“Yes, jeg skal i skole” eller ….

Klokken er 07:00 og vækkeuret ringer. Du rejser dig og går ind for at vække din søn. Når du åbner døren, er han allerede stået op. “Godmorgen, jeg glæder mig så meget til at komme i skole og læse højt for hele klassen!”?

Det er måske ikke helt sådan din morgen ser ud. Måske ligger din søn i stedet stadigvæk under dyne og du bliver mødt af “Jeg gider ikke i skole!” eller “Det bliver en lorte dag!” eller hvad med “Det hele er lige meget, jeg bliver ikke bedre!”.

Jeg tror, eller jeg ved, at min mor kan nikke ja til alle tre, dengang jeg gik i folkeskolen.
Mit problem i skolen var ikke kun bogstaverne. Det var lige så meget mit selvværd og selvtillid som ordblind og de følelser det gav. Det er med de erfaringer jeg har skrevet historien om Michael og Bogstavbjerget, for at hjælpe dig og dit barn.

Hvad får du og dit barn ud af Ordblindebogen?

Med Ordblindebogen i hånden og dit barn ved siden af, tager I ud på en rejse sammen der giver indblik og forståelse for de udfordringer Bogstavbjerg kommer med.

I Michaels kamp op af bjerget finder han troen på sig selv. En tro der motiverer ham for at kæmpe videre for alle de muligheder der ligger ude i fremtiden og gå efter drømmen

Til hvert kapitel er der forskellige spørgsmål, der tager udgangspunkt i Michaels oplevelser. Dem kan du bruge til at få en forståelse om de udfordringer dit barn har med sin ordblindhed.

Andre bøger er kun beregnet til at læse, med ikke Ordblindebogen. Bogen er fyldt med ord, men også tegninger som understøtter historierne. Dit barn kan udfolde sig og farvelægge og tegne videre på tegningerne, skrive eller tegne svarene ned på spørgsmålene.

Så kan I også, næste gang i læser bogen se, at dit barn er blevet bedre og det giver selvtillid.

Når I har læst Ordblindebogen til ende, har dit barn taget første skridt på vej op af Bogstavbjerget. Første skridt til ny motivation der også styrker selvværdet og selvtilliden.

Ordblind? Så er Ordblindebogen - Michael og Bogstavbjerget for dig.

Omtale af Ordblindebogen

Hvad siger folk der har læst Ordblindebogen?

God og flot illustreret bog, der er let at læse (højt) og som på en fin måde lægger op til at snakke om de oplevelser, udfordringer og sejre, man kan have som ordblind.
Michelle Andersen

Farvelæg selv tegningerne i Ordblindebogen

Tak for de tilsendte billeder

Hvorfor en bog til ordblinde?

Hvorfor en bog til ordblinde?

Fordi dit barn er ordblind, betyder det ikke at du skal beskytte dit barn fra bogstaver og ord, det er næsten det værste du kan gøre.

Ordblindhed betyder ikke at dit barn aldrig kommer til at læse og skrive. Som ordblind, kan dit barn godt træne sig til at læse og skrive bedre (Jeg taler af erfaring). Derfor er det vigtigt at du læser højt. På den måde hjælper du dit barn, til at blive bedre til bogstaverne og ordene.

Du kan læse alle typer tekster og historier højt for dit barn. Alle sammen har de samme 28 bogstaver.

Ordblindebogen er skrevet med de samme 28 bogstaver. Forskellen er at Ordblindebogen er skrevet af Jesper Sehested der selv er ordblind. Han har selv har prøvet at miste motivationen og troen på sig selv, og hvad det gør ved selvværdet og selvtilliden. 

Retstavning som ordblind - Jesper Sehested

Hvem har skrevet Ordblindebogen?Jesper Sehested taler til ordblindeelever om livet med ordblindhed

Jeg har ikke Michael med Jesper Sehested og jeg har skrevet Ordblindebogen – Michael og bogstavbjeget.

Da jeg skulle til eksamen i retstavning tilbage i 1999, var det ikke fordi jeg glædede mig. Måske gjorde jeg, med så var det fordi jeg kunne se en ende på Folkeskolen. Jeg husker ikke selve eksamen, for der har min hjerne været ved at brænde sammen for at holde styr på alle ordene og bogstaverne.

Da jeg fik opgaven tilbage, var det som forventet, dumpet! Der var ikke mindre end 71 fejl ud af 92 mulige.

“Der er ikke mere, jeg har nået toppen!”

Heldigvis opgav jeg ikke helt efter den oplevelse, for jeg var så tæt på toppen (fandt jeg ud af bagefter). Jeg startede i 10. klasse og her fik jeg det sidste skub op. Jeg nået helt op, og kunne ser ud over alle de muligheder, der nu lå for mine fødder.

Jeg kunne se at drømmen om en uddannelse slet ikke var umulig, hvis jeg kæmpede for det. Efter nogle omveje fandt jeg til sidst fandt, det jeg brændte for. Endelig, efter 5 års studietid i Danmark, USA og Kina, stod jeg med eksamensbeviset i hånden.

Så stod arbejdslivet foran, men hvad skulle jeg vælge. Det endte med hjemmesiden Etlivsomordblind.dk, derefter Ordtavlen – Alt om IT hjælpemidler og nu kan jeg skrive Ordblindebogen på listen. En liste der forhåbentligt vokser med flere ordblindeprojekter i fremtiden … som skal hjælpe ordblinde til at gå efter drømmene

Maskot til Ordblindebogen - Michael og Bogstavbjerget

Ordblinde maskotten

“Findes der også andre ordblinde?” det spørgsmål har jeg fået nogle gange fra unge ordblinde, og det kan gøre mig lidt trist. Fordi selvfølgelig findes der andre ordblinde, og endda mange, op til 7% af befolkningen er ordblinde og mange flere læse- og stavevanskeligheder.

Derfor skal Ordblindebogen have en maskot der kan vise de unge at de ikke er alene. Maskotten skal med ud til foredrag på folkeskoler, biblioteker og efterskoler , så kan du skrive dit navn på maskotten og hvad med til at hjælpe andre ordblinde opdage de ikke er alene