Aftale om brug af iPad og computer i undervisningen

En iPad eller computer kan være gode hjælpemidler i skolen og på studiet, for ordblinde (oplæsning, tale til tekst og ordforslag). Men det kan også hurtigt blive til noget der forstyrre den ordblinde og andre elever. Bliver de brugt til alt muligt andet, der ikke har med skolen, at gøre giver det ikke mening.

Youtube på iPad

Aftal med den ordblinde, hvad iPaden eller computeren skal bruges til.

Misbruger du mulighederne for, at have din iPad fremme i undervisning, mister du den mulighederne i fremtiden. Hvad gøre du så den dag du virkelig har brug for den, så siger lærer “Nej” og så bliver det som i historien med ulven kommer.

Udnyt det ikke!

Da jeg læste i USA og Kina, var jeg meget afhængig af muligheden for at bruge mine hjælpemidler, som ordblind. Derfor var jeg nødt til, at lave aftaler med lærerne og vise at jeg kunne overholde dem. Det gjorde jeg og fik lov til at bruge mine hjælpemidler, så jeg kunne gennemføre studiet.

Tænk hvis jeg havde gjort besøge andre hjemmesider og skrive /chatte med folk og blevet opdaget, så havde det være slut. Jeg ville ikke kunne havde bestået eksamenerne, hvis jeg ikke kunne bruge mine hjælpemidler! Udover ville jeg også have ødelagt det for alle andre der kom med samme udfordringer. De ville sige “Nej, det har vi prøvet før og det virker ikke, så det kan du ikke få lov til!”

Jeg ville ikke kunne gøre livet surt for mig selv, jeg ville også gøre livet surt for dem der kom bagefter mig. Hver gang nogen misbruger en mulighed, så kommer der nye regler der begrænser alle andre.

Derfor er det vigtigt at du sætter grænser og fortæller dit barn, at det ikke er et wildcard til at sidde på Facebook eller Youtube, fordi man har en iPad i undervisningen. Den skal bruges til det den er købt til, så kan alt det sjove foregå i frikvarteret eller efter skole!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *