Tvivler dine ordblinde elever på deres egne evner og fremtidsmuligheder?
Deres tanker kredser ofte omkring det, som de ikke kan, frem for alt det, som de er godt kan og er gode til.
Måske tror de, at det er umuligt at vise, hvad man kan i skolen, fordi bogstaverne driller.
Du forsøger igen og igen at overbevise dem om, at de kan det, de skal kunne, når de bruger deres hjælpemidler og strategier, hver gang de møder en udfordring.
Men det sidder ikke rigtig fast på dem og deres selvforståelse bliver ved at være en hindring for den faglige og personlige udvikling, som du ved at de kan opnå.
Workshops gør hjælpemidler og strategier til faste følgere for dine ordblinde elever
Når dine ordblinde elever har hørt foredraget “Fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter” sammen med klassekammeraterne, så får de med en workshop det ekstra kærlige skub, som bringer dem i retning af tro på egne evner og fremtidsmuligheder.
Dine elever finder gnisten til at starte på det næste kapitel med hjælpemidler og strategier
Med en dag, hvor dine elevers styrker og muligheder er i fokus, bliver de klar over, at deres hoveder ikke fejler noget og det kan lade sig gøre, hvis de selv vil. Med de rette strategier bliver de klar til at bladre frem til det næste kapitel i deres faglige og personlige udvikling.
Dine ordblinde elever har brug for at se på sig selv og egne evner med nye øjne
Med din baggrund som læsevejleder, læsekonsulent eller dansklærer ved du, at mange ordblinde har sværere ved at klare sig igennem folkeskolen – særligt hvis de låser sig selv fast til de begrænsninger, som ordblindheden kan give.
Med løbende større krav til faglighed bliver dine ordblinde elever ekstra udfordret, hvis de ikke allerede nu tror på, at det kan lade sig gøre.
Du vil derfor også gerne hjælpe dem til at være på forkant med de emotionelle udfordringer, som kan bremse dem i at komme godt videre fra folkeskolen, når den tid kommer og de ikke længere er under dine vinger.
Når dine elever har deltaget i workshoppen har de fået nye strategier
De vil se anderledes og positivt på deres egen brug af hjælpemidler. Samtidig vil de ikke være bange for at gå netop den vej, som bringer dem frem til at lære det faglige stof. Ikke mindst vil de få mod på at vælge deres egne veje efter interesser og styrker.
Workshops for mellemtrinnet (4.-6. klasse):
Workshop – Jeg godt få bogstaverne ned på papir
I denne workshop finder dine ordblinde elever ud af, at det er muligt for dem at skrive en god historie – også med hjælpemidler.
Det er en proces, hvor eleverne får brug for de strategier, som de prøver af sammen med Jesper Sehested, der er forfatter.
Uanset om de ikke mener, at de har brug for hjælpemidlerne eller ikke har lyst til at skille sig ud fra klassekammeraterne, får eleverne et nyt syn på deres muligheder i skriftlige opgaver.
De opdager, at med en strategi for at få deres tanker ned på papir, bliver de i stand til at vise, hvad de kan.
I workshoppen bruges elevernes tale-til-tekst funktioner på deres hjælpemidler.
Varighed: 60 minutter (i umiddelbar forlængelse af “Foredraget fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter”)
Workshop – Jeg er god til at…
Med fokus på alt det dine ordblinde elever er gode til, bliver elevernes syn på sig selv forandret med denne workshop.
Nogle ordblinde går ofte rundt og slår sig selv i hovedet med, at de ikke kan lære at læse og stave, som deres klassekammerater… og derfor er de ikke lige så meget værd som dem.
Heldigvis fortæller bogstaverne ikke hvem dine ordblinde elever i virkeligheden er.
Med workshoppen bliver eleverne syn på sig selv vendt i en positiv retning. Dét de er gode til, både i og uden for skolen, bliver kernen i deres selvforståelse.
Når workshoppen er færdig har alle eleverne deres egne ‘Jeg er god til at…-plakater’.
I denne workshop trækker Jesper både på sine egne og andres erfaringer med ordblindhed og følelser.
Varighed: 60 minutter (i umiddelbar forlængelse af “Foredraget fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter”)
Workshop – Hvorfor gør min hjerne sådan…?
Som ordblind kan det være frustrerende gang på gang at mærke, hvordan bogstaverne kan trigge et hav af ubehagelige følelser og kropslige fornemmelser.
Når dine ordblinde elever forstår, at det i virkelighed er helt naturligt og alle mennesker – uanset ordblindhed eller ej – er udstyret med en ‘alarmhjerne’, bliver det lettere at være i de ubehagelige situationer.
Eleverne kommer til at forstå deres hjerne bedre, kan de også opdage deres egne behov og udtrykke dem, når bogstaverne kommer ubehageligt tæt på. Det gavner både elevernes eget syn på sig selv, og ikke mindst andre, når deres ‘alarmhjerne’ bliver aktiv.
Efter workshoppen kan eleverne med simple visuelle midler vise sig selv og andre, når ‘alarmhjernen’ forstyrrer dem, så de i stedet kan fokusere på den tænkende del i hjernen.
Varighed: 60 minutter (i umiddelbar forlængelse af “Foredraget fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter”)
Workshop – Jeg lytter til en god historie
I denne workshop flytter dine ordblinde elever fokus fra at skulle præstere med bogstaverne til at læse det, de interesserer sig for.
Undervejs bliver eleverne bevidste om, hvilke genre som findes og hvilke, der passer til deres interesser. Og ikke mindst kommer de til selv at vælge, hvad de gerne vil.
Mulighederne for at komme ind i bøgernes univers på utraditionelle måder bliver flere og flere. Nogle af disse måder vil passe til eleverne og det er dem, som dine elever bliver bevidste om i løbet af workshoppen.
I workshoppen vil eReolen Go være redskabet til at komme ind i bøgernes verden.
Når eleverne forlader workshoppen har fået en mulighed for at skabe en fremtidig vedvarende læseglæde.
For at opnå den bedste effekt af workshoppen skal eleverne have mulighed for at læse de bøger, som de finder frem til undervejs, uden krav om daglig læsetræning i mindst en måned. På den måde vil eleverne senere kunne plukke frugterne af de frø, som sås for deres læselyst på workshoppen.
Varighed: 60 minutter (i umiddelbar forlængelse af “Foredraget fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter”)
Workshops for udskolingen (7.-9. klasse):
Workshop – Nu giver hjælpemidlerne også mening for mig!
I denne workshop udfordrer Jesper dine elever i deres syn på, at de skal bruge hjælpemidler.
Hvorfor bruger de dem (ikke) og hvordan kan det give mening for dem, at bruge hjælpemidlerne.
Dine elevers mindset omkring hjælpemidlerne udfordres og nye perspektiver og strategier præsenteres, så de kan finde frem til, hvorfor det giver mening for dem at bruge hjælpemidlerne.
Alt sammen for at dine elever bruger deres hjælpemidler, fordi det giver mening for dem selv, og ikke fordi du eller deres forældre siger, at de skal.
Varighed: 60 minutter (i umiddelbar forlængelse af “Foredraget fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter”)
Workshop – Kruseduller der husker
Denne workshop handler om dine elevers måde at lære på.
Uanset om de vælger en boglig eller ikke-boglig ungdomsuddannelse, skal de finde ud af, hvordan de husker og lærer bedst.
Hvilken strategi skal de bruge, når de både skal læse og forstå en tekst, men ikke får udleveret arbejdsark og i stedet selv skal samle og huske de vigtigste pointer?
Med introduktion til ordblinde-venlig notatteknik får dine elever et redskab de kan øve sig i resten af folkeskoletiden og bruge, når de starter på en ungdomsuddannelse.
Varighed: 60 minutter (i umiddelbar forlængelse af “Foredraget fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter”)
Workshoppene gennemføres i forlængelse af foredraget “Fra 71 fejl i diktat til uddannelse… og nu forfatter”
Det er et foredrag om det at have svært ved noget og alligevel finde sine egne veje i det. Her tager Jesper udgangspunkt i sine egen ordblindhed.
Foredraget er for alle elever på skolen fra 4. klasse og op uanset om de er ordblinde eller ej.
Mens workshoppene kun er for de ordblinde elever. I disse bygger Jesper videre på den indsigt, inspiration og tro på fremtiden, som eleverne har fået under foredraget.
Jesper Sehested er ordblind og har fundet sin vej gennem uddannelsessystemet
I folkeskolen fik Jesper at vide, at han ikke skulle forvente en boglig uddannelse.
Derimod skulle han være kreativ. Men hvad betyder det egentlig?
Jesper kæmpede med at finde ud af, hvad kreativitet var og hvordan han skulle bruge den til at få en uddannelse. Han måtte gøre nogle forsøg, for han lyttede mere til de voksnes råd om, at han skulle være kreativ end han lyttede til sig selv.
Men undervejs opdagede Jesper, at han faktisk godt kunne opfylde de krav, der var til at tage en uddannelse, som interesserede ham. Med sine egne strategier gennemførte Jesper både sin ungdomsuddannelse og videregående uddannelse.
Det gjorde Jesper, fordi han turde at være åben om sin udfordringer og netop fandt sine egne veje. Dem som passede til ham.
Som ordblind ved Jesper derfor, at man kan være ekstra udfordret, når man træder ind af døren til en ungdomsuddannelse. Man skal stå mere på egne ben end i folkeskolen, men man skal også i højere grad end sine klassekammerater bruge kræfter på at håndtere bogstaverne i forbindelse med de øgede krav til læsestof og skriftlige opgaver.
Med workshoppene vil Jesper hjælpe dine elever med at være på forkant med de udfordringer, som de uundgåeligt vil møde, når kravene løbende øges i folkeskolen og når de forlader folkeskolen.
Har dine elever fundet meningen med at bruge hjælpemidler og ved, hvordan de skal indfange al den nye viden, de bliver præsenteret for, så kan de fokusere på at lære frem for at kæmpe med negative følelser omkring hjælpemidler og deres ordblindhed.
Hele vejen igennem workshoppene bruger Jesper al sin erfaring fra sit eget liv som ordblind og alle de ordblinde Jesper har mødt og arbejdet med i sin virksomhed Etlivsomordblind.dk.
Særligt spiller Jesper sine evner inden for håndtering af følelser på banen qua hans to-årige uddannelse som LifeCoach og arbejde som mentor for ordblinde børn og unge.
Interesseret i at få Jesper ud til en workshop for dine elever?
Ring til Jesper på 23 72 02 31 eller skriv til jesper@etlivsomordblind.dk i dag.
Så kan Jesper fortælle mere om workshoppene, hvordan workshoppen passer til dine elever og de praktiske forhold.