrag her på Mariager skole: For forældre, for alle vores klasser og for lærergruppen. 8 ordblinde forældre tog mod til sig og skrev deres navne på ”Bogstavbjerget”, børn i læsevanskeligheder og alle andre børn hørte om kampen for at bevare selvværdet og hvordan det at spørge om hjælp er den bedste hjælp, man kan give sig selv, og i lærergruppen var det især budskabet om livet efter skolen og om ikke at skulle være perfekt, der gjorde indtryk. Vi har alle et rigt liv at leve, både med og uden læsevanskeligheder og ordblindhed.”
Et super interessant foredrag om det at være ordblind. Men ligeså meget et foredrag om at overkomme udfordringer, problemer og alt det der er svært, samtidig med at man bare gerne vil være sej og cool. Eleverne på Kastanievej efterskole fik en masse med sig. Både ordblinde og ikke ordblinde.
“Vi takker for et helt fantastisk foredrag. Det var sjovt og spændende, men også lærerigt at være med på din rejse. Og det gælder både elever og lærere, der var med til foredraget. Nogle kunne genkende sig selv, og andre blev klogere på deres klassekammeraters eller elevers udfordringer.”
“De ordblinde fik en god snak i forbindelse med dit besøg, og især dét at det ligesom blev synligt for alle, og at vi satte ord på det – ved hjælp af dig – var noget, der gjorde indtryk på flere af eleverne. En ting er, at kammeraterne i klassen kender til deres ordblindhed, men pludselig blev det synligt for alle.”
“Et spændende og interessant foredrag, som fik os til at sætte pris på de hjælpemidler og lærere, vi har i dag. Det var spændende og inspirerende at høre om, hvordan forskellige personer bruger hjernen forskelligt i forhold til skolearbejdet. Og sejt, at du er blevet forfatter i dag. En elev sagde simpelthen: ”Jeg kunne bruge det hele!””
“Jeg fik en indsigt i, hvad der foregår i hovedet på en elev, som har svært ved næsten det hele. Hvor meget det betyder for den enkelte elev, at læsningen er på plads, og det vigtigste er nok at få et indblik i den frustration som foregår inde i hovedet på eleven. Et super indspark i en verden der ellers er meget tabu-belagt, i de voksnes verden.”
“Et levende og personligt foredrag, som især udskolingseleverne fik meget ud af. De største fik bl.a. øjnene op for, at de selv skal gribe til handling for at udvikle sig.”
“Mine elever var meget begejstrede og glade for at have oplevet dit foredrag.”
“… Jesper Sehested holdte et oplæg på 50 min for eleverne om hans egen historie som ordblind. Oplægget var fagligt godt og vedkommende for målgruppen. Jesper var god til at fange eleverne med både alvorlige og sjove historier undervejs.”
Jespers oplæg var til børn og forældre, og det gav gode vinkler på, hvad det vil sige at være ordblind både som barn og ungt menneske.
Jesper formår at gøre sit oplæg både interessant, medrivende og humoristisk.
“Jeg var ret vild med ham. Han var seriøs og humoristisk på samme tid og jeg syntes at han formåede at møde vores elever i øjenhøjde. Selv fik jeg meget ud af hans oplæg. Udover et godt indblik i hvordan verden ser ud (eller kan se ud) for en ordblind, blev jeg også opmærksom på hvor forskelligt eleverne kan lære, og at ikke alle nødvendigvis får lige meget ud af at både høre se, røre, og skrive. En stor applaus til ham!”
“Jesper giver de ordblinde en stemme. Han viser dem en vej, som gennem hårdt arbejde og modet til at bede om hjælp kan føre dem lige præcis derhen, hvor de gerne vil.”
“Hvor var han bare utrolig sympatisk. Det slog mig hvilken ro der var i salen, ALLE lyttede. Super oplæg til alle unge der har udfordringer af den ene eller anden art.”
“Det var spændende, fordi han var modig til at fortælle hvad der var sket i hans liv.”
“Der har været mange positive tilkendegivelser både fra elever, kolleger og forældre!
Din hudløse åbenhed fangede rigtig mange af børnene, og en forældre har tilkendegivet, at de efterfølgende havde en god snak derhjemme, om de udfordringer man har som ordblind.
Vi kan varmt anbefale andre et foredrag fra dig.”
“Et interessant og vigtigt indblik i de vilkår man som ordblind lever med. Jesper var god til at få vist børnene, at de langt fra er alene i verden med ordblindheden. Dette synliggjordes på fineste vis med bogstavbjerget med de mange navne på”
“En personlig, engagereret og humoristisk fortælling om et liv som ordblind. Jesper fortæller fra barnsben, turen gennem folkeskolen og til hvor, han står i dag.
En vigtig pointe i hans foredrag er, at man skal være åben omkring sin ordblindhed. Det var først, da han selv var det, at han opdagede, at folk faktisk gerne vil hjælpe.”
“Tusind tak for et fantastisk foredrag – du gjorde virkelig en forskel for mange børn og voksne.”
“Med smittende energi og positiv tilgang fortalte Jesper sin egen historie, om udfordringerne men nok så vigtigt også om at være åben om sit handicap og at holde fast i, at ordblindheden ikke skal stå hindrende i vejen.
Jesper er så meget til stede i sin fortælling og formår at holde fast i den positive vinkel. Det indgyder mod og energi hos tilhørerne.
Tak til dig Jesper for inspirerende oplæg. Og tak for din måde at være i rummet.”
Jespers holdt sit veloplagte og interessante foredrag for en blandet gruppe af elever, forældre og medarbejdere. Alle fik noget med sig! Pointerne som tilhørerne bl.a. har hørt er, at det er muligt at finde sine egne gode strategier.
Formidlet autentisk af Jesper, blev vi alle smittet af hans positive humør og anerkendende fighter-vilje. Alt i alt gav det mening, og mod på at fortsætte med at øve og lære, for både børn og voksne.
“Alt det Jesper fortalte, kunne jeg genkende i min egen dreng. Det var bare så godt, man blev bare så glad, over at det kan lykkedes, selv om man syntes som forældre at det er en hård kamp.”
Jesper du holder et fantastisk foredrag med alvor og humor, vil varmt anbefale dig til andre. Fortsæt dit gode arbejde.
“Det var megafedt, på den måde han forklarede det på. Jeg kunne se mig Selv i Jesper. Det var sjovt at man kunne skrive sig på figuren, som jo var forsiden på hans bog.”
Jespers oplæg var fyldt med inspirerende, humoristiske og rørende historier om det at være ordblind. Et oplæg, der gav ting til eftertanke for både børn og voksne.
“Hørte Jesper igår – Det var godt og man kunne hurtigt sætte sig ind de forskellige følelser som man dagligt møder hos ens egen søn”
Fedt at høre om. Jesper fortalte levende, og det minder om hvordan jeg selv har det med skolen.
For andet år har Jesper Sehested Været tale ved Global Digniyt Boys, som er en event for 700 teenagerdrenge , Det er altid inspirerede at hører Jesper og ikke mindst ser hvordan drengen reager, især dem der også er ordblinde. Når han fortæller at selv er ordblind og har udgivet to bøger.
Han er med til at give håb, at man kan hvad man vil selv om man er ordblind. Global Digniyt vil gerne takke Jesper for hans deltagelse, og at han er med til at skabe værdighed.
“Gennem sit oplæg gav Jesper vores brandkadetinstruktører mange små aha-oplevelser omkring, hvordan de i fremtiden bedre kan støtte børn og unge med ordblindhed. Hans oplæg var meget inspirerende, lærerigt og ærligt.
Det havde en stor betydning at kunne få lov til at stille alle de ’dumme’ spørgsmål, som man ellers nogle gange brænder inde med, fordi man ikke tør stille dem af frygt for at såre en person.”
Tak til Jesper for et sjovt og tankevækkende indblik i, hvor udfordrende en hverdag som ordblind kan være.
Med sine gode pointer fik han samtidig slået fast, at ordblindhed ikke behøver at være en hindring for, at man kan udleve sine drømme.
Jespers engagement og åbne facon gjorde det til en rigtig god oplevelse for både børn og voksne.
Et super godt indslag på Holstebro Ordblindefestival.
Jesper var en utrolig levende og motiverende foredragsholder, som fortalte om ups and downs igennem livet, erfaringer og effekter, som gør det lettere at være ordblind. Jesper havde 100% fokus på mennesket bag ordblindevanskelighederne, følelser og tanker bag, når det med bogstaverne driller. Jeg vil på det kraftigste opfordre til et foredrag med Jesper Sehested.
Mange tak for et både humoristisk, inspirerende og lærerigt foredrag. Du talte både så det vedrørte elever, forældre og personale, hvilket betød, at alle gik berigede derfra og havde fået tankerne sat igang omkring de problemstillinger man kan stå i som ordblind. Særligt dine 3 hurtige pointer vil vi tage med os!
Vi havde Jesper på besøg til en temaaften for ordblinde elever og deres forældre i Ishøj. Jesper fortalte åbent og ærligt om sit liv som ordblind og afsluttede sit oplæg med en lille workshop, hvor tilhørerne diskuterede forskellige dilemmaer med udgangspunkt i bogen “Michael og Bogstavbjerget”. Både børn og forældre deltog engageret i temaaftenen, og Jesper fik mange af børnene til at sætte ord på deres tanker omkring ordblindhed. Det var en rigtig positiv aften.
“Det var et fantastisk godt foredrag og jeg har fået mange positive tilbagemeldinger fra både børn og voksne.
Jeg har en dreng i 5. klasse, som er meget ordblind. Han sagde, at efter han har hørt dit foredrag, så ved han at han både kan og vil få en uddannelse – ja, måske endda flere uddannelser.”
Tirsdag den 17. april afholdt Solbjergskolen det årligt tilbagevendende netværksarrangement for ordblinde elever og elever i andre læse- og skrivevanskeligheder og deres forældre. Vi havde besøg af Jesper. Det var en rigtig god og stærk oplevelse at høre om Jespers oplevelser som ordblind, og stort set alle vores elever kunne genkende sig selv i Jespers historie. Jesper havde gode indlæg i den efterfølgende debat, hvor både elever og forældre deltog aktivt.
Jesper sluttede vores temaaften om ordblindhed af med en levende, humoristisk og positiv fortælling om det at være ordblind i skole og uddannelsessystem.
De 120 deltagere gik hjem med en livsbekræftende forståelse af, at positiv tilgang, tålmodighed, ihærdighed og ikke mindst tro på sig selv er vejen frem.
Jesper er et lysende eksempel på, at ordblindhed ikke er en hindring for succes.
Tak for dit besøg. Det var en god oplevelse, hvor eleverne i 55 min. var opmærksomme og lyttede med interesse. Det blev tydeligt, hvor meget tålmodighed, du har haft i dine læringsprocesser, på trods af, at det også har været en sej og til tider hård omgang. Dine metoder var ganske interessante, og vi var glade for at høre at IT-værktøjet har hjulpet dig yderligere, da du kom igang med det.
I bibliotekets netværk for familier med ordblinde børn/unge fortalte Jesper sin egen personlige historie. Et ærligt men også underholdende indblik i hvad der havde været svært, men samtidigt en konstruktiv historie med vægt på hvordan Jesper havde lært at bruge andre personlige ressourcer til at gennemføre en videregående uddannelse. En motivation og tilgang til at tackle ordblindhed som er relevant for andre unge.
“Jeg synes, det var yderst relevant at få “elevperspektivet”. Jesper var meget livsbekræftende og vil være godt input for alle elever i udskolingen – ikke kun de ordblinde.
Viser at med vilje er der vej og det er der mange der kunne have godt af at se og høre et eksempel på.”
Et spændende og levende foredrag om ’Et Liv Som Ordblind’, som er vigtigt og vedkommende for alle; ordblind eller ej.
Jesper formåede at skabe nysgerrighed og åbenhed hos elever og lærere, og flere ordblinde børn har nu sat deres navn på Jespers Bogstavbjerg.
Skolen har nogle elever, der har udfordringer i forhold til at være ordblind. For at hjælpe de ordblinde elever har det pædagogiske personale læst om, hørt om, været på forskellige kurser, fået viden om forskellige hjælpemidler samt udarbejdet forskellige politikker. Alt sammen meget godt – MEN hvordan kan det opleves at være ordblind?
Dette fik vi en indsigt i, da vi havde besøg af Jesper. Det var et meget godt og indholdsrigt foredrag, hvor der ikke blev lagt skjul på, at det kræver en ekstra indsat og måske en omvej for at nå de mål, som man har, men det kan lade sig gøre. Jesper er en levende fortæller, der formår at få alle til at reflektere undervejs i foredraget.
Ingen tvivl om, at foredraget har haft en betydning i forhold til forståelsen af at være ordblind.
Denne gang var foredraget for voksne, elever vil helt sikkert også kunne få glæde af Jespers fortælling.
Krydret med personlige historier, gav Jesper et humoristisk og varmt oplæg til Global Dignity Boys. Jesper gav de 700 fremmødte teenagedrenge et bevis på, at man kan opnå alt hvad man vil, hvis man blot arbejder hårdt, spørger om hjælp og er tro mod sig selv. Så tak til Jesper for det utrolig inspirerende oplæg.
Jesper gav en levende, vedkommende og inspirerende fortælling om sin uddannelsesrejse som ordblind, der både satte tanker i gang og fik elever, lærere og forældre til at trække på smilebåndene. Vi vil helt sikkert invitere Jesper til at holde oplæg for vores unge mennesker igen!
Tak for et super ærligt og personligt oplæg. De elever jeg har mødt er dybt imponeret over din vej gennem uddannelsessystemet. ” Han kan se hvordan vi har det” sagde en enkelt. En anden sagde efterfølgende: “Det gør ikke så meget, at jeg ikke kan skrive på engelsk, sådan har Jesper det også” Tak fordi du stiller din person til rådighed – de har virkelig fået noget med sig fra dagens foredrag.
“… Jesper fortalte levende og nærværende om livet som ordblind og vejen gennem skole- og uddannelsessystemet med de buler og den hjælp, der har været undervejs. Han er i den grad en rollemodel, som de unge kan spejle sig i, når bogstaverne spænder ben.”
“…En meget lærerig eftermiddag, som har givet nogle af vores elever noget at tænke over.”
Et fantastisk indlæg på IT Ledernetværksmøde 18. Maj på Firkløverskolen. En gribende fortælling om, hvordan livsduelighed bliver til gennem relationer, kritisk kreativ tænkning og vedholdenhed. Og hvordan teknologi kommer i anden række, men bliver et personaliseret instrument for succes i uddannelse.
På Hovedstadens Ordblindeskole har vi endnu engang haft besøg af Jesper på Kulturnatten. Hans personlige fortælling om at opnå sine mål ved hjælp af de rette strategier og at følge sine drømme var til stor inspiration for andre ordblinde og undervisere.
Reaktionen hos tilhørerne vidnede om stor genkendelighed i Jespers medrivende fortælling. Han gav sjove eksempler på, hvad der motiverede ham til at læse tykke bøger og ændrede hans indstilling til at læse og skrive. Dette har ligefrem ført til, at han i dag kan kalde sig forfatter.
Jesper leverede en rørende, morsom og personlig beretning om at komme styrket ud i livet ved at se sit handicap i øjnene
“Skøn og uformel afrunding af Læsevejlederens Dag 2017. Jesper fortalte levende om, hvordan det er at være i læsevanskeligheder – og hvordan man får et godt liv.”
“Det var sjovt at høre og finde ud af at jeg ikke var den eneste der havde de udfordringer. Man forstod det han sagde og det med det pinlige i at være ordblind.”
Jesper formåede at have 225 ordblindes fulde opmærksomhed, da han gav oplæg om sin ordblindhed, for de mange skolelever på klassetrinene 7. – 10. klasse. Jespers oplæg gav masser at rygstød til de unge om, at de har masser af gode muligheder, selvom de er ordblinde
Jesper Sehested holdt et fantastisk inspirerende foredrag om hverdagens udfordringer som ordblind og elev i folkeskolen, til ordblindeugen i Herning for 225 unge ordblinde elever fra 7.- 10. klasse og deres lærere.
“Jespers oplæg var præget af en dyb faglig viden om ordblindhed kombineret med egne personlige erfaringer og en god portion humor. De mange besøgende, der var mødt op for at høre Jesper, blev derfor både klogere på ordblindhed og på, hvordan man lever et rigtig godt liv, uden at ordblindheden fylder det hele”
“Jesper Sehested fortalte underholdende og engageret om sit eget liv med ordblindhed, og om hvordan han har klaret sig igennem skole- og uddannelsessystemet trods de udfordringer der er, når man har svært ved at læse og skrive.
