Drilske bogstaver som ordblind

Da jeg blev født, var mine forældre allerede opmærksom på muligheden for at jeg var ordblind, da det allerede var i familien. Derudover havde jeg også inden jeg starte i skolen, meget besvær ved at sige lyden R, men det har jeg lært nu. Derfor fortalte mine forældre skolen fra start af, at der var stor sandsynlighed for at jeg var ordblind, der var altså ingen grund til at tag en ordblindetest.

Fordi man allerede var opmærksom på problemet tidligt, var der  også mulighed for at gøre noget ved problemet. Da problemet allerede var fundet, for hvorfor jeg lavet en masse larm, fik jeg specialundervisning, kun mig og en lærer. I dag er jeg glad for dette, selv om jeg mistede en masse timer med min klasse, hvilket ikke altid var så fedt. Senere i livet har jeg fået taget flere ordblindetest, for at kunne “bevise” at jeg har et problem,  for at få fx eksamenshjælp i Danmark og USA  samt IT-hjælpemidler (oplæsning, tale til tekst og ordforslag).

Jo hurtigere jo bedre

Hvis man står i den situation, at man tror man selv eller ens barn er ordblind, er det vigtig at få taget en ordblindetest. Jo hurtigere man finder ud af problemet, jo hurtigere kan man også gøre noget for at løse det, derfor er det aldrig for tidligt at få taget en ordblindetest. Men det er heller aldrig for sent at få taget en test, fordi der er jo ikke noget galt i at være ordblind.

I stedet for man måske går rundt, og ikke helt forstår hvorfor man ikke kan læse eller skrive, så kan man finde ud af hvorfor, med  en ordblindetest. En ordblindetest kan åbne nye døre i form af hjælpemidler og undervisning, der måske kan gøre ens liv lettere. Hvis man tager en ordblindetest og finder ud af man ikke er ordblind, er det jo også en god ting. Derved har man bedre muligheder for at lærer at læse og skrive, hvis man sætter tiden af til det.

Jeg kan personligt ikke set hvorfor man ikke skulle få tag en ordblindetest, hvis man har en ide om man måske er ordblind.

Hvis der er nogle der har kommentar eller historie fra deres eget liv omkring ordblindhed, er I meget velkommen til at skrive en kommentar herunder.

2 replies
  1. Susan Mogensen
    Susan Mogensen says:

    Min datter går nu i 3 klasse og kan overhovedet ikke læse. Jeg fortalte til skolen fra start at faderen var ordblind, så der var risiko for hun kunne have arvet det.
    Læreren bliver ved at påstå hun godt kan når hun sidder alene med læreren, det er åbenbart bare mig hun spørger konstant “hvad står der?”. Lektier er totalt opgivet herhjemme, jeg kan ikke bruge to timer på at læse et stykke med hende hver dag (som kun burde tage et kvarter) når jeg har to andre børn og først er hjemme fra arbejde kl. 16 tidligst.
    Nu har kirketjeneren også sagt det til mig i forbindelse med noget før-konfirmationsundervisning at “hun har godt nok store læseproblemer, har hun ikke?” så læreren lyver simpelthen for mig er jeg overbevist om.
    I forvejen er der to børn med ADHD og en mere med en diagnose i klassen så jeg føler mig efterhånden overbevist om at de orker ikke flere i den klasse med problemer, så derfor syltes min datter simpelthen… ER der mulighed for jeg kan få hende testet udenom skolen et eller andet sted? Som det er nu skal de jo indstille hende til at blive testet og de nægter simpelthen (pga læreren siger hun læser fint med ham) selvom jeg har bedt om det mindst en gang om året siden 1 klasse (nulte var der ikke store problemer, bortset fra hun stadig bytter om på b og d og flere andre bogstaver der ligner hinanden). Jeg er bange for hun ellers er nødt til at gå igennem hele folkeskolen uden at få hjælp og så først kan få hjælp som voksen… hvor hun sandsynligvis vil have mistet alt lyst til at have med bogstaver at gøre igen efter alle de nederlag hun har haft her de første 3 år. Jeg kan ikke hjælpe hende alene selv da jeg har meget nemt ved læsning selv og ikke kan se hvilke ting hun har problemer med. Det er altså svært for en som (bare et eks) læser en bog på 700 sider på en dag at forstå hvad der forgår når man er ordblind… hendes ældre søster spede-læser ligesom mig og har læst rigtig godt siden 1 klasse allerede. Den yngste går ikke i skole endnu, men kan det meste af alfabetet og skrive sit og søstres navne, mor/far osv endnu, så hende er jeg heller ikke bekymret for. Men min mellemste i 3 klasse kan ikke engang kan stave sig igennem hvad der står på en mælkekarton endnu… og kunne næsten ingen bogstaver andre end dem i hendes navn (TO bogstaver der går igen) da hun startede i skole og bytter som sagt stadig om på nogle af dem her i 3 klasse… hjælp?

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *