Kæmper dit barn med ordblindhed?

Klokken er 07:00 og vækkeuret ringer. Du rejser dig og går ind for at vække din barn. Når du åbner døren, er han allerede stået op. “Godmorgen, jeg glæder mig så meget til at komme i skole og læse højt for hele klassen!”?

Det er måske ikke helt sådan din morgen ser ud. Måske ligger din barn i stedet stadigvæk under dyne og du bliver mødt af “Jeg gider ikke i skole!” eller “Det bliver en lorte dag!” eller hvad med “Det hele er lige meget, jeg bliver ikke bedre!”. Jeg tror, eller jeg ved, at min mor kan nikke ja til alle tre, dengang jeg gik i folkeskolen.

Mit problem i skolen var ikke kun bogstaverne. Det var lige så meget mit selvværd og selvtillid som ordblind og de følelser det gav, jeg kæmpede med. Det er med alle de erfaringer, op- og nedture, jeg har skrevet historien om Michael og Bogstavbjerget, for at hjælpe dig og dit barn.

Hvad får du og dit barn ud af Ordblindebogen?

Med Ordblindebogen i hånden og dit barn ved siden af, tager I ud på en rejse sammen der giver indblik og forståelse for de udfordringer ordblindheden bringer med sig.

I Michaels kamp op af bjerget finder han troen på sig selv. En tro der motiverer ham for at kæmpe videre for alle de muligheder der ligger ude i fremtiden og gå efter drømmen

Til hvert kapitel er der forskellige spørgsmål, der tager udgangspunkt i Michaels oplevelser. Dem kan du bruge til at få en forståelse om de udfordringer dit barn har som ordblind.

Andre bøger er kun beregnet til at læse, med ikke Ordblindebogen. Bogen er fyldt med ord, men også tegninger som understøtter historierne. Dit barn kan udfolde sig og farvelægge og tegne videre på tegningerne, skrive eller tegne svarene ned på spørgsmålene.

Så kan I også, næste gang i læser bogen se, at dit barn er blevet bedre og det giver selvtillid.

Når I har læst Ordblindebogen til ende, har dit barn taget første skridt på vej op af Bogstavbjerget. Første skridt til ny motivation der også styrker selvværdet og selvtilliden.

Ordblind? Så er Ordblindebogen - Michael og Bogstavbjerget for dig.

Hvad siger folk der har læst Ordblindebogen?

Bogstavbjerget er en sjov og inspirerende fortælling, der kan hjælpe forældre og børn til en dialog om alt det der er svært, når man er ordbind.

Temaet er positivt og bogens pointe er tydelig – når andre er kommet op ad bjerget, kan jeg vel også – og det er vel det allervigtigste budskab vi kan give til de ordblinde børn, for hvem hverdagens små begivenheder kan føles som en bjergbestigning.
Anette


Bogen er usentimental, empatisk og fuld af respekt for livets udfordringer … også ordblindes. For selvom bogen er målrettet ordblinde, er et af bogens budskaber: Vi er forskellige og har alle udfordringer, der skal tages op. Når vi respekterer og erkender denne forskellighed, kan vi hjælpe hinanden. Ordblindhed er en udfordring som alle andre, og alle har udfordringer at kæmpe med. …

Bogen burde uddeles sammen med IT-rygsækken, til alle der et testet ordblinde.

Steen Dorumlu – Lærer


Til gengæld så håndterer bogen ordblindhed rigtig fint, og jeg blev helt glad, da den gjorde det cool og ikke til noget skamfuldt. Der var nogle fine detaljer i den retning, som jeg er sikker på giver grobund for gode samtaler, hvis man læser denne sammen med en, der har lidt svært ved det med bogstaver.

Irene, Boghunden.dk


God og flot illustreret bog, der er let at læse (højt) og som på en fin måde lægger op til at snakke om de oplevelser, udfordringer og sejre, man kan have som ordblind.

Michelle Andersen


“Eleverne var meget begejstrede for bogen, som gav anledning til mange gode snakke undervejs. …

Vi synes, at det var en god fortælling med mange gode refleksionsspørgsmål, som var med til at åbne op for nogle ærlige snakke, og også til at snakke om motivation.

En fortælling som eleverne kunne spejle sig i, og som vi varmt vil anbefale til andre med ordblindhed tæt på.”

Sisse Boll – Tovholder i Ordblindepatruljen, Smidstrup-Skærup Skole


Jeg vil glæde mig til at bruge bogen i min undervisning næste år – jeg er sikker på at de elever som ikke er ordblinde vil få en større forståelse for hvilke udfordringer de ordblinde elever har.

Jeg tror også at bogen vil få de ordblinde elever til at få en større selvforståelse af hvad ordblindhed er, og hvordan det ikke er noget som skal stoppe dem fra at nå deres drømme.

Irene Dahl – lærer


Jeg har læst bogen med min pige på 9 år og hun fik sat en masse ord på sine problemer i skolen og det var dejligt at kunne tale stille og roligt om det.

Anne Madsen


Det er en dejlig bog, som gav en chancen for at snakke med mit barn om de udfordringer der er ved at være ordblind på en stille og rolig måde, uden han lægger mærke til det.
Bogen gav også han en oplevelse af, at han ikke er alene og at det godt kan lykkes med at komme til at læse og skrive. …

Lotte H.

Mit datter elsker din bog - Ordblindebogen

Hvorfor en bog til ordblinde?

Hvorfor en bog til ordblinde?

Fordi dit barn er ordblind, betyder det ikke at du skal beskytte dit barn fra bogstaver og ord, det er næsten det værste du kan gøre.

Ordblindhed betyder ikke at dit barn aldrig kommer til at læse og skrive. Som ordblind, kan dit barn godt træne sig til at læse og skrive bedre (Jeg taler af erfaring). Derfor er det vigtigt at du læser højt. På den måde hjælper du dit barn, til at blive bedre til bogstaverne og ordene.

Du kan læse alle typer tekster og historier højt for dit barn. Alle sammen har de samme 28 bogstaver.

Ordblindebogen er skrevet med de samme 28 bogstaver. Forskellen er at Ordblindebogen er skrevet af Jesper Sehested der selv er ordblind. Han har selv har prøvet at miste motivationen og troen på sig selv, og hvad det gør ved selvværdet og selvtilliden. 

Farvelæg selv tegningerne i Ordblindebogen

Tak for de tilsendte billeder

Hvem har skrevet Ordblindebogen?

Mit liv som ordblind - Foredrag af Jesper Sehested på Ebeltoft Skole

Jeg hedder ikke Michael med Jesper Sehested og jeg er forfatter (helt underligt at kunne kalde sig det!) til Ordblindebogen – Michael og bogstavbjerget.

Da jeg skulle til eksamen i diktat tilbage i 1999, var det ikke fordi jeg glædede mig. Måske gjorde jeg, med så var det fordi jeg kunne se en ende på Folkeskolen. Jeg husker ikke selve eksamen, for der har min hjerne været ved at brænde sammen for at holde styr på alle ordene og bogstaverne.

Da jeg fik opgaven tilbage, var det som forventet, dumpet! Der var ikke mindre end 71 fejl ud af 92 mulige.

“Der er ikke mere, jeg har nået toppen!”

Heldigvis opgav jeg ikke helt efter den oplevelse, for jeg var så tæt på toppen (fandt jeg ud af bagefter). Jeg startede i 10. klasse og her fik jeg det sidste skub op. Jeg nået helt op, og kunne ser ud over alle de muligheder, der nu lå for mine fødder.

Jeg kunne se at drømmen om en uddannelse slet ikke var umulig, hvis jeg kæmpede for det. Efter nogle omveje fandt jeg til sidst fandt, det jeg brændte for. Endelig, efter 5 års studietid i Danmark, USA og Kina, stod jeg med eksamensbeviset i hånden.

Så stod arbejdslivet foran, men hvad skulle jeg vælge. Det endte med hjemmesiden Etlivsomordblind.dk, derefter Ordtavlen – Alt om IT hjælpemidler og nu kan jeg skrive Ordblindebogen på listen. En liste der forhåbentligt vokser med flere ordblindeprojekter i fremtiden … som skal hjælpe ordblinde til at gå efter drømmene.

Retstavning som ordblind - Jesper Sehested
Maskot til Ordblindebogen - Michael og Bogstavbjerget

Ordblinde maskotten

“Findes der også andre ordblinde?” det spørgsmål har jeg fået nogle gange fra unge ordblinde, og det kan gøre mig lidt trist. Fordi selvfølgelig findes der andre ordblinde, og endda mange, op til 7% af befolkningen er ordblinde og mange flere læse- og stavevanskeligheder.

Derfor skal Ordblindebogen have en maskot der kan vise de unge at de ikke er alene. Maskotten skal med ud til foredrag på folkeskoler, biblioteker og efterskoler , så kan du skrive dit navn på maskotten og hvad med til at hjælpe andre ordblinde opdage de ikke er alene.