Der blev en god debat efterfølgende, om de forskellige tilgange til ordblindhed og de udfordringer man står overfor, både som barn og voksen. Alt i alt et super interessant og oplysende foredrag, som burde komme ud på alle skoler og institutioner, der gerne vil informere om hvad det vil sige at være ordblind, og hvordan man lever med det.”
Jesper leverede på charmerende og autentiske vis et super godt foredrag for efterskolens elever og deres forældre. Jespers personlige historie gav et autentisk indblik i den ordblinde udfordringer og overvejelser.
Jespers historie var samtidig et bevis på, at det betaler sig at knokle og bede om hjælp. At være ordblind betyder ikke at man skal skrotte sine drømme og mål, men at man skal finde andre veje, måske lidt mere besværlige, end de gængse.
Jesper er et levende bevis på, at åbenhed om personlige udfordringer er vejen frem. ”At være ordblind betyder ikke, at man er dum”. Tværtimod!
En stor tak til Jesper fra elever, forældre og personale på Kragelund Efterskole.
Vi har i forbindelse med et møde for unge ordblinde studerende haft fornøjelsen af at have Jesper på besøg på biblioteket i Herning.
Jesper holdt et personligt og lærerigt oplæg med fokus på at være ordblind og studerende. De unge fik en masse konkrete tips & tricks til gadgets og hjælpemidler med hjem, samtidigt med at de kunne “spejle sig i” Jespers personlige erfaringer fra studie- og arbejdsliv. Jesper var – og er – en rigtig god “rollemodel”, der efterlod alle med en positiv tro på, at man kan ALT – også som ordblind.
En af Jespers mange gode pointer var at være åben omkring sin ordblindhed og ikke være bange for at spørge om hjælp, fx hos venner/medstuderende. At “hjælpemidler” også kan være andet end teknik! Jesper var på alle måder en inspiration for alle, der hørte ham.
Har haft Jesper Sehested Jensen til at holde foredrag i forbindelse med vores Ordblindedag på Hedensted Bibliotekerne. Det var et fint, levende foredrag hvor både gæster og vi blev klogere på det at være ordblind i det danske uddannelsessystem.
Tak til Jesper for et underholdende og autentisk oplæg. Jesper leverer varen og giver en stor del af sig selv på charmerende vis. Hans oplevelser med folkeskolen giver stof til eftertanke og inspirerer til, hvordan undervisningen bør tilpasses det enkelte barns individuelle behov.
Jesper fortalte meget ærligt og levende om sin vej gennem uddannelsessystemet – med både nedture, opture og masser af kreative omveje.
Jespers oplæg satte mange tanker i gang hos både forældre, børn og hos os lærere. Og efterfølgende gav børnene bl.a. udtryk for “at det var sejt, at Jesper kunne tage en videregående uddannelse, når han ikke engang kan alfabetet”. Og flere elever ville tage med sig, at man skal huske at rette ryggen og finde sin egen vej i livet – og at ordblindhed ikke behøver være nogen hindring.
Hos forældrene fyldte det efterfølgende også meget, at Jesper havde talt om, hvor vigtigt det er, at tro på sig selv, og at finde de løsninger, der virker for én selv. Desuden var alle rigtigt glade for at høre alt dette fra en ung mand, som selv for nylig har oplevet det på egen krop.
Det var en berigelse for os at have Jesper ude og holde oplæg
- Jeg har indset, at man skal tro på sig selv. Hvis man kan læse på CBS kan man også læse statskundskab, som er mit mål.
- Utroligt hvad Jesper har været igennem. Jeg kan se, at selv om det er svært, kan det godt lade sig gøre at få en uddannelse, selv når man er ordblind. Jeg ved jeg kan bruge det jeg er god til, som er noget med teknik og at kunne bygge ting.
- Jeg lærte, at jeg ikke skal være bange for at leve livet. Jeg forstod at det er ok at sige at jeg er ordblind, men jeg kan noget andet. Blandt andet er jeg god til at snakke med folk.
Tak til Jesper for et helt igennem ærligt og nærværende oplæg omkring sin folkeskoletid, på godt og ondt. Vi fik i særdeleshed grint sammen, men også følt suget i maven, når der blev sat fokus på Jespers nederlag og skolens indsats – eller mangel på samme – for at støtte op omkring ordblindhed. Et meget givende oplæg med masser af positiv feedback fra deltagerne!
Tak for dit besøg! Det var rigtigt interessant at høre din historie, dine erfaringer og ikke mindst den debat og de spørgsmål, den førte med sig fra vores kursister. Som lærer er det altid rart at få indblik i, hvordan de kursister, man underviser, oplever undervisningen – og verden i det hele taget. Det gav mig en ny indsigt i, hvor svært det kan være at få udbytte af en tekst – også selv om man får hjælp til at læse den højt!
Efter Jespers fordrage har tilbagemeldingerne fra de unge været rigtige gode, de er virkelig blevet inspireret, flere af dem har udtalt at de kunne bruge mange af de ting Jesper fortalte om, især det med at man ikke nødvendigvis behøver at gå fra A—B, her fortalte Jesper at man ikke behøver at gå den lige vej for at komme frem til en uddannelse, med at vejen godt kunne være meget snørklet og at Jespers egen vej havde mange snørkler på, får han fandt vej frem til hans uddannelse / job.
De unge der var med på kurset sagde at det gav rigtig god mening hos dem og en af de unge udtalte efter Jespers fordrage, at han nu havde fået mod på at søge ind på en uddannelse.
Har afholdt foredrag for:
Antvorskov Skole*
AOF Gladsaxe
Auraskolen
Bellahøj skole
Biblioteket i Herning
Bordings Friskole
Borgerskolen
Brattingsborgskolen
Brønderslev Bibliotek
Brørupskolen
Campusskolen Ringsted
Center for dagtilbud og skoler i Ishøj
CFU Nord
CPH 2019 – Conference on Literacy
Dueholmskolen
Ebeltoftskole
Egtved Skole
Ellebjerg skole
EUC Nordvest
FGU Haderslev
FGU Holbæk
FGU Rødekro
FGU Syd- og Vestsjælland
FGU Tønder
Firkløverskolen
Fortunaskolen
Forældrenetværket i Frederiksværk
Fourfeldtskolen
Frederiksberg VUC & STX
Fælleshåbsskolen
Gentofte Hovedbibliotek
Gladsaxe Pædagogiske Videncenter
Global Dignity Boys
Halsnæs Kommune Jobcentret
Hanebjerg skole
Havdrup Skole
Hedensted Bibliotek
Hellevad Børneunivers
Helsinge Bibliotek*
Helsingør Ungdomsskolen 10. klasse
HF & VUC FYN
Hjørring bibliotek
Holbæk Bibliotek*
Holbæk skole – Afd. Absalon og Afd. Bjergmarken
Holmegaardskolen
Holstebro bibliotek
Hotherskolen
Hovedstadens Ordblindeskole
IT Leders netværk
Johannesskolen
Kastanievej Efterskole
Kerteminde Byskole
Kibæk skole
Kildedamsskolen
Klostermarksskolen
Kragelund Efterskole
Kroggårdsskolen
Køge lille skole
Landsforeningen af Læsepædagoger (Munkebjergkonfercnen)
Mariager skole*
Nislevgaard efterskole
Nordagerskolen
Nordvangskolen
Odense Kommune
Ordblindedag på Bymarkskolen
Ordblindedag på Mors for 4.-6. klasse
Ordblindedage i Greve
Ordblindedage på Mors for 7.-9. klasse
Petersmindeskolen
Pilegårdsskolen
Poulstrup Friskole og Børnehus
Ringkøbing skole
Rågelund Efterskole
Sakskøbing Skole
Salling Efterskole
Sankt Joseph skole
Sdr. Bjert centralskole
Sdr. Omme skole
Seden Skole
Silkeborg Kommune – Pædagogisk Praksis og Læring
Sjælsøskolen
Skelgårdsskolen
Smidstrup Skærup Skole
Social & Sundhedsskolen Hernings
Solbjergskolen
Sophienborgskolen
Sophieskolen
St. Magleby Skole
Stevns Bibliotekerne
Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle GF1-elever
Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle lærere
Sønderborg Kommune
Søndre Skole
Tallerupskolen
Thy-Mors HF & VUC
Tradium
Tølløse skole
UBK Frederikssund
UngdomsCenter Vejle
Unge i Beredskabet
Varde Bibliotek
Vrigsted Efterskole
VUC Lyngby
Øster Jølby skole
Aabenraa Bibliotek
Aalborg Bibliotekerne*
Aalborg PPR – Den Mobile Indsats
Århus Tech