Foredraget viser eleverne, at det er muligt at få en uddannelse selvom man får 71 fejl i diktat i 9. klasse, hvis man kæmper for det.
Eleverne hænger fast i gamle mønstre
Dine elever kommer til jeres FGU med nogle nederlag fra deres skoletid, som ofte står i vejen for deres syn på sig selv og egne evner. Og du vil gerne hjælpe dem til at se, at de godt kan, og stoppe deres tvivl på sig selv.
Det kan være svært at få dem ud af den rolle, hvad enten det skyldes ordblindheden eller andre udfordringer.
I (endnu) et nyt læringsmiljø på FGU skal deres mønstre brydes. Men eleverne ser måske, at de nu er kommet (endnu) et nyt sted, hvor der også stilles krav til noget af det, de har rigtig svært ved, fx læsning og stavning.
Foredraget “Fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter” ændrer dine elevers syn på sig selv nu
Med Jesper Sehesteds foredrag bliver det tydligt for dine elever, at det nytter at lære og blive bedre, så uddannelse kommer indenfor rækkevidde.
Dine elever indser at både deres personlige, faglige og sociale kompetencer er værdifulde
De ser, at det er ok at finde sin egen vej i uddannelsessystemet. Der sjældent er en direkte vej fra A til B, og det er helt ok. Alt, hvad man lærer, har værdi i en eller anden udstrækning. Ingen ny læring er spild.
I Jesper får dine elever en person, som de kan spejle sig i. En, som heller ikke tog den direkte vej.
Klik på billedet for at læse hele artiken.
Foredraget er for alle FGU-elever (og deres lærere)
Du og dine lærerkollegaer har et fælles mål om at forberede eleverne på at komme videre på deres uddannelsesrejse.
I ønsker at styrke elevernes selvtillid og selvværd, så de bliver mere robuste på deres videre færd.
Når dine elever har hørt foredraget vil de:
- se at uddannelse er mulig, hvis man vil og er nysgerrig – også selvom man er ordblind
- være mere åbne om deres udfordringer og skabe mere forståelse for hinandens personlige, faglige og sociale kompetencer i de forskellige fag
- hvis de er ordblinde, forstå, hvorfor at det giver mening at bruge hjælpemidler – tekniske som menneskelige
Som lærer vil du få et indblik i livet som ordblind og bedre forstå, hvorfor nogle elever hænger fast i deres udfordringer. Viden som du og dine kollegaer kan bruge i jeres fremtidige arbejde med at støtte jeres ordblinde elever og elever med andre udfordringer. I kommer et skridt nærmere en (ordblinde)venlig skole.
Jesper Sehested har heller ikke haft en lige vej i uddannelsessystemet
Jeg er ordblind, foredragsholder og forfatter til flere bøger.
I 9. klasse fik jeg 71 fejl i diktat, men har i dag både uddannelse og min egen virksomhed.
Min uddannelsesrejse var ikke direkte fra A til B. Jeg var forbi flere uddannelser inden jeg fandt det rigtige for mig.
I folkeskolen fik jeg at vide, at jeg ikke skulle forvente en boglig uddannelse. Det troede jeg på, indtil jeg skriftligt fik lov at vise, den viden jeg havde inde i hovedet.
Sammen med min åbenhed om mine udfordringer lykkes det at få en uddannelse, som passede til mig og mine interesser.
Mit håb er, at min historie kan hjælpe dine elever med at se, at man kan godt få en uddannelse, hvis man vil og finder noget man brænder for.
I de sidste otte år har jeg arbejdet med ordblindhed, følelser og adfærd i min egen virksomhed.
Mit foredrag ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse…og nu forfatter’ handler om, hvordan man overkommer sine udfordringer med udgangspunkt i mit eget liv som ordblind. Foredraget er indtil videre hørt af 20.000+ elever, lærer, forældre og bedsteforældre.
Interesseret i et foredrag for dine lærerkollegaer (og dig)?
Jesper holder også foredrag målrettet lærerne på FGU.
Med foredraget ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’ giver Jesper dig og dine kollegaer indblik i livet som ordblind og hvorfor hjælpemidlerne ikke nødvendigvis bliver brugt hver dag.
I får et fælles udgangspunkt til at støtte jeres elever i at gribe deres hjælpemidler helt naturligt – både i de almene fag og i værkstedstimerne, når det er relevant.
Alle lærere er vigtige for, at jeres elever lykkes, så Jesper giver dine kollegaer den nødvendige viden om hjælpemidler – uden at de skal være eksperter i hverken ordblindhed eller teknologiske hjælpemidler.
Sammen med Jesper får I grundlaget til at skabe et ordblindevenligt miljø i al jeres undervisning.
Foredraget varer 1,5 time med plads til spørgsmål og refleksion.
Ring til Jesper nu…
…så kan Jesper fortælle mere om foredraget, I kan aftale et tidspunkt eller I kan vende de argumenter, du har brug for overfor din leder til at kunne booke foredraget.
Prisen på foredraget afhænger blandt andet af antallet af tilhørerer og transporttid. Når du ringer kan Jesper også give dig en pris.
Ring til Jesper i dag på 23 72 02 31
Du er også velkommen til at skrive til jesper@etlivsomordblind.dk
Foredraget varer typisk en time, hvor der er mulighed for spørgsmål fra tilhørerne efterfølgende.
Når du har aftalt tidspunkt for foredraget, så er der kun tilbage at finde mikrofonen og stille stolene frem til foredraget.
Har afholdt 100+ fordrag, herunder et uddrag:
FGU Aabenraa
FGU Haderslev
FGU Holbæk
FGU Korsør
FGU Midt-Vest | Ikast-Brande
FGU Næstved
FGU Rødekro
FGU Slagelse
FGU Tønder
FGU Vordingborg
EUC Nordvest
Helsingør Ungdomsskolen 10. klasse
HF & VUC FYN
Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle GF1-elever
Thy-Mors HF & VUC
VUC Lyngby
Århus Tech