Produkter fra Etlivsomordblind.dk til jeres dysleksivenlige skole
Vil du også skabe en dysleksivenlig skole, hvor jeres elever trives og lærer nyt hver dag?
Men det kan være svært at nå i en travl hverdag, hvor læringsmål skal opfyldes hos alle elever.
Det er derfor jeg har samlet bl.a. mine bøger og foredrag her, så du let kan få et overblik over, hvad der kan hjælpe på netop din skole.
Bøgerne, som får dine elever til at acceptere de drillende bogstaver:
Med ‘Michael og Bogstavbjerget’ vil dine ordblinde elever i 4.-6. Klasse stoppe med at føle sig dumme og anderledes. Få fremtidsdrømmene tilbage og få mod på at fortsætte deres rejse med at tøjle bogstaverne.
Dine elever i 1.-3. Klasse vil med ‘Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster’ få hjælp til at håndtere følelserne bag læse- og stavevanskelighederne. Når de har fået sat ord på læse- og stavevanskelighederne tidligt, vil de blive trygge ved at skulle lære at læse og stave.
Du får selv et indblik i dine elevers tanker og følelser med ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’. Når du har læst bogen vil du sikkert kunne se tilsvarende situationer i din egen undervisning og se muligheder for at inkludere dine ordblinde elever på lige fod med dine øvrige elever. Når dine ordblinde elever føler sig som en del af undervisningen, kan du fokusere på din faglige undervisning.
Med en ordblindepakke til dine ordblinde elever kan du give dem en af bøgerne eller andre produkter fra Etlivsomordblind.dk, så de opnår en bedre forståelse for deres tanker og følelser forbundet med ordblindheden. Samtidig bidrager du til at din skole bliver mere dysleksivenlig.
Foredragene, som hjælper dine ordblinde elever, (øvrige elever og lærerkollegaere) med at se positivt på jeres ordblinde elevers evner:
‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter’ er foredraget, hvor dine elever (og resten af skolen) får syn for, at det at lave fejl ikke er farligt, men derimod lærerigt og sjovt. Jeg fortæller om livet som ordblind i folkeskolen med udgangspunkt i mine egne oplevelser, som den anderledes i klassen, der ikke kunne stave og som skulle bruge hjælpemidler. Når jeres elever fra 4. Klasse og opefter har hørt foredraget kan de se, at åbenhed om udfordringer er vejen frem til en uddannelse og godt kammeratskab i klassen.
Med foredraget ‘Hvem får LST op af tasken? – så de ordblinde elever viser hvad de kan i alle fag’ bliver du og dine lærerkollegaer i stand til at hjælpe jeres ordblinde elever i alle fag. Det er vel at mærke uden, at alle lærere skal være eksperter eller undervises i hjælpemidler og ordblindhed. De bliver derimod klædt på til at støtte op om jeres ordblinde elever og brugen af hjælpemidler i alle fag, så I sammen skaber en dysleksivenlig skole.
Hjælpen som giver dig overskud til at hjælpe dine ordblinde elever, så de alle rykker:
Dine elever glemmer sikkert ofte hvad de er gode til, fordi der kan komme meget fokus på, at de ikke er særligt gode venner med bogstaverne. Men med ‘Jeg er god til at…’, som fås som plakat og t-shirt, får I let snakken i gang om alt det dine ordblinde elever er gode til. Jeres øvrige elever kan naturligvis også finde frem til, hvad de er gode til.
Har du selv brug for konkret sparring til enkelte elever, så tilbyder jeg også ‘Sparring’, hvor jeg hjælper dig (og dine lærerkollegaer) med at støtte jeres ordblinde elever, så de trives og bliver glade for at gå i skole. Et nyt syn på elevernes konkrete udfordringer bringer jeres skole i retning af en endnu mere dysleksivenlig skole.
I de situationer, hvor du ikke kan være til stede for at minde dine ordblinde elever om at bruge deres hjælpemidler, kan plakaterne ‘Lyt-Skriv-Tal’ hjælpe eleverne med at huske at bruge hjælpemidlerne. Samtidig gør plakaterne hjælpemidlerne synlige i jeres klasser og gør det lettere at tale om, hvorfor nogle elever skal bruge høretelefoner, skrivestøtte eller en mikrofon, når de skal lave skriftlige opgaver.
Del det du finder på etlivsomordblind.dk:
Dine kollegaer og forældrene til dine ordblinde elever kender måske ikke etlivsomordblind.dk endnu. Du må derfor gerne dele det, som du finder her på siden, så de også får viden om ordblindhed og forståelse for dine ordblinde elever.
Her på siden er der bl.a., udover de produkter, som du allerede har set, gratis viden om ordblindhed og hjælpemidler:
- Hvad er ordblindhed – skrevet til forældre
- Overblik om hjælpemidler til ordblinde
- Artikler om den ordblinde hjerne og ordblindetesten, skrevet til forældre
- Ordblindebutikken – Mit barn er ordblind…
På forhånd mange tak og god fornøjelse med at gøre din skole mere dysleksivenlig
Jesper Sehested står bag Etlivsomordblind.dk
Jeg har været ordblind i 36 år. De har ikke allesammen været positive, for da jeg gik i folkeskolen, så jeg mig selv som anderledes og troede ikke på min fremtid.
I diktat i 9. klasse fik jeg 71 fejl ud af 92 mulige.
I 10. klasse fik jeg dog troen på at uddannelse var mulig. Ikke fordi jeg knækkende læse- eller stavekoden, men fordi mit syn på mig selv og min ordblindhed ændrede sig markant.
Det var i virkeligheden ikke ordblindheden, der begrænsede mig i at opnå mine drømme for fremtiden. Men det var den historie, jeg fortalte mig selv og andre om, hvad jeg kunne, og især ikke kunne.
Jeg har siden gennemført en ungdomsuddannelse og en lang videregående uddannelse.
I de sidste otte år har jeg arbejdet med ordblindhed, følelser og adfærd i min egen virksomhed. Her har jeg blandet andet skrevet bøgerne ‘Michael og Bogstavbjerget’ og ‘Nikolaj og det slimede eksplosive bogstavmonster’, som er værktøjer til at snakke om ordblindheden, samt ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’ til ikke-ordblinde, som vil have et indblik i ordblindes hverdag.