Jesper Sehesteds liv som ordblind
Jesper Sehested blev født i 1985. Da han var 2½ år, kunne han stadigvæk kun sige ‘far’, ‘ja’, ‘nej’ og ‘tog’.
Da både Jespers mor og bedsteforældre er ordblinde, kunne hans mor se, at Jespers talevanskeligheder måske var et udtryk for, at han havde arvet de samme udfordringer.
Da Jesper ikke havde styr på bogstavlyde, kom han i specialbørnehave. Her gik han sammen med fem andre, der også havde taleproblemer og krudt i røven som ham.
I den periode var Jesper en glad dreng, for han var ligesom de fem andre. Desværre ændrede det sig, da han startede i folkeskolen.
Fængsel eller folkeskole
Det gik hurtigt op for Jesper, at han ikke kunne det samme som alle de andre børn. Bogstaverne og ordene drillede. Det blev ikke lettere, jo ældre han blev, og kravene blev samtidig, højere.
Der var derfor heller ikke store forventninger til Jespers boglige fremtid. I stedet for var forventningerne, at han skulle være kreativ og bruge sine hænder.
Men hvad betyder det at være kreativ? Det vidste han ikke rigtigt.
I Jespers verden var kreativitet noget med tegninger og grafik. Den forestilling gjorde ikke hverdagen lettere, når han så ned på sit papir og hans kreativitet så sådan her ud.
Allerede i Jespers første skoleår var den dag, som han så mest frem til sidste skoledag i 9. klasse. Det betød, at der var mange år til at gennemleve utallige nedture.
Jesper fandt dog en vej til at komme uden om nogle af udfordringerne. Ballade og at spille klassens klovn. Det var hans måde at fjerne fokus fra ordblindheden og at sikre at klassekammeraterne ikke opdagede det.
I 9. klasse, da der skulle skrives diktat, var der heller ikke nogen smil hos Jesper. I hans diktat fik han 71 fejl ud af 92 mulige. Dumpet!
Jesper besteg Bogstavbjerget
Jesper havde ikke haft megen positiv energi og lyst til at tænke over fremtiden efter skoletiden. Han tog derfor 10. klasse for at få mere tid til at finde hans vej ind i en uddannelse.
Det år ændrede alt.
Det var ikke, fordi Jesper fandt ud af, hvad han præcis ville i fremtiden. Til gengæld besteg han ‘Bogstavbjerget’. Det gik op for ham, at han “bare” var ordblind.
Det var i virkeligheden ikke ordblindheden, der begrænsede ham i at opnå sine drømme for fremtiden. Men det var den historie, han fortalte sig selv og andre om sig selv og om hvad han kunne. Nemlig, at han ikke kunne noget, fordi han var ordblind.
Tiden i 10. klasse brugte Jesper til at skabe en ny fortælling om sig selv med hjælp fra hans daværende kæreste, Thea. Ordblindheden blev ikke længere pakket væk. Den åbenhed betød, at Jesper ikke var bange for at spørge om hjælp til at læse og stave.
En rejse mod uddannelse
Den nye fortælling satte gang i en rejse mod en uddannelse. Første skridt var at finde ud af hvilken.
Jesper tog på efterskole. Det blev endnu et godt uddannelsesår. Noget han ikke troede på kunne lade sig gøre, da han gik i folkeskole.
Det lå stadig i luften, at det var den kreative vej, som han skulle gå. Det næste skridt blev derfor at søge ind som mediegrafiker.
Der gik ikke lang tid før Jesper opdagede, at hans kreativitet ikke var inden for det grafiske område.
Men hans valg skabte alligevel troen på mere.
Undervejs på mediegrafikeruddannelsen skulle han skrive en opgave på fem sider om, hvordan en computer virkede. Det vidste han alt om, men stavning var en stor udfordring.
Jesper valgte at lægge kortene på bordet og fortælle læreren om hans udfordringer. Læreren så ingen problemer og tilbød ham at rette opgaven igennem for ham. Det tilbud skulle Jesper ikke bruge lang tid til at tænke over.
Efter at havde afleveret opgaven samtidig med sine klassekammerater, fik han den tilbage med et 7-tal.
Denne succesoplevelse skabte troen på, at en boglig uddannelse kunne være en vej frem.
Jesper startede derfor på HTX med en stor tro på, at det kunne lade sig gøre ved at være åben om sin ordblindhed.
Det var tre hårde, men også lærerige år.
Efter HTX havde Jesper fået blod på tanden. Han skulle vise alle dem, der ikke havde troet på, at en boglig uddannelse var mulig, at det kunne han godt. Desværre valgte han en uddannelse efter sine karakterer og ikke sine interesser.
Det kostede et år. Til gengæld blev Jesper mere uddannelsesparat. Han fandt ud af, at hans læringsstil var baseret på at lytte. Det var derfor afgørende for Jesper at komme til alle forelæsningerne. Han ville nemlig ikke ende med store tykke bøger, der skulle tæskes igennem alene derhjemme.
Året efter valgte Jesper en ny uddannelse efter sine interesser. Her lærte han også, at hans notatteknik skulle forfines, så den passede til hans læringsstil. Til forelæsningerne blev computeren derfor skubbet til side og fokus flyttet til at lytte til underviserne og bruge deres powerpoints som noter. Jespers flyttede således sit fokus til at skabe viden – ikke noteskrivning.
Under studiet fik Jesper mulighed for at komme til udlandet og studere. Det havde altid være en drøm for Jesper at prøve at bo i et andet land. Først skulle han bestå en engelsk sprogtest, TOEFL. Efter megen øvelse og fire forsøg fik Jesper 580 point. Det var præcis det, der gav adgang til at søge ind på skoler i USA.
På Boston College gav Jespers åbenhed om ordblindheden mulighed for at få den støtte og hjælp, der skulle til for at studere på engelsk.
USA var en stor oplevelse og gav Jesper lyst til at prøve at studere i udlandet én gang til. Denne gang skulle det være mere udfordrende, så Jesper valgte at tage til Kina.
For hvad var det værste, der kunne ske?
Det var en helt ny verden, Jesper aldrig havde besøgt eller kendte meget til. Her følte Jesper sig igen meget anderledes, men denne gang var det ikke ordblindheden. Det var derimod Jespers højde på to meter, der skabte vældig stor opmærksomhed, når han gik rundt i Shanghai.
Ordblindheden gav ikke store udfordringer, fordi Jesper var åben om den.
Fælles for alle de udenlandske elever var, at de oplevede udfordringer i dagligdagen med de kinesiske ord og tegn. Den slags udfordringer havde Jesper oplevet hele hans liv. Så han kunne fortsætte med at bruge kreative “løsninger” til at kunne begå sig uden for meget fokus på ordene.
Jespers uddannelsesforløb har aldrig været en dans på roser, men et forløb han ville gennemgå igen. I dag ved Jesper nemlig, at hans ordblindhed ikke begrænser ham, når han brænder for noget og taler åbent om at være ordblind.
Startede sin egen virksomhed
Efter sin studietid startede Jesper nogle iværksætterprojekter. Nogle af dem faldt hurtig til jorden igen, men ét af dem gjorde ikke. Og Jesper har nu arbejdet med ‘Et liv som ordblind’ i over fem år.
I dag arbejder Jesper på fuld tid i hans virksomhed med at hjælpe unge ordblinde til at skabe en ny fortællinger om deres ordblindhed og til at bestige Bogstavbjerget.
Det er et meningsfyldt arbejde, hvor Jesper samtidig har mulighed for at udvikle ‘Et liv som ordblind’ med fokus på åbenhed og forståelse.
For at komme ud med sine budskaber har Jesper lært sig en masse færdigheder i helt ny online verden med SEO, WordPress, online marketing og især skriftlig kommunikation.
Nu også forfatter og foredragsholder
Samtidig med udviklingen af ‘Et liv som ordblind’ skrev Jesper sig også frem til en helt ny fortælling om sig selv.
Ved at igangsætte projektet ‘Et liv som ordblind’ – fyldt med mange ord og bogstaver – trænede Jesper sine skriveegenskaber. Med hjælp fra sine hjælpemidler indså Jesper, at “Jeg staver ikke så godt, men det betyder ikke, at jeg ikke kan skrive og fortælle historier”.
Det gav mod på, at fortælle en historie om, hvordan man kommer frem til at indse, at ordblindheden ikke skal begrænse en i noget. Det blev til hans første bog ‘Michael og Bogstavbjerget’.
I bogen er der løbende konkrete spørgsmål til historien om Michael og hans liv som ordblind. Spørgsmålene skaber en samtale mellem barn og voksen om det, at kæmpe og ikke lade sig begrænse af sin ordblind.
‘Michael og Bogstavbjerget’ har fået mange gode anmeldelser og feedback fra forældre, der har læst bogen med deres børn.
“Din bog har virkelig gjort en stor forskel, min 10 årige var bare så glad og lettet over han for en gangs skyld ikke følte sig alene og forkert, jeg sad virkelig med tårene trillende da han sagde Mor:
Det er præcis sådan jeg har det!
Det gav ham også en forståelse for at han er helt uden skyld, for han er jo født med det… og samtidig gav det ham gåpåmod til at kører trods udfordringerne!”
– Jeannie Frølund Christensen.
Succesen med ‘Michael og Bogstavbjerget’ skabte mod på at skrive endnu en bog. Jesper begyndte derfor at skrive på bogen ‘Et liv som ordblind i folkeskolen’. Denne gang var den rettet mod lærer og forældre for at give dem et bedre indblik i en ordblinds verden og tanker omkring oplevelser i folkeskolen.
Bogen er 20 små historier fra de ordblindes synspunkt. Via deres tanker opleves en lang række typiske episoder i folkeskolen. Historierne er også tiltænkt at kunne bruges til at skabe en dialog med de lidt ældre ordblinde elever om hverdagen i folkeskolen.
“Det kan være svært som underviser at sætte sig ind i, hvad det vil sige at være ordblind.
Bogen er oplagt til at skabe refleksion over praksis. Hvordan tilrettelægges undervisningen, så de ordblinde elever inkluderes, og hvordan arbejdes der med elevernes og klassens mindset?”
Sisse Boll – Læringsvejleder og tovholder i Ordblindepatruljen – Smidstrup-Skærup Skole
I forbindelse med sit projekt ‘Et liv som ordblind’ holder Jesper også foredrag på skoler, biblioteker og for Global Dignity Denmark. I dag har over 9.500 personer hørt hans foredrag ‘Fra 71 fejl i diktat til uddannelse … og nu forfatter’ om livet som ordblind.
Jesper har en evne til, fra første øjeblik, at fastholde og underholde sit publikum med sin personlige historie. Jespers foredrag var sprudlende, meget underholdende og med en positiv og optimistisk indgang til livet.
Jan Holmberg og Anne Rabitz – Bibliotekarer, Holbæk Bibliotekerne
Hej Jesper.
Det er superinspirerende at læse om dit livsforløb. Jeg har en ordblind søn, om hvem vi meget tidligt fik at vide, at vi ikke skulle regne med at han kunne tage en videregående uddannelse. Det er svært, når man ved, at man har en klogt barn, men føler at man er den eneste, der kan se det. Han går nu på efterskole, klarer sig rigtigt godt i matematik, bruger Facebook og vigtigst af alt – har fået gode venner, som ved hvor svært det er at være ordblind i dag, hvor alt er på skrift.
At læse dit indlæg bekræfter mig i at ordblinde kan det samme som andre – det kræver måske bare lidt mere viljestyrke og så god opbakning fra familie og venner.
/Lene
Hej Lene,
Det er jeg glad for at hører! Det gælder om at finde lyste igen, og det lyder til at din søn har det. Ja, det kraver viljestyrke og det kommer til at hjælp en senere i livet!!
/Jesper
Hej Lene,
Jeg har mange ordblinde elever på mit gymnasium, og flere af mine elever går på universitet i dag. Det kræver meget arbejde. Men vis du tror på ham :) Og held lg lykke!
Christa, Læsevejleder på Gymnasium og HF
Hej Jesper
super godt intagertiv med bloggen, har selv leget med ideen over flere om gange, så skønt at se at der er en der har ture tage springet.
Jeg er selv ordblind, og er ved at læse fuld HF hvor jeg gerne skulle ende ud med en special pædagog.
har en fuld butiks uddannelse i rygsækken, så vælger at kæmpe kampen om drømme uddannelsen.
synes det er så sejet at du har taget sådan en uddannelse og godt eksempel på at man kan hvad man vil.
Hilsen Elin
Hej Elin,
Tak for det, hvis du selv har nogle historie du geren vil dele, er du meget velkommen til at lave gæsteindlæg! Har selv oplevet at det er “dejligt”/”brugbart” at få skrevet om sin ordblind, man se den på en ny måde.
Lyder rigtigt fedt at du læser en HF og de videre drømme (senere vikelighed), held og lykke med det!!
Mvh
Jesper
Hej Jesper
Først vil jeg sige at det er et super godt ide du har fået angående blogger, og at det er spændene at læse om din livshistorie. Jeg er selv ordblind og har også haft mange knubs i livet, men den dag i dag har jeg også en uddannelse bag mig, og at jeg meget snart skal holde foredrag om min ordblindhed som er første gang jeg skal prøve.
Med venlig hilsen Anette.
Hej Anette,
lyder rigtig spændende med foredraget, held og lykke med det! Det kunne jeg også godt tænke mig at prøve en dag :) Dejligt at hører at du synes godt om bloggen :)
Mvh
Jesper
Hej Lene, ved du og din søn, at der for ordblinde på videregående uddannelser er mulighed for at få specialpædagogisk studiestøtte? Det kan bl.a. indebære, at man får tildelt en studiestøttelærer, som støtter med den sproglige del af uddannelsen, fx med at strukturere sproget i den studerendes skrifttlige opgaver, så andre kan forstå det. For at få støtten, skal man henvende sig til studiestedets sps-ansvarlige.
Mange hilsner Gitte, som selv er studiestøttelærer;-)
Hej Jesper
Dejligt at du deler af dine erfaringer.
Kh Karin Friis
Lærer/motorikvejleder/samsynsekspert
Hej Jesper
Tak for dit initiativ med denne blog. For mig bekræfter den at mennesker med ordblindhed har bedre muligheder i dag end for nogle årtier siden. Der er heldigvis større forståelse og åbenhed, og der er også mange digitale hjælpemidler.
Jeg finder det interessant at du lærer at stave et ord ved at bruge fingrene på et keyboard. Det fik mig til at tænke på at det almindelige ”qwerty”-layout måske slet ikke er det bedste – heller ikke for folk med ordblindhed. Efter sigende blev det udviklet i skrivemaskinernes barndom bl.a. for at hindre at typearmene stødte sammen. Der er udviklet andre layout (bl.a. dvorak), som skulle lette skrivearbejdet. Jeg vil dog ikke forslå dig at skifte, da det måske vil betyde at du skal lære mange ord forfra :-)
I mit arbejde som lærer ved VUC & HF Nordjylland møder jeg ofte kursister med ordblindhed. Kursisterne er meget forskellige med hensyn til alder, arbejdserfaring, uddannelse m.m.
Der er også store forskelle i den måde de klarer vanskeligheder med læsning og skrivning.
Jeg vil gerne forstå bedre hvordan mennesker oplever egen ordblindhed, og hvad der har hjulpet dem.
Hvis du, som læser dette, har oplevet vanskeligheder med ordblindhed, vil jeg være glad, hvis du vil skrive lidt om det (her på bloggen, eller direkte til mig).
Skriv lidt om, hvad det har været til god hjælp for dig.
Er der bestemte apps/programmer som har virket godt?
Er der en bestemt undervisning, du har haft glæde af?
Er der en metode, som har virker godt for dig?
På forhånd tak for din hjælp
Erik R.
Hej Jesper.
Skønt at læse din blog. Og forhåbentlig kan du også give mig et godt råd, med dine erfaringer.
Kan du anbefale, hvad telefon og pc, man skal købe (evt. programmer), hvis det skal bruges til arbejde (mail og referater, som stavekontrol og diktafon). Jeg har altid haft problemer med ordblindhed, men har i mit arbejde brug for at finde en løsning.
På forhånd tak
Michael
Hej Michael,
Jeg synes personligt, at en iPhone (behøver ikke være den nyeste, bare en der kan kører iOS 8) er et godt valg. Der er mange gode hjælpemidler og muligheder på sådan en. En computer (PC) i dag, er et spørgsmål om pris, brand og design, de kan alle sammen det samme.
Jeg har lavet Ordtavlen, hvor du kan få meget mere viden om hjælpemidler og hvad der findes, og fx hvilken telefon de virker til.
Mvh
Jesper
Kære Jesper
Jeg bliver som ordblindeunderviser i AOF meget inspireret af dine skønne fortællinger.
Det samme gør mine deltagere.
Hej Mona,
Tak og tak fordi du deler det med din deltagere!
Mvh
Jesper
Hej Jesper jeg synes at det er en god blog du har. Jeg er selv ordblind. Jeg har fået meget hjælp af cd-ord, så jeg er blevet bedre til og stave.
Hej Tina,
Tak! Ja, det rigtige hjælpemiddel kan gøre en stor forskel!
Mvh
Jesper
Hej Jesper.
Jeg er selv ordblind i svær grad, men jeg er blevet bedre til at skrive og lidt bedre til at stave i gennem årene.
Jeg har gået i specielt klasse i folkeskolen, og jeg har også gået på åben VUC og heldagsskolen på VUC. Og nu gået jeg på VUC igen for at forbedre mit danske niveau, så jeg kan komme ind på sosu skolen på Fyn. så jeg senere kan uddanne mig som pædagogassistent.
Hilsen Debbie. S. Andersen.
P.S. En rigtig super god ide med denne her blok. ;)
Hej Debbie,
Du gør også noget ved det, godt gået! Held og lykke med uddannelse, måske en dag i fremtiden du vil dele, hvordan det går på sosu skolen?
Mvh
Jesper
P.S. tak for de pæne ord!
Hej Jesper
Jeg er selv ordblind og jeg gik på en skole hvor vi selv må bestemme om vi vil skulle lave noget i dansk timer og det gad vi ikke og det kan jeg godt
se i dag. Men det tænke men jo ikke som barn.
Men det kan jeg godt se i dag, og jeg har taget 9 klasse og 10 klasse på VUC. jeg fik 7 i skriftlig dansk og det er jeg til tilfreds med
I dag går jeg til ordblindeundvisnining hver mandag og tirsdag det er fra kl 9 til kl 15 det er lidt hårdt men vi har det hyggeligt og vi er kun tre på holdet så der er tid til os , nu vil jeg slutte du må ha en god dag.
Hilsen Birthe
Hej Birthe,
Ja der er mange ting, der kan være svære at ser som ung! Med sejt at du har taget det op senere og tillykke med 7 tallet!
Mvh
Jesper
Hej Jesper
Jeg har læst din blok det er godt gået, jeg er selv ordblind jeg læser godt hvis det er nemme ord jeg har været svejsere og på fabrik det krævede
ikke de store med stavning men jeg er 69 år i dag, jeg går på AOF i dag for at stave de ord jeg ikke kan
Hilsen Hans
Hej Hans,
Det er aldrig for sent at lærer nyt og det er du et godt bevis på, forsæt det gode arbejde!
Mvh
Jesper
Hej Jesper
Det er spændende at læse om dit livshistorie som ordblind. Jeg er selv ordblind, og går på ordblindeundervisning på AOF. Det har hjulpet mig rigtig meget til at stave ved hjælp af cd ord, så jeg er kommet et stort skridt længere.
Hilsen Irene Andersen.
Hej Irene,
Dejligt at hjemmesiden kan bruges! Ja det er vigtig, at finde et godt hjælpemiddel, så kan man tage store skridt!
Mvh
Jesper
Hej Jesper
Jeg er også ordblind. Jeg går på VUC Fyn og tager 10 klasse, til at komme videre på en uddannelse. Men jeg synes også at vi har et problem, for vi som er ordblinde får kun hjælp til cd-ord, hvis vi tager en uddannelse. Men hvad med dem der ikke tager en uddannelse. De kan ikke få hjælp til at skrive og læse op. Jeg kan se at du sidder i bestyrelsen ordblindehjælpemidler. Så jeg synes også at i skulle hjælpe dem som ikke tager en uddannelse. for der sidder rigtigt mange som ikke få hjælpe der hjemme.
Mvh Tina
Hej Jesper. Jeg er ordblind og har en masse af gå på mod til at få en uddannelse jeg er snart 24 år. Men har ikke en 9-10 klasses eksamen jeg syndes det er dejlig at se man kan godt noget selv om man er ordblind
hej Jesper jeg er en ung kvinde 24 som er ordblind jeg har venner som ikke er ordblind jeg synes det kan være svært at snakke med dem om hvordan det er været ordbilnde vil godt jeg er ordblind men jeg føler ikke di rigtig kan får står mig når jeg tage om det
Hej Pernille,
Det er du ikke alene om! Tror mange har det sådan, jeg oplever det også, heldigvis er min mor også ordblind, så jeg har haft en der forstod mig. Nogle gang laver mine venner sjov med det (på en sjov måde), men tror det er fordi de ikke rigtig forstår det, så er det lettere det andet. Der er mulighed for undervisning på fx VUC, hvor det er sammen med andre ordblinde. Der er også nogle gange ordblinde events, hvor du kan møde andre.
Mvh
Jesper Sehested
hej Jesper
tak for dit råd og nu vil jeg lige høre om du kender et sted hvor man kan møde andre som er ordblind ?
god weekend
pernille
Hej Pernille,
Ja, det er lidt svært. Der er mange ordblinde der gemmer deres ordblindhed lidt for omverdenen, så de kan være svære at finde. Hvis du læser på en uddannelse, så kunne det være der var andre der.
Ellers er der somsagt VUC. Måske på dit lokale bibliotek, måske Duo netværk for studerende, ellers kan jeg ikke lige komme på flere ideer.
Mvh
Jesper Sehested
Hej Jesper
Jeg har en datter som i 2. eller 3. klasse blev testet for ordblindhed (dengang på papir), hun skifter skole i 7. klasse og kan ikke få sin IT – rygsæk med sig videre på den nye skole og hun skal derfor testes igen, for at ansøge om en IT – rygsæk til hende. Den nye test der bliver taget i starten af 7. klasse viser så at hun ikke er ordblind.
Hun læser meget meget langsomt, kan ikke forstå meget af det hun læser eller huske det hun læser, hvilket besværliggør hendes skolegang og øger hendes modstand mod både lærerne og hende selv.
Hvordan kan jeg hjælpe hende og hvad vil dine råd være.
Heidi
Hej Heidi,
Kan godt forstå problemet og det kommer når man laver en rød-gul-grøn test, hvor der ikke er forståelse for ting imellem. Det “frække” svar, se om hun kan få taget testen igen og lade sig være “dårligere” så hun kommer i rød. Husk at forklar skolen, igen, hvordan landet ligger og at de datter har brug for de hjælpemidler. Det er derfor hun er kommet videre og blevet “for” god.
Prøv at kig på Ordtalven.dk det kan være I kan finde hjælpemidler der kan støtte hende, selvom hun måske ikke må bruge dem til eksamen, men skoledagen bliver lettere.
Det ville være mine ideer på stående fod.
Mvh
Jesper Sehested
Hej Jesper!
Vi er to lærerstuderende der er i gang med at skrive en opgave om ordblindhed. Vi har fået fat i begge dine bøger + David og Goliat, og vi undre os over om du har andre anbefalinger der ville kun belyse problematikker eller nogle bøger om at hjælpe ordblinde, både i skolen men også i hjemmet.
Mvh Lotte & Malou
Hej Lotte og Malou
Der findes en masse fagbøger, men dem tænker jeg I allerede kender. Ellers er der bogen Ordblind gå efter drømmen, som måske kan bruges.
God opgave
Mvh
Jesper Sehested