Det var på tide, der kom noget på dette område! Mange ordblinde jeg har snakket med fortæller den samme historie fra folkeskolen og senere, “Du skal ikke regne med at få en uddannelse!”. Det har jeg selv fået af vide, og i dag har jeg alligevel en uddannelse fra Copenhagen Business School.

Problemet kan føres tilbage til udtrykket ‘Du bliver hvad du spiser’. Hvis du får noget fortalt nok gange, ender du nok også der. Sige til en ordblind, at han ikke får en uddannelse, og til sidst tror man på det.

Hjerne kan snydes

mentor hjælper ordblind eller omvent

Som ordblind, kan det være godt at have en mentor, der kan hjælpe en vej.

Hjernen kan komme til at tro på stort set alt. Vi behøver ikke kigge meget rundt i historien for at finde gode og dårlige eksempler på det. Der er lavet et sjovt forsøg, hvor man vender verden om:

Ved at bruge en speciel brillelinse kan man vende lysstrålerne endnu en gang og vil dermed se alting på hovedet. Går man med disse briller i cirka to uger, vil hjernen tilpasse sig den nye situation og vende billedet igen.” – Illustreret Videnskab

Derfor er der brug for ordninger som denne. Der er personer, der kan opnår alt muligt, men de har miste troen på det. De har været ude for nogle dårlige oplevelser, som har gjort at deres hjerne, har tilpasse sig situationen. Heldigvis kan dette billed vendes om igen, det kræver bare mere end lige, at tage brillerne af igen.

Jeg var på VUC lyngby, og holde et foredrag. Her var de unge meget åbne efter de havde hørt min historie, og vi fik nogle rigtige gode snakke. Det at blive flyttet rundt, og sat i en “kasse” hvor man slet ikke kunne se sig selv. Til sidst tror man jo, at man er forkert fordi man ikke også er sådan.

Da jeg snakkede med nogle af dem bagefter, kunne man hører på dem hvor meget dette havde påvirket dem. Men jeg kunne også se og hører en stor lyst og nysgerrighed på livet og de mulighederne. De mangler bare det sidste skub, og det håber jeg nogle af dem fik den dag.

Rapportens konklusion:

mentorstøtte bidrager til, at flere udsatte unge kommer i gang med uddannelse eller i job:

  • Positiv uddannelseseffekt: Målt et år efter forsøgsstart er 12 pct. af de unge i kontrolgruppen i gang med uddannelse. Det tilsvarende tal for deltagergruppen er 16 pct. Mentorindsatsen har dermed haft en signifikant positiv effekt på ca. 4 pct.-point på tilbøjeligheden til at påbegynde en SU-berettiget uddannelse
  • Positiv jobeffekt: Målt godt et år efter forsøgsstart er ca. 5 pct. af de unge i kontrolgruppen i job. Det tilsvarende til for deltagergruppen er ca. 7 pct. Mentorindsatsen har dermed haft en signifikant positiv jobeffekt på samlet set ca. 2 pct.-point

Mentorstøtte er særligt gavnlig for gruppen af udsatte unge – ikke de ‘stærke unge’ med god forældrebaggrund og ikke de helt ‘svage unge’, som ikke har fuldført folkeskolen:

  • Der er en markant positiv uddannelseseffekt på 7-10 pct.-point. for udsatte unge, der har fuldført folkeskolen med under 4 i 9. klasses karaktergennemsnit

En mentor skaber positiv progression:

  • Mentorstøtte bidrager til at løfte de unges selvoplevede motivation ift. uddannelse og job, øger deres selvværd og tro på egne evner, løfter deres selvvurderede helbred, skaber bedre samarbejde mellem de unge og jobcentret og forbedrer de unges hverdagsmestring
4 replies
  1. andré lee kennedy
    andré lee kennedy says:

    hej Jesper det er André ud fra vuc lyngby
    jeg synes det var et godt foredrag du holde det var dejligt endelig at høre en som havde samme problemer som jeg har og det var godt endeligt at høre en god historie for en ordblind jeg synes kun jeg har hører dårlig historie fra andre ordblind og når man høre så mange dårlig historie så til sidst tror man selv på dem og de komme til at påvirke en meget mere end man tror og jeg vil sige for mig selv har jeg også gå meget og tvivlet på hvad jeg dur til om jeg nogensinde kommer til at få mig en uddannelse som jeg gerne vil og lige som vi snakke om vil jeg gerne på Copenhagen business skole og læse erhvervsøkonomi og vil sige den snak vi tog var lidt at en øje åbner for mig fordi har gå meget og tvivlede på hvad jeg vil kunne opnår når man er ordblind som jeg er fordi jeg altid høre at jeg ikke bliver til noget fordi man er ordblind det synes jeg bar er noget pis at fyr af fordi mange ordblind er jo ikke dumme vi kan bar ikke læse og skrive lige som andre kan mange ordblind er jo meget kloge på andre områder end dem som kan læse og skrive for eksempel er jeg meget dygtig med min hænder og andre er ikke så dygtig med hænder men så er de dygtig til andre ting som jeg ikke er og vi er jo forskellige alle samme så jeg tro bar man skal tro lidt mere på sig selv så kan man hvad man vil og jeg tænker meget på at gå i gang med min drømme uddannelse snart
    men tak fordi du kom det var en fornøjelse at møde dig tak for de god råd
    skrevet at André Lee Kennedy

    Svar
  2. Lucy Afua
    Lucy Afua says:

    Hej Jesper
    Jeg er glad for du kom til Lyngby VUC for at tale om din situation jeg var så glad for at høre dig men jeg vil gerne blive lige som dig til at læse men jeg er gammel men jeg er meget tilfreds med at få undervisning på Lyngby VUC men jeg har været på Hillerød VUC de kunne ikke hjælpe mig så kom jeg til Lyngby i stedet for.
    fra Lucy

    Svar
  3. Jesper Sehested Jensen
    Jesper Sehested Jensen says:

    Hej Lucy,
    Dejligt at det kunne bruges! Man er aldrig for gammel til at lære noget nyt! Ved ikke hvorfor folk siger man ikke kan, det passer ikke. Det tage bare lidt længere tid, men livet er jo også langt, så der er masser af tid. Så det er bare, at komme igang. Glad for at hører du synes undervisningen er god, det er altid første skridt
    Mvh
    Jesper

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *