Vil du også gerne få dine lærerkollegaer til at støtte jeres ordblinde elever i alle fag?
Måske det er svært i det daglige både at undervise og hjælpe de ordblinde elever samtidig med, at du også skal hjælpe dine kollegaer med at få alle de ordblinde til at bruge deres læse- og skriveteknologi i deres timer?
Dine kollegaer vil gerne, men har svært ved at finde tiden og overskuddet til at sætte sig ind i læse- og skriveteknologien.
Du gør, hvad du kan for at dele din viden og stå til rådighed for deres spørgsmål, men du har brug for nogle flere redskaber til at hjælpe dem.
Her er bogen, der giver dine kollegaer et venligt lille skub mod viden om ordblindhed og læse- og skriveteknologi
Bogen er et let-tilgængeligt værktøj til alle lærere, som ikke arbejder direkte med ordblindhed og læse- og skriveteknologi.
Dine kollegaer får både et blik bag tankerne og følelserne hos de ordblinde elever, og ikke mindst den vigtigste viden om læse- og skriveteknologiens fire grundlæggende funktioner.
Når de har læst bogen, vil de kunne støtte eleverne med at få brugt læse- og skriveteknologien i alle fag.
Dine kollegaer ser:
- at det bare er fire funktioner, som de skal kende til, for at kunne støtte eleverne i deres timer
- at de ordblinde elever vil deltage i timerne, så de viser hvem de er og hvad de kan
- at fokus på fagligheden vokser i deres timer
De skal ikke være eksperter i ordblindhed og læse- og skriveteknologi.
De skal kunne forstå de emotionelle følger ved ordblindhed og hvordan det påvirker eleverne, når de møder bogstaver i deres timer.
De kommer til at bruge denne forståelse til at støtte eleverne, når de har fået den vigtigste indsigt i læse- og skriveteknologiens fire grundlæggende funktioner.
Bogen er dit redskab til at bringe dine kollegaer ind i klasselokalerne med det rette indblik i ordblindheden og læse- og skriveteknologien, så jeres ordblinde elever vokser fagligt, personligt og socialt i alle fag.
Bogen skal læses af alle lærere, som ikke arbejder direkte med ordblindhed i dagligdagen. Det er ikke-dansklærere, som har brug for at kende til det første og vigtigste omkring ordblindhed og læse- og skriveteknologi.
‘Det er bare 4 funktioner – Det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi’ kan købes direkte her på siden ved at trykke her.
Hvis du gerne vil købe bogen med EAN-nummer, så skriv en mail til jesper@etlivsomordblind.dk
Bogen kan hjælpe dine kollegaer for bare 250 kr + porto.
Jesper Sehested holder også foredrag for alle lærere
Jesper har været ordblind hele sit liv. Ikke alle år har været positive, for da han gik i folkeskolen, så han sig selv som anderledes og troede ikke på sin fremtid.
I diktat i 9. klasse fik Jesper 71 fejl ud af 92 mulige.
Jesper havde på ingen måde lyst til at bruge sin læse- og skriveteknologi. Faktisk gjorde han alt mulig for at undgå det, da de understregede alt det han ikke kunne og gjorde det synligt for hele verden.
Ubevidst begrænsede Jesper sig selv og sine muligheder for at vise hvem han var og hvad han kunne.
På trods af sine tanker om sig selv og sine evner i folkeskolen har Jesper siden gennemført en ungdomsuddannelse og en lang videregående uddannelse. Det eneste han fortryder er, at han ikke brugte sine hjælpemidler tilbage i folkeskoletiden.
Med sit foredrag ‘Hvem tager hjælpemidlerne op af tasken? – og skaber gode vaner’ giver Jesper dig og dine kollegaer et indblik i de tanker og følelser, som man gemmer på, når bogstaverne driller.
Samtidig får alle lærere en grundlæggende forståelse for hvorfor man som ordblind ikke bare lige bruger sin læse- og skriveteknologi.
Sidst men ikke mindst bliver det klart for alle lærere, hvordan de kan støtte deres ordblinde elever i at bruge læse- og skriveteknologi i alle fag.
Jesper fortæller også om livet som ordblind med foredraget ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter’.
Indtil videre er Jespers foredrag hørt af over 25.000 elever, lærer, forældre og bedsteforældre